Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

leje af SJ tog (Generelt)

af Ekaeli007, 9/12 2011, 17:24 (4741 dage siden)

Ifølge DR tekst TV skulle SJ have tilbudt DSB et antal X31 tog de kunne leje, altså tog der i øjeblikket kører i Øresundstrafikken som man kunne køre København til Odense, men åbenbart var trafikministerien eller måske DSB ikke umiddelbart interesseret i dette, er der nogen der kender mere til den sag, måske for dyr leje?? eller hvad, personlig syntes jeg da man skal slå til,
måske man kunne også køre til Fredericia med stop så slår man flere fluer med et smæk. Og får frigivet nogen IC 3 sæt måske.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

leje af SJ tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 9/12 2011, 21:28 (4741 dage siden) @ Ekaeli007

Nu skal folk jo altså ikke kun til Odense og Fredericia. Folk der skal til Esbjerg, Struer eller Aalborg har ingen glæde af det. Hvorfor IC3 da også netop bruges i trafikken hertil. Forstærkning over Sjælland og Fyn klares derimod med IR4, men de kan i sagens natur ikke køre længere end køreledningerne rækker. Hvilket så igen giver bøvl med overfyldte tog nord for Fredericia, hvilket selv nok så mange X31 ikke kan rode bod på, før der engang bliver elektrificeret der.

Med venlige elektriske hilsner
Leif Jørgensen

leje af SJ tog

af Woodi, 9/12 2011, 22:17 (4741 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nu skal man jo ikke glemme, at selv om IC3 skulle bruges fra Fredericia og at ruten derfra og til København erstattes med elektrisk tog, ville det, uanset hvad, give IC3 tog i overskud, da disse jo ikke bruger 2 timer på turen derimellem men derimod bruger køretiden effektivt hvor de vil gøre gavn, nemlig der hvor der ingen køreledninger er.

Desuden kan ET/x32 jo sikkert også gøres køreklare til Tyskland i stedet for de 10 IC3 tog der farer frem og tilbage der og med ET/x32´ernes indsættelse mellem Flensburg/Fredericia/København/Helsingør ville dette alligevel kunne frigive mindst 20-25 IC3 togsæt til indsættelse på andre ikke elektrificerede strækninger.

--
[image]

leje af SJ tog

af Ekaeli007, 9/12 2011, 22:38 (4741 dage siden) @ Leif Jørgensen

jeg udtrykker jeg mig ikke klart nok Hvis man læser den rapport som trafikministeriet udgav så påpegede man at der var mangel på siddepladser København Odense og man foreslog at så satte noget materiel ind der, så kunne man måske??? frigive noget plads til dem der skal til Esbjerg Struer Århus og stationerne nord for Århus, det ville efter min ringe mening være en hjælp for dem men ellers så sig til trafikministeriet det er en dårlig rapport de har lavet der er IR4 tog nok, men jeg syntes (glæder mig til de får elektrificeret vest og nord for Fredericia)
da de kunne forstærke trafikken til Sønderborg og Padborg, jeg ved godt at de ikke kan køre til Flensborg ,men det var da en hjælp et godt stykke af vejen og indtil der er flere to strøms togsæt, kan tyskerne hjælpe lidt det sidste stykke med deres Slesvig HOlstein ekspress. Men ellers må vi ud og stå på perronerne og tælle hvormange passagerer der er rundt omkring. men jeg mener det er hele tiden sån at hvis man hjælper et sted så piber resten af landet. Og jeg har sagt tidligere min familie kommer allesammen fra Jylland jeg er skam ikke sjællander 100%

Med venlig hilsen

Bemt Jensen

leje af SJ tog

af Niels Munch, 9/12 2011, 22:47 (4741 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Bent,

Trafikministeriets rapport, som du nævner, omtaler angiveligt ikke det svenske tilbud om at køre tog til Odense, evt. som underentreprenør for DSB og i en eller anden form for takstfællesskab med DSB.

I en tidligere tråd har Rolf J linket til en udførlig artikel i "Ingeniøren" om det svenske forslag og den hidtil manglende reaktion fra dansk side.

Det er - som Rolf J skriver - spændende læsning.

M.v.h.
Niels

leje af SJ tog

af Ekaeli007, 10/12 2011, 09:21 (4740 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels det er ganske rigtig rapporten ikke melder noget om leje af svenske tog, det var derfor
da jeg læste DR tekst TV igår at jeg fik kaffen galt i halsen og tænkte, det havde vi da ikke hørt noget om før. Det var derfor jeg skrev indlægget, det kunne være andre ikke havde læst det.

Jeg skal lige undskylde at der har stået noget i en anden tråd, det havde jeg overset, men hvis
artiklen i ingeniøren er sandfærdig, så er det spændende læsning.

En lille (stor) biting dsbs hjemmeside nævner idag at ,jeg skrev ikke tognumrene ned, at to intercitylyn til og fra Århus hverdag vil køre med DD materiel og resten af strækningen med
ordinært materiel. togene 2 29 44 69 foreløbig i perioden til 9 juni.

står under trafikinformation

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

leje af SJ tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/12 2011, 15:22 (4739 dage siden) @ Ekaeli007

Ekstra tog mellem København og Odense/Fredericia vil såmænd være ganske nyttigt. Her render vi så bare ind i det problem, at det kniber med pladsen på sporene. Strækningen mellem København og Ringsted er en flaskehals, hvor det efterhånden er svært at klemme flere tog ind. Hvilket jo så også er årsagen til at man bygger den nye bane over Køge, men dens færdiggørelse ligger stadig nogle år ude i fremtiden.

Et andet problem er passagerernes adfærd. InterCity og InterCityLyn betragtes som bedre og hurtigere end interregionaltog og regionaltog, hvorfor folk naturligt søger mod de førstnævnte. Her bliver man nød til at sætte ind med markedsføring for at gøre dem begribeligt, at de altså ikke alle sammen behøver tage de samme tog. For det hjælper jo ikke at indsætte flere tog, hvis folk ikke bruger dem alligevel.

Med venlige tog-hilsner
Leif Jørgensen

leje af SJ tog

af Woodi, 11/12 2011, 17:25 (4739 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det adfærd vil man aldrig kunne fjerne, da det er to forskellige rejsebehov.
Regional-toget gider ingen - kun af nød de bruger dette da de bor ved et trinbræt imellem storby A og B og skal ind til enten A eller B.
Den anden gruppe er dem der kun skal til/fra A eller B, de orker ikke andet, de vil bare have det overstået hurtigst muligt.

Så der er 4 muligheder.:

1. Nedlæggelse af trinbrættet og erstattes med en bus.
2. Flere spor.
3. Mere tid imellem de forskellige tog.
4. Længere tog.

--
[image]

leje af SJ tog

af Jakob Nielsen @, Bor ved AB Amagerbro st., 11/12 2011, 22:22 (4739 dage siden) @ Woodi

Kører det stadig ER(IR4) på kystbanen? - Så vil det letteste vel være at bruge nogle af SJ's x31/ET togsæt på kystbanen og benytte ER(IR4) til at forlænge IC togene mod Fyn og Fredericia. Alternativ kunne nogle af IC togene til Odense/Fredericia køres med togstammer bestående udelukkende af ET.

Altså ikke flere tog men længere tog, det må der være plads til. Som det er nu er der ikke plads til passagerene og en ståplads fra København til Odense er ikke sjov.

Det kræver naturligvis at man kan blive enige med SJ om en aftale om leje af togene til en rimelig pris.

leje af SJ tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/12 2011, 22:58 (4739 dage siden) @ Jakob Nielsen

At gøre togene til Odense/Fredericia længere er naturligvis en mulighed til en vis grænse. Men det ændrer bare ikke på det forhold, at der også er problemer med overfyldte tog nord for Fredericia. Når jeg kommer ind med intercitytoget fra Struer er det været næsten fast procedure, at togpersonalet forsøger at dirigere folk uden pladsbillet hen i det ventende IR4. Det kan nemlig først kobles på her, selv om der reelt er brug for pladserne allerede i Herning.

At en del af passagererne fra det midtjyske lige så godt kunne tage regionaltogene, der typisk har bedre plads og stopper ved stort set de samme stationer, er så en anden side af sagen...

Med venlige midtjyske hilsner
Leif Jørgensen

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak