Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Limfjordsbanen sporløs (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/12 2011, 19:00 (4727 dage siden)

Sporet til Østhavnen er nu i så dårlig stand nogle steder er sammen med de manuelt betjente overkørselsanlæg grunden til at Limfjordsbanen overvejer at flytte kørslerne til sommer ud på de lange skinner. Som jeg ser det er der kun en mulighed hver time der lyder sådan:
Afg. Aalborg xx:30
Ank. Skørping xx:10

Afg. Skørping xx:00
Ank. Aalborg xx:40

Der er jo desværre sporarbejde hele sommeren Aalborg-Frederikshavn, ellers ville Aalborg-Brønderslev jo have været oplagt. Skagensbanen er heller ikke muligt, idet toget ikke vil have noget sted at overnatte uden at stå frit - personalet vil også have svært ved at nå frem.

Limfjordsbanen sporløs

af KimC, 19/12 2011, 07:00 (4725 dage siden) @ andersj

Nu er det at jeg undres lidt, for det er slet ikke så længe siden at jeg har set billeder af LFB's tog på helt nyt spor, der blev endda lavet lidt sjov ud af at det var et veterantog på Danmarks nyeste skinner. Er det kun noget af banen der er blevet fornyet?

Limfjordsbanen sporløs

af andersj, Aalborg, 19/12 2011, 18:48 (4725 dage siden) @ KimC

Nu er det at jeg undres lidt, for det er slet ikke så længe siden at jeg har set billeder af LFB's tog på helt nyt spor, der blev endda lavet lidt sjov ud af at det var et veterantog på Danmarks nyeste skinner. Er det kun noget af banen der er blevet fornyet?

Der er et par steder hvor banen er i rigtig dårlig stand, fx. gennem Østeraadalen. Desuden er der nu også kun 2 af de 6 overkørsler der kan tændes - så det er hovedårsagen til at man dropper kørslerne på sporet. En renovering af det påkrævede er anslået til 25 mio. kr.

Sommertogene er reelt i fare, da man skal bruge lods på turen Aalborg-Skørping (medmindre det er en DSB lkf. der kører) og at der stort set ikke er noget personale uddannet til kørsel på Bane Danmark's skinner.

Avatar

Limfjordsbanen sporløs

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 19/12 2011, 21:06 (4725 dage siden) @ andersj

Der er et par steder hvor banen er i rigtig dårlig stand, fx. gennem Østeraadalen. Desuden er der nu også kun 2 af de 6 overkørsler der kan tændes - så det er hovedårsagen til at man dropper kørslerne på sporet. En renovering af det påkrævede er anslået til 25 mio. kr.

Sommertogene er reelt i fare, da man skal bruge lods på turen Aalborg-Skørping (medmindre det er en DSB lkf. der kører) og at der stort set ikke er noget personale uddannet til kørsel på Bane Danmark's skinner.

Ja det ser sort ud for LFB, frygter at sporet til Abø ender som den næste cykel/gangsti i DK :-(

--
Mvh

Michael J.
[image]

Limfjordsbanen sporløs

af Børge Sundahl, 19/12 2011, 21:44 (4725 dage siden) @ Michael Julsrud

I h t TKG pr 11/11 2011 så er der programeret et godstog Fredericia-Aalborg og retur Ma-Lø.

Det er ganske vist aflyst til og med den 11. februar 2012, men hvis det så kommer til at køre, så er det vel til Grønlandshavnen, eller hvad?

Godspladsen i Aalborg eksisterer jo faktisk ikke mere.

Men det var da hver at få undersøgt, om de tog har noget på sig.

Mvh Børge

Limfjordsbanen sporløs

af 1146Repratør, 19/12 2011, 23:53 (4725 dage siden) @ Børge Sundahl

Med de godstog der er tillyst er der jo lys forude. + hvis Østhavnen mister sporforbindelse går de glip af nogle vigtige EU penge. :-(

AHJ ML5206 ville ellers have godt af en tur på de lange skinner ind i mellem.. lokomotivet kan jo næsten ikke trække HV3 op ad bakken fra Hobro mere.. ;-) ;-)

Limfjordsbanen sporløs

af steen møller jensen, 20/12 2011, 10:29 (4724 dage siden) @ 1146Repratør

hvilket også var derfor at vi kørte hv3 op for egen kraft da den kom til ålborg i efteråret forbruget af kul på den tur kontra forbruget når den gik på smøredamp efter 5206 var egentlig ikke så mget større :-P og hv3 er nu også sjovere at fyre med 60 på d lange skinner :-D :-D var mig selv der stod med skovlen :-D skøøøøøøøøøøøøøøøn maskine på de lange skinner:-P :-P :-D

Limfjordsbanen sporløs

af Anders Pedersen @, Mørke, 20/12 2011, 12:48 (4724 dage siden) @ andersj

Nu er det at jeg undres lidt, for det er slet ikke så længe siden at jeg har set billeder af LFB's tog på helt nyt spor, der blev endda lavet lidt sjov ud af at det var et veterantog på Danmarks nyeste skinner. Er det kun noget af banen der er blevet fornyet?


Der er et par steder hvor banen er i rigtig dårlig stand, fx. gennem Østeraadalen. Desuden er der nu også kun 2 af de 6 overkørsler der kan tændes - så det er hovedårsagen til at man dropper kørslerne på sporet. En renovering af det påkrævede er anslået til 25 mio. kr.

Men de steder hvor banen så er i dårlig stand er vil steder der ikke er blevet fornyet.
men kan hastigheden på 25 km/t ikke også have noget på sig, eftersom de på en tur til Skørping nok vil kører noget stærkere

Hvad vil det koste at opgradere banen til passagere tog med sidespor til det nye sygehus?
forudsætter selvfølgelig passagere grudlaget er der.
hastigheden kunne være 75 km/t

Sommertogene er reelt i fare, da man skal bruge lods på turen Aalborg-Skørping (medmindre det er en DSB lkf. der kører) og at der stort set ikke er noget personale uddannet til kørsel på Bane Danmark's skinner.

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af andersj, Aalborg, 21/12 2011, 11:58 (4723 dage siden) @ andersj

Førnævnte informationer var baseret på Limfjordsbanens nyhedsbrev, og har nu fået uddybet dem.

Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12. Desuden har Banedanmark meddelt, at sporet først vil blive åbnet efter en renovering af spor og overkørselssignaler, pris ca. 25 mill. kr, som Aalborg Havn tager stilling til i løbet af foråret.

Derfor er det uvist om vi kommer til at køre på dette spor. DB Schenker har dog meldt interesse for kørsel af lastbiltrailere, som allerede er indarbejdet i TVG 11 / 12!!

Det kan være at den godskørsel bliver redningen for strækningen, der i så fald først vil starte op over sommeren. Det ville også være dumt at opføre en bro over banen, også lukke den lige efter.

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af TLJ, 21/12 2011, 12:36 (4723 dage siden) @ andersj

Det ville også være dumt at opføre en bro over banen, også lukke den lige efter.

Men absolut ikke utænkeligt!

Overkørselsanlæg i Vasbygade fra GB/Cvk til fiskerihavnsgade er et ud af mange eksempler på manglende fornuft. Der har for nyligt været en tråd her på siden om den slags... Igen planer fra krigens tid :-)

Avatar

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af Gert, Aalborg, 21/12 2011, 12:50 (4723 dage siden) @ TLJ

Ja - den store fine viadukt over banen til Fjerritslev på omfartsvejen ved Åbybro blev også færdig kort tid før man lukkede banen.
Nu sikrer den bare færselssikkerheden for brugerne af byens idrætsanlæg.


Gert

Avatar

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/12 2011, 13:09 (4723 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 21/12 2011, 13:37

Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12. Desuden har Banedanmark meddelt, at sporet først vil blive åbnet efter en renovering af spor og overkørselssignaler, pris ca. 25 mill. kr, som Aalborg Havn tager stilling til i løbet af foråret.

Hvordan er rollefordelingen? Det fremgår ikke helt klart, om banen ejes af Aalborg Kommune eller af Aalborg Havn A/S; men det kan i øvrigt vel være underordnet, idet Aalborg Kommune ejer 98% af aktierne i Aalborg Havn A/S. Og hvordan kommer Banedanmark ind? Har ejeren hyret Banedanmark til at "forvalte" infrastrukturen eller er Banedanmark kun hyret som entreprenør? (I Banedanmarks netredegørelse 2013 står Banedanmark som "Infrastrukturforvalter").

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af andersj, Aalborg, 10/1 2012, 20:15 (4703 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12. Desuden har Banedanmark meddelt, at sporet først vil blive åbnet efter en renovering af spor og overkørselssignaler, pris ca. 25 mill. kr, som Aalborg Havn tager stilling til i løbet af foråret.


Hvordan er rollefordelingen? Det fremgår ikke helt klart, om banen ejes af Aalborg Kommune eller af Aalborg Havn A/S; men det kan i øvrigt vel være underordnet, idet Aalborg Kommune ejer 98% af aktierne i Aalborg Havn A/S. Og hvordan kommer Banedanmark ind? Har ejeren hyret Banedanmark til at "forvalte" infrastrukturen eller er Banedanmark kun hyret som entreprenør? (I Banedanmarks netredegørelse 2013 står Banedanmark som "Infrastrukturforvalter").

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sporet er ejet af Aalborg Havn (som er ejet af Aalborg Kommune). Hvem der er infratrukturforvalter ved jeg ikke.

Avatar

Limfjordsbanen sporløs - UPDATE

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/3 2012, 12:33 (4628 dage siden) @ andersj

Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12.

Jeg var lørdag ude og lede efter nævnte byggeri, men kunne ikke finde det?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak