Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern (Trafikpolitik)

af Lars, 15/12 2011, 22:23 (4737 dage siden)

Den tyske regering har ifølge TV2s tekst-tv besluttet at udskyde udbygningen af jernbanen til Femerntunnelen. Det sker af sparehensyn.

Projektet må nu vente til efter 2015.

Det kunne være at Danmark skulle udskyde selve tunnelbyggeriet - hvad skal vi med den tunnel, hvis der kun er enkeltsporet lokalbane på den anden side?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Femern

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/12 2011, 23:03 (4737 dage siden) @ Lars

Hvis du spørger Lollands borgmester, så er svaret, at sådan et flerårigt byggeprojekt er lige hvad de har brug for. Arbejdsløsheden er høj på sydhavsøen, så nye arbejdspladser er særdeles velkomne.

For mange rejsende vil det også betyde kortere rejsetid. Bevares, færgeoverfarten er da et kærkomment afbræk, men den er også en tidsrøver for de mange, der skal hele vejen fra København til Hamburg og omvendt. Hvis man ikke lige skal spise et større måltid eller nærstudere de 20 m2 med parfume, kan overfarten faktisk godt blive lidt lang.

Med venlige tunnel-hilsner
Leif Jørgensen

Femern

af Svend Jensen, 16/12 2011, 10:14 (4736 dage siden) @ Leif Jørgensen

Men hvor mange Danskere kommer broen til gode? Det er trods alt os der skal betale langt langt det meste af broen til glæde for Tyskere og Svenskere (og Københavnere). En Kattegatbro vil komme ligeså mange Københavnere til gode og dertil kommer et utal af Nordjyder og Midtjyder. Jeg er godt klar over at broen løbende betales ud af billetindtægter, men det vil en Kattegatbro jo også blive, og når nu Tyskerne tydeligvis ikke gider have den bro, så er det da galimatias....

Femern

af steenth, 16/12 2011, 12:23 (4736 dage siden) @ Svend Jensen

Men hvor mange Danskere kommer broen til gode? Det er trods alt os der skal betale langt langt det meste af broen til glæde for Tyskere og Svenskere (og Københavnere). En Kattegatbro vil komme ligeså mange Københavnere til gode og dertil kommer et utal af Nordjyder og Midtjyder. Jeg er godt klar over at broen løbende betales ud af billetindtægter, men det vil en Kattegatbro jo også blive, og når nu Tyskerne tydeligvis ikke gider have den bro, så er det da galimatias....

Med en Kattegatbro kan københavnerne ikke komme til Tyskland for. Jeg prioritere stadig Femernforbindelse meget høj. Det vil spare tid, specielt i ferieperioden, hvor kapaciteten på ruten ikke slår til - jeg har været ude fra at vente et par timer på bare for at komme hen til billetsalget. Og jeg håber også at man få prisen på overfart sat ned - det kan i ferieperioden betale sig at køre via Storebælt med bil pga billetprisen på færgen.

På baneområde bliver strækningen til Rødby opgraderet med dobbeltspor hvor det mangler og strækningen vil blive elektrificeret - noget de daglige brugere vil kunne mærke. Og bedre forbindelser til Hamborg. I dag er der langt imellem togene. Og vil komme flere godstog, som vil kunne aflaste vejene. Og nattoget sydpå vil spare turen over Jylland! Den nuværende forbindelse kommer først til København langt op på formiddagen.

Det eneste vi vil opnå med en Kattegatforbindelse er at man kan komme hurtigere til Århus og området nord for - men det nuværende trafikgrundlag meget tynd og det er et meget dyrt projekt. Men den løser ikke de problemer der vil komme i Østjylland. Både motorveje og jernbaner imellem Odense og Århus er overbelastet og det er lokale trafik i området som stiger. Dvs en Kattegatforbindelse vil ikke kunne aflaste veje og baner i området. Jeg vil hellere ofre midler i Østjylland end i endnu en forbindelse som der endnu ikke er behov for - Men den kan komme på længere sigt, når behovet er tilstede.

På længere sigt for København er endnu en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg mere interessant, når en højhastighedsforbindelse fra Stockholm til Helsingborg er klar omkring 2030-2040. Den forbindelse vil forsøge værdien af Femerenforbindelsen. Den kunne jo bane vejen for en højhastighedsstrækning til Rødby - eller en fast forbindelse via Gedser...

Femern

af Svend Jensen, 16/12 2011, 13:47 (4736 dage siden) @ steenth

Med en Kattegatbro kan københavnerne ikke komme til Tyskland for.

Og det er det det hele drejer sig om? Utroligt! Altid København! Det understreger så fint, hvordan det faktisk forholder sig, når der diskuteres trafikløsninger: Det SKAL komme københavnere til gode for det er de eneste danskere der er noget værd. Vi skal ikke bruge mere end maks nogle få hundrede millioner på noget som ikke inddrager Kbh (måske med undtagelse af nogle motorveje, dem er vi rigtig glade for i DK)

På baneområde bliver strækningen til Rødby opgraderet med dobbeltspor hvor det mangler og strækningen vil blive elektrificeret - noget de daglige brugere vil kunne mærke.

Ja, Københavnere og Østsjællændere vil mærke det.

Og bedre forbindelser til Hamborg.

Ja, for Københavnerne!

Og vil komme flere godstog, som vil kunne aflaste vejene.

Ja især i Tyskland og Sverige hvor man rent faktisk har en målsætning om at køre gods på banen, hvilket bestemt ikke er tilfældet i DK

Det eneste vi vil opnå med en Kattegatforbindelse er at man kan komme hurtigere til Aarhus og området nord for

Og at store dele af Vestjylland, Nordjylland og i særdeleshed Østjylland bliver langt bedre forbundet med hovedstaden. Det kunne være Kbh også kunne have glæde af det, selvom det ikke lyder som om du regner det for noget?

- men det nuværende trafikgrundlag meget tynd og det er et meget dyrt projekt.

Femern er ikke dyr? Jo! Og den kommer kun ca. 1/5 af danmarks befolkning til gode. Kattegat kommer vel omtrent halvdelen af danskerne til gode! At kalde trafikgrundlaget mellem Aarhus/Aalborg og Kbh for meget tyndt kan vi vist alle blive enige om er en stor fed løgn af hidtil usete dimensioner.

Men den løser ikke de problemer der vil komme i Østjylland. Både motorveje og jernbaner imellem Odense og Aarhus er overbelastet og det er lokale trafik i området som stiger. Dvs en Kattegatforbindelse vil ikke kunne aflaste veje og baner i området.

Behøver jeg nævne at størstedelen af den trafik der er mellem Odense og Aarhus skal videre til Kbh? Du forsimpler billedet på det groveste! Femern løser heller ikke lokale trafikstigningsproblemer (udover arbejdsløshed), for det er slet ikke meningen at nogen af disse broer skal det!

Jeg vil hellere ofre midler i Østjylland end i endnu en forbindelse som der endnu ikke er behov for - Men den kan komme på længere sigt, når behovet er tilstede.

Behovet har været der i 20 år og stiger for hver dag! At du bruger ordet ofre om at bruge penge andre steder end i København understreger endnu en gang dit syn på andre danskere end dem der kommer fra Kbh.

På længere sigt for København er endnu en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg mere interessant, når en højhastighedsforbindelse fra Stockholm til Helsingborg er klar omkring 2030-2040. Den forbindelse vil forsøge værdien af Femerenforbindelsen. Den kunne jo bane vejen for en højhastighedsstrækning til Rødby - eller en fast forbindelse via Gedser...

Ja og så kunne Svenskerne, Tyskerne og Københavner endnu engang godte sig over at bruge enorme milliardbeløb som alle danskere har indbetalt i skat til projekter der ikke kommer ret mange danskere til gode. Tillykke!

Femern

af Ekaeli007, 16/12 2011, 15:56 (4736 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg vil nu vove den påstand at det også vil være til gavn for både jyder og fynboer at man får lavet en Femarn forbindelse. Min påstand at det vil spare en masse mennesker for støj, vi kommer ikke udenom syntes jeg (selvom jeg er pro banemand) at der kommer støj fra en jernbane og det mest støjende er godstog og vil nok være det i en del år endnu indtil at alle godsvogne er blevet udskiftet hvis jeg læser faglitteraturen rigtig så kommer der tekniske løsninger der fjerner en
del af støjen. Dernæst så bliver der efter min mening bedre plads til godstog der starter i Jylland, jeg syntes også når man nærlæser disse sider så kan der ikke skaffes plads i øjeblikket til godstog fra det jydske område man kunne vel heller ikke afvise at reklamere lidt for at men
igen begynder at sende jernbanegods fra Norge via Stavanger Hirtshals så mon ikke at der bliver noget trafik i hovedlandet.

Jeg er lidt ked af at her i Østdanmark der føler vi hele tiden at trafikmafiaen kun skaffer motorveje med mere til Jylland og i Vestdanmark der brokker man sig over at de aldrig får nogen forbedringer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Femern

af 160578, 16/12 2011, 21:08 (4736 dage siden) @ steenth

Er ved at være træt af københavnerne hele tiden skal have... Så kan vi komme nemmere på ferie...

de kan sgu da lige så godt tage turen over fyn ellers må de vente på færgen...

Vi jyder vil da også gerne have en bro til Sverige og en til Norge for så slipper vi også for færgen + en kattegat bro så vi slippe for den kedelig tur over Fyn.. Men nej nej det er københavner politikerne jo ikke interessert i...

Femern broen er spild af penge og bro... Kattegatbroen er LANGT mere nødvendig for E45 er helt umulig...

Femern

af steenth, 16/12 2011, 23:20 (4736 dage siden) @ 160578

Er ved at være træt af københavnerne hele tiden skal have... Så kan vi komme nemmere på ferie...

de kan sgu da lige så godt tage turen over fyn ellers må de vente på færgen...

Der er også for at begrænse for godstrafik på vejene. Vejnettet ved København bliver også godt udnyttet til den daglige trafik. Og der er også den del pendlertrafik på Sydbanen til København, som får nytte af udbygning af banen.

Femern broen er spild af penge og bro... Kattegatbroen er LANGT mere nødvendig for E45 er helt umulig...

Nu skal hele Femern forbindelsen betales via brugerbetaling. Så jer jyder skal ikke betale til den og de andre danske landanlæg.

Og Kattegatforbindelse vil ikke hjælpe på forholdene på E45 - der skal gøres noget imellem Kolding og Århus.

Femern

af Svend, 15/12 2011, 23:08 (4737 dage siden) @ Lars

At den største del af strækningen sydpå mod Lübeck forbliver enkeltsporet de første år efter ibrugtagningen af den faste forbindelse, har vist været kendt hele tiden. Vigtigere er det også, at tyskerne får elektrificeret strækningen og får retableret de lukkede krydsningsstationer/-spor (som der ikke var behov for længere, efter godstogene begyndte at køre via Storebælt).

--
Svend

De tyske jernbaneanlæg udbygges som aftalt

af Lars viinholt @, Risskov, 16/12 2011, 23:57 (4736 dage siden) @ Svend

Da Lillebæltsbroen åbnede i 1935 overgik næsten al jernbanegodstrafik mellem Fyn og Jylland til lastbiler.
Da Storebæltsforbindelsen åbnede i 1997-98 overgik næsten al jernbanegodstrafik mellem Sjælland og Jylland/Fyn til lastbiler.
Da Øresundsforbindelsen åbnede i 2000 overgik næsten al jernbanegodstrafik mellem Sverige og Danmark til lastbiler.
Når Femernforbindelsen åbner vil næsten al jernbanegodstrafik mellem Sverige og Tyskland overgå til lastbiler.
Denne forbindelse vil nemlig give især lastbiltrafikken enorme fordele.
Lars Viinholt-Nielsen

De tyske jernbaneanlæg udbygges som aftalt

af re20000, 17/12 2011, 00:24 (4736 dage siden) @ Lars viinholt

Selvfølgelig. Er der nogen, der kan sige "køre-hviletidsbestemmelser" på Litauisk?

Nold

De tyske jernbaneanlæg udbygges som aftalt

af OLL, Ballerup, 17/12 2011, 02:20 (4735 dage siden) @ re20000

Selvfølgelig. Er der nogen, der kan sige "køre-hviletidsbestemmelser" på Litauisk?

Nold

vairavimo poilsio laikotarpiai:-D

Nuoširdžiai Oliver:-D

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak