Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mest økonomisk (Generelt)

af Jesper M., 11/12 2011, 19:44 (4736 dage siden)

Hej.

Hvad er mest økonomisk og miljømæssig et damplokomotiv eller et diesellokomotiv.

Hvilken type udnytter energien bedst?????

Mest økonomisk

af KimC, 11/12 2011, 20:01 (4736 dage siden) @ Jesper M.

Et damplokomotiv har en dårligere virkningsgrad, fordi der medgår meget energi at ændre vandets tilstandsform fra væske til luftart. Den tilstandsændring få rman ikke bragt ned på skinnerne.

Men alligevel kan et damplokomotiv godt være mere økonomisk, idet det nærmest kan indrettes til at forbrænde alt. Antager man at der er rigelige mængder af noget brændbart affald til rådighed, som ikke kan forbrændes i en stempelmotor, kunne man i princippet godt bygge et moderne damplokomotiv, og så acceptere tabet.

De er ikke så længe siden at de sidste damptank lokomotiver er udgået af tjeneste. De har ingen fyr, men bare en højisoleret tank der indeholder damp ved højt tryk (20-30bar) Dampen får de fra et centralt stationær kedelanlæg der ofte også kan lave damp til andre processer i virksomheden, og idet de ingen ild har om bord, er de velegnede til kemifabrikker og lignende. Disse lokomotiver har været i drift så længe fordi de i grunden er utroligt enkelt opbyggede = billig i fremstilling, drift og vedligehold, at det kunnne betale sig. De kan rangere intensivt i 4 timer på en påfyldning, herefter skal de så bruge 2 timer på at blive fyldt igen.

Mest økonomisk

af Søren Jakobsen, Randers, 11/12 2011, 20:35 (4736 dage siden) @ KimC

Hej Kim,

Har du et link til billeder af sådanne damptank lokomotiver

Søren

Mest økonomisk

af Claus Saugmann, 11/12 2011, 21:01 (4736 dage siden) @ Søren Jakobsen

[image]
tror måske det er sådan et der engang i starten af 2000-nerne var "udstillet" i Flensborg nær værftet Det er der ikke mere :-( måske der er nogen der ved hvor det blev af og kan fortælle lidt om lokomotivet? Billedet er optaget d. ‎9. ‎juli ‎2004.

V.h. Claus

Mest økonomisk

af Flemming Jakielski, Rødovre, 11/12 2011, 22:01 (4736 dage siden) @ Claus Saugmann

Der findes en kort og udemærket beskrivelse af begrebet virkningsgrad for lokomotiver og iøvrigt også for denne slags damplokomotiver et eller andet sted i den gamle "Jernbanens Hvem-hvad-hvor" fra Politikkens forlag.

V.H.

Flemming J

[image]
tror måske det er sådan et der engang i starten af 2000-nerne var "udstillet" i Flensborg nær værftet Det er der ikke mere :-( måske der er nogen der ved hvor det blev af og kan fortælle lidt om lokomotivet? Billedet er optaget d. ‎9. ‎juli ‎2004.

V.h. Claus

Mest økonomisk

af Niels Munch, 11/12 2011, 22:23 (4736 dage siden) @ Claus Saugmann

Hej Claus,

Lokomotivet er dette "Dampfspeicherlok" eller "Feuerlose":

JOSEPHINE - Henschel FNr. 25398/1940, Typ Bfl, 1435 mm

Se mere her: http://www.merte.de/BE/archiv/24943-01.htm .

Disse dampakkumulator-lokomotiver var temmelig udbredte i Tyskland, hvor de anvendtes som rangertrækkraft i industriområder med høj brandfare.

M.v.h.
Niels

Mest økonomisk

af re20000, 11/12 2011, 22:32 (4736 dage siden) @ Niels Munch

Mener man i Schweitz har bygget et "moderne " damplok for ikke så mange år siden. Ved at fyre med olie, isolere kedel og rør, bruge rullelejer og anden "nymodens" teknik har overgået en diesels virkningsgrad. Der må ligge noget om det et sted derude...

Nold

Mest økonomisk

af Niels Munch, 11/12 2011, 22:47 (4736 dage siden) @ re20000

Ja, prøv at google med "52 8055" NG (Neue Generation), der er masser af læsestof.

M.v.h.
Niels

Mest økonomisk

af Filip Gram, 12/12 2011, 00:56 (4736 dage siden) @ Niels Munch

Ja, prøv at google med "52 8055" NG (Neue Generation), der er masser af læsestof.

Nu er 52 8055 en ombygning, med deraf følgende kompromiser, men DLM (der også står bag 52 8055) har bygget helt nye damplokomotiver i 1990'erne og har mere i støbesken.

Læs mere her: http://www.dlm-ag.ch/

/Filip

Mest økonomisk

af Jens MO-Møller @, 12/12 2011, 01:27 (4736 dage siden) @ Filip Gram

Det var dog en fantastisk nyhed her på falderebet til sengetid. Måske det var noget for det skrantende DSB til at trække de skandaleombruste IC 4 tog!!

Venlig dampende hilsen

Jens Møller

Mest økonomisk

af Filip Gram, 12/12 2011, 13:13 (4736 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det var dog en fantastisk nyhed her på falderebet til sengetid. Måske det var noget for det skrantende DSB til at trække de skandaleombruste IC 4 tog!!

Ellers kender jeg lidt til et andet mere dansk-relateret projekt ;-)

www.rentalok.dk

Mest økonomisk

af Carsten, 15/12 2011, 17:18 (4732 dage siden) @ KimC

Hej Kim

Et akkudamplok medbringer varmt vand i "kedlen" ikke damp, ellers ville køreturen blive meget kort.

Med venlig hilsen

Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak