Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Styrevognsopbygning Bs og ADns (Generelt)

af Morten Beck, Græsted, 17/12 2011, 10:49 (4727 dage siden)

Jeg har siddet og tænkt en del over opbygningen af styrevogne til MA og Regionaltogene. På Bs kan man se at der er gennemgang, men på ADns ser det ud til at der ikke er nogen gennemgang. Hvordan har lokoføren siddet i forhold til gennemgang og ikke gennemgang?. For mig at se, må ADns have været den bedste arbejdsplads. Hvis der er nogen som ligger inde med tegninger eller billeder af selve førerumspladsen i henholdsvis Bs og ADns vil jeg blive meget glad, da det kan be/afkræfte nogle teorier.

Morten Beck

Styrevognsopbygning Bs og ADns

af KimC, 17/12 2011, 12:50 (4727 dage siden) @ Morten Beck

Dengang ADns hed Bns, faktisk lidt længere tilbage, var der også gennemgang i dem. Men pladsen blev siden inddraget brugt til diverse aggregater.

af Peter Christensen @, 17/12 2011, 13:01 (4727 dage siden) @ KimC

Og mon ikke der har været en del træk om lokomotivførens bentøj?

af Cargoman, 17/12 2011, 16:43 (4727 dage siden) @ Morten Beck

I Bs og Bns styrevognene kunne gulvet i førerkabinen hæves og sænkes, således at overgangen kunne etableres når "kuplen" ikke var i brug.
I forbindelse med at Bns blev ombygget til ABns-e og ADns blev frontet lukket og gulvet i kabinen blev fastgjort.

af Morten Beck, Græsted, 17/12 2011, 16:48 (4727 dage siden) @ Cargoman

Men hvordan så med Bs i MA lyntoget, var der også hæve/sænkegulv i dem. Eller er det bare mig der ikke forstår svaret?.:-| ;-)

Morten Beck

af jiko, 17/12 2011, 22:56 (4727 dage siden) @ Morten Beck

Hej.

Jeg efterlyste for et stykke tid siden billeder af hvordan det har set ud bl.a. når der var lavet overgang på disse styrevogne. Men der dukkede aldrig nogle billeder op, så det er der nok ikke nogen der har fotograferet.

Jeg har en betjeningsvejledning liggende over Bns-styrevognenen hvor det er beskrevet hvordan man lavede overgang, men desværre ikke nogle tegninger eller billeder.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak