Med en Kattegatbro kan københavnerne ikke komme til Tyskland for.
Og det er det det hele drejer sig om? Utroligt! Altid København! Det understreger så fint, hvordan det faktisk forholder sig, når der diskuteres trafikløsninger: Det SKAL komme københavnere til gode for det er de eneste danskere der er noget værd. Vi skal ikke bruge mere end maks nogle få hundrede millioner på noget som ikke inddrager Kbh (måske med undtagelse af nogle motorveje, dem er vi rigtig glade for i DK)
På baneområde bliver strækningen til Rødby opgraderet med dobbeltspor hvor det mangler og strækningen vil blive elektrificeret - noget de daglige brugere vil kunne mærke.
Ja, Københavnere og Østsjællændere vil mærke det.
Og bedre forbindelser til Hamborg.
Ja, for Københavnerne!
Og vil komme flere godstog, som vil kunne aflaste vejene.
Ja især i Tyskland og Sverige hvor man rent faktisk har en målsætning om at køre gods på banen, hvilket bestemt ikke er tilfældet i DK
Det eneste vi vil opnå med en Kattegatforbindelse er at man kan komme hurtigere til Aarhus og området nord for
Og at store dele af Vestjylland, Nordjylland og i særdeleshed Østjylland bliver langt bedre forbundet med hovedstaden. Det kunne være Kbh også kunne have glæde af det, selvom det ikke lyder som om du regner det for noget?
- men det nuværende trafikgrundlag meget tynd og det er et meget dyrt projekt.
Femern er ikke dyr? Jo! Og den kommer kun ca. 1/5 af danmarks befolkning til gode. Kattegat kommer vel omtrent halvdelen af danskerne til gode! At kalde trafikgrundlaget mellem Aarhus/Aalborg og Kbh for meget tyndt kan vi vist alle blive enige om er en stor fed løgn af hidtil usete dimensioner.
Men den løser ikke de problemer der vil komme i Østjylland. Både motorveje og jernbaner imellem Odense og Aarhus er overbelastet og det er lokale trafik i området som stiger. Dvs en Kattegatforbindelse vil ikke kunne aflaste veje og baner i området.
Behøver jeg nævne at størstedelen af den trafik der er mellem Odense og Aarhus skal videre til Kbh? Du forsimpler billedet på det groveste! Femern løser heller ikke lokale trafikstigningsproblemer (udover arbejdsløshed), for det er slet ikke meningen at nogen af disse broer skal det!
Jeg vil hellere ofre midler i Østjylland end i endnu en forbindelse som der endnu ikke er behov for - Men den kan komme på længere sigt, når behovet er tilstede.
Behovet har været der i 20 år og stiger for hver dag! At du bruger ordet ofre om at bruge penge andre steder end i København understreger endnu en gang dit syn på andre danskere end dem der kommer fra Kbh.
På længere sigt for København er endnu en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg mere interessant, når en højhastighedsforbindelse fra Stockholm til Helsingborg er klar omkring 2030-2040. Den forbindelse vil forsøge værdien af Femerenforbindelsen. Den kunne jo bane vejen for en højhastighedsstrækning til Rødby - eller en fast forbindelse via Gedser...
Ja og så kunne Svenskerne, Tyskerne og Københavner endnu engang godte sig over at bruge enorme milliardbeløb som alle danskere har indbetalt i skat til projekter der ikke kommer ret mange danskere til gode. Tillykke!