MO-Hvor meget på krogen? (Generelt)
Husker et udsagn fra 50erne der sagde at en MO måtte/kunne have 3 boggiepersonvogne på krogen.
Det må da være en sandhed med modifikationer, afhængig af vægt, hastighed etc, eller hvad?
hilsen Ole
Husker et udsagn fra 50erne der sagde at en MO måtte/kunne have 3 boggiepersonvogne på krogen.
Det må da være en sandhed med modifikationer, afhængig af vægt, hastighed etc, eller hvad?
hilsen Ole
En MO-vogn havde maks. belastning på 185 tons; herfra skal trækkes 62 tons, som var den vægt, en MO-vogn var ansat til. Det vil sige maks. 123 tons på krogen og der kunne således teoretisk forekomme MO med 4 CL vogne, men det har jeg aldrig set. Det mest almindelige var en MO med to alm. bogievogne og måske en post/rejsegodsvogn eller en enkelt godsvogn.
Det maksimale som måtte hænges bag en MO var 350 tons, da den jo ikke har gennemgående trækstang.
Venlig hilsen
Jens Møller
En MO-vogn havde maks. belastning på 185 tons; herfra skal trækkes 62 tons, som var den vægt, en MO-vogn var ansat til. Det vil sige maks. 123 tons på krogen og der kunne således teoretisk forekomme MO med 4 CL vogne, men det har jeg aldrig set.
Hvis belastningen er sat til 185 tons, så må de trække 185 tons. Hvis den derimod kun må fremføre tog op til 185 tons togvægt, så må belastningen ganske rigtigt kun være 123 tons.
Jeg kender ikke til den tilladte belastning, men prøver blot at præciserer termerne "togvægt" og "belastning".
/Filip
Du har ret gode Filip, maks. togvægt 185 tons og maks. belastning 123 tons. Der skal være orden i begreberne!
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej Jens.Hvilke rejsegods/postvogne kunne der være tale om.
Venligst Henrik Nielsen.
Lige efter hukommelsen husker jeg kun DJ i togene 244 og 246 på Kalundborgbanen i starten af tredserne. Tog 244 med to MO som trækkraft og 246 med en enkelt MO.
Venlig hilsen
Jens Møller
F.eks. Pbh som *her* på Lille Nord (billede 2).
M.v.h.
Niels
På visse strækninger (p g a stigning) var den maksimale togvægt 165 t
F eks på Løgstørbanen.
Et tog (875) havde følgende oprangering:
MO-EH-DO-3 stykgodsvogen (Aalestrup-Aars og Løgstør)
DO-vognen blev senere udskiftet med en DA.
Et andet koriusum var akselstrykket på Løgstørbanen.
I flere år måtte kun MO 591 køre der foruden de MO der ikke havde fået varmekedel.
Det blev dog senere ændret så alle MO måtte køre der.
Mvh Børge
Tak for svar. og så formodentlig dobbelt op på alle værdier når man kørte med forspand, altså 2 MO.
(Aldrig set mere end 2, kunne/måtte dette mon forekomme?)
Ole
Nej, kun to MO-vogne måtte være elektrisk koblet, da der kun var meldelamper på førerpladserne for fire motorer. Skulle en tredie MO-vogn trække med, krævedes der en fører på den tredie MO, men et tog med tre trækkende MO-vogne var vel ret beset temmelig urealistisk. Jeg har enkelte gange set tog med tre MO-vogne, men den tredie gik så blot med som personvogn.
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej
her uddrag fra TIB 29maj 1953 om motormateriel
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Kan du ikke sende det i en bedre opløsning, da det er næsten umuligt at læse.
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej Jens Møller
ville det gerne - det er scannet i 600dpi JPEG og formindsket i 3 forskelige størelser samt det originale (TIFF) - af en eller anden grund kan jeg så ikke finde ud af at få det større på siden end det viste - lige meget hvilken udgave jeg bruger - så hvis nogen kan give mig en anvisning til hvorledes jeg skal bære mig ad ( for en anden god gangs skyld ) vil jeg blive meget glad for det.
Men har også lagt den på KMKs forum
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=269
og der er den i orden, både som JPEG, TIFF og PDF
med venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
På denne KMK side fremstår det hele meget tydeligere, så tak!
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej Jens
Motormateriellets belastning og togvægt
så er der også en fra 1948 samme sted( link ved underskrift ) - får lavet 1951 - 1963 efterhånden over motormateriellets belastninger ifølge TIB
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Hej
og forsat god jul og et bedre nytår
så er motormateriellets belastninger 1951 og 1954 lagt ind
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=9
og hele TIB 1948 og 1953 kan ses her
http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver
og TIB 1953 og TIB 1954 vil også komme på ovenstående link ( Thomas Boberg Nielsen side ) og efterfølgende TIB op til omkring midten af tresserne vil blive lagt op efterhånden som de bliver scannet og pdf og overført fra KMK til TBN
oversigt af DSB og privatbane planer der vil blive scannet, PDFet og lagt ud efterhånden kan ses her
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=33
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Du har ret gode Filip, maks. togvægt 185 tons og maks. belastning 123 tons. Der skal være orden i begreberne!
Ja, og så alligevel ikke. For I bruger den nutidige definition af belastning og den er anderledes end i 1950'erne. Det har også betydning når den største belastning for en motorvogn angives:
Frem til engang mellem 1972 og 1975 var belastningen for tog fremført af motorvogn den samme som togvægten (SR § 16). Derfor også note b) i de udgaver af TIB fra 1950'erne som Henning h087 linker til længere nede i tråden.
På samme tidspunkt i 1970'erne blev største belastning for MO nedsat fra 185 t til 125 t, hvilket faktisk var en reel forøgelse af den tilladte belastning med 2 t.
En anden ting: En enkelt MO har aldrig måttet trække 4 CL-vogne!
Oprindelige regler: 62 t + 4 * 37 t = 210 t, hvilket er 25 t mere end de 185 t.
Nye regler: 4 * 37 t = 148 t, hvilket er 23 t mere end de tilladte 125 t.
--
Venlig hilsen
Jens H B
Jeg har for mange år siden på Kalundborgbanen set en MO med 4 CL-vogne på krogen. Toget var tomt. Belastningsmæssigt blev MO-vognen ikke overbelastet reelt, for en CL-vogn vejer ikke mere end ca. 28-30 tons. Jeg ved godt, at den ansatte vognvægt er 37 tons, men så meget vejer den altså ikke. En MO er jo ansat til 62 tons, men kedelvognene vejer ca. 65 tons. For tre-fire år siden var jeg med på Gb for at tanke MO 1846; den var i forvejen fyldt op med kedelvand. Herefter kørte vi en tur på vognvægten og vægten røg helt op på over 67 tons!
Samme MO 1846 har på Kystbanen for en del år siden skubbet en MY med vistnok 7 BN-vogne på krogen fra ca. Skodsborg til Rungsted; det gik ikke så stærkt, men det gik alligevel! MY`eren var brækket ned og blev behændigt skubbet til Rungsted af 1846.
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej Jens
Den ansatte vognvægt er selvfølgelig sjældent lig med den faktiske vognvægt. Den ansatte vognvægt er et kompromis for flere forhold, bl.a. belastning og bremseevne, og gælder både tomme, halvfulde og fuldlastede vogne. Men reglerne både var og er sådan, at de ansatte vognvægte er gældende ved fastsættelse af belastning og togvægt (samt bremseprocent).
Nu fik jeg måske ikke rigtig fat i om spørgsmålet var, hvad MO måtte eller kunne trække. Jeg svarede i forhold til, hvad de måtte have på krogen. Sådanne regler er normalt fastsat forsigtigt ud fra et ønske om undgå overbelastning med deraf forøget behov for vedligehold for ikke at tale om risiko for nedbrud. Noget helt andet er den (over)belastning man kan slippe afsted med i enkelttilfælde, uden at det medfører umiddelbart nedbrud.
Eksemplerne med 4 CL-vogne eller hjælpetoget, der skubber en stamme på omkring 390 t virker ikke spor urealistiske for, hvad de kunne klare. Men ved hjælpetogskørslen var lokomotivførerens forsigtighed nok afgørende for, at det ikke blot endte med to nedbrudte trækkraftenheder i toget.
--
Venlig hilsen
Jens H B
I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.
Læs mere