Analyser af vej- og baneinfrastrukturen efter 2020 (Trafikpolitik)
Sakset fra Transportministeriets hjemmeside:
"Nu foreligger en delrapportering for de strategiske analyser, der peger på centrale strategiske valg for udviklingen af de faste forbindelser mellem Øst- og Vestdanmark, det overordnede bane- og vejsystem i Jylland og mobiliteten i hovedstadsområdet, som skal drøftes politisk når analyserne afsluttes i 2013.
I januar 2009 indgik Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative aftalen om En grøn transportpolitik.
Siden januar 2009 har partierne bag aftalen, som led i 10 brede politiske aftaler om transportinvesteringer for 97 mia. kr., som frem mod 2020, vil styrke den danske infrastruktur. Dertil kommer betydelige investeringer i en fast forbindelse over Femern Bælt og Metro Cityringen i København, som begge er brugerbetalte.
Samtidig besluttede forligskredsen at gennemføre strategiske analyser af fremtidens trafikale udfordringer og løsningsmuligheder. De strategiske analysers fokus er de trafikale udfordringer og strategiske valg, der venter på den anden side af 2020, hvor hovedparten af de projekter, der på nuværende tidspunkt er igangsat eller besluttet, vil være realiseret. Analyserne skal give et solidt grundlag for den politiske debat om de store valg for den langsigtede udvikling af infrastrukturen. Delrapporteringen giver en status for dette arbejde.
Arbejdet med de strategiske analyser afsluttes i 2013. Her vil transportforligskredsen på baggrund af analyserne drøfte perspektiverne for de langsigtede prioriteringer for indretningen af Danmarks infrastruktur på den anden side af 2020."
Læs mere her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen