Hvilken E-maskine (Generelt)
Mon der er nogen af forummets damp-eksperter, der kan se, hvilken E-maskine K. E. Jørgensen fotograferede på Gb i 1961?
--
Mon der er nogen af forummets damp-eksperter, der kan se, hvilken E-maskine K. E. Jørgensen fotograferede på Gb i 1961?
--
Hej Tommy
på mit eget billede fra KEJ står der 983
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Umiddelbart mener jeg ikke det kan passe, idet 983 fik dobbeltskorsten i 1951 og havde det (som alle de andre trods kedelbytninger) til udrangeringen.
Kan der stå 993, måske?
964-974: Nej = Kedlen på billedet har damptørrer.
975-989: Nej = De havde alle dobbeltskorsten i 1961
990: Næppe = havde AEG lysmaskine
991: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
992: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
993: Næppe = havde AEG lysmaskine
994: Sandsynligt = Stones generator
995: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
996: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
997: Sandsynligt = Stones generator
998: Sandsynligt = Stones generator
999: Sandsynligt = Stones generator
/Filip
Hej Phillip
det kan du godt have ret i - men det var kun hvad der stod på billedet - vil gennemkigge og lede efter foto af de E maskiner du nævner der mangler - og lægge dem ind - og så kan der kigges efter på dem alle - bliver først nok sent på aftenen eller nat - da vi har klubdag
mvh
h087
--
med venlig hilsen
Umiddelbart mener jeg ikke det kan passe, idet 983 fik dobbeltskorsten i 1951 og havde det (som alle de andre trods kedelbytninger) til udrangeringen.Kan der stå 993, måske?
990: Næppe = havde AEG lysmaskine
991: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
993: Næppe = havde AEG lysmaskine
994: Sandsynligt = Stones generator
996: Ukendt (ingen fundet billededokumentation)
997: Sandsynligt = Stones generator
998: Sandsynligt = Stones generator
999: Sandsynligt = Stones generator/Filip
Man kan udelukke nogle ved at kigge på trækket til sandingen (tror at det er denne funktion). Det går den direkte linje, mens det er vandret med et knæk op til sandkassen på andre.
999 måske
998 måske (hvis den fik nyt smøreapp ml 1957 og 61
997 nej
996 nej
995 ?
994 nej, men det er fordi et asbestpakket rør sidder anderledes under et trin på kedlen
990-993 har vist ikke den store bue på røret til dynamoen på røgkammeret (måske noget med byggeår 1947??)
Man kan udelukke nogle ved at kigge på trækket til sandingen (tror at det er denne funktion). Det går den direkte linje, mens det er vandret med et knæk op til sandkassen på andre.
Det er nu ikke til sandingen, idet den er trykluftbetjent. Kan ikke huske om det er til blæseren eller til lysmaskinen, men mener det er sidstnævnte.
- I øvrigt en "sjov" detalje med de træk, for der er tilsyneladende ingen konsekvens i forhold til leveringer eller noget andet, om hvorvidt der er valgt en mere vandret eller en mere lodret føring.
Altså:
990: Næppe = havde AEG lysmaskine (ukendt træk-vinkel)
991: Næppe = for lodret føring af træk (ukendt lysmaskine)
993: Næppe = havde AEG lysmaskine (dog "rigtig" føring af træ)
994: Sandsynligt = Stones generator og "rigtig" føring af træk
996: Næppe = for lodret føring af træk (dog Stones generator)
997: Næppe = for lodret føring af træk (dog Stones generator)
998: Sandsynligt = Stones generator og "rigtig" føring af træk
999: Sandsynligt = Stones generator og "rigtig" føring af træk
Jaaa, det snævre ind
/Filip
-Ups, beklager UTJ, så ikke hele dit svar:
Det lille buede rør skyldes forskellen på om det er en AEG eller Stones lysmaskine.
Altså:
990: Næppe = havde AEG lysmaskine (ukendt træk-vinkel)
991: Næppe = for lodret føring af træk (ukendt lysmaskine)
992: Næppe = havde AEG lysmaskine (dog ukendt føring af træk)
993: Næppe = havde AEG lysmaskine (dog "rigtig" føring af træ)
994: Næppe = Anderledes rørføring dog(Stones generator og "rigtig" føring af træk)
996: Næppe = for lodret føring af træk (dog Stones generator)
997: Næppe = for lodret føring af træk (dog Stones generator)
999: Sandsynligt = Stones generator og "rigtig" føring af træk
Jaaa, det snævre ind
/Filip
999: Sandsynligt = Stones generator og "rigtig" føring af trækJaaa, det snævrer ind
/Filip
Man kan kigge her: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=77641 og der er småting der siger mig at det kan være 999 og ikke 998. Men 995?
Findes billedet mon i høj opløsning?
Så burde man kunne læse nummeret på Frichs-byggepladen på cylinderen.
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/
Ved at se på stationeringen af E pr. 31. marts i 1961 i 1. Dc. og derefter tage de nævnte lokomotiver ud som Filip nævner, er der efterfølgende tilbage.
Hvis billedet er optaget på Mdt. Gb kan det så kun dreje sig om enten 994, 998 eller 999.
1. Distrikt
Godsbanegården (Gb) fast tur: 994, 999.
Reserve Gb: 998.
Korsør: 976
Reserve Næstved: 992.
Reserve Gedser: 995.
NB: Jeg går helt ud fra at Kjeld er spurgt?
NB, NB: Der er jo noget fantastisk godt kildemateriale på www.jernbanen under Artikler, bl.a. en bog om litra E!
--
Steffen Dresler
svar E-foto
E-foto er fra Gb 03.12.1961.
Det har for flere år siden ligget på Jernbanen.dk og blev
taget væk da det ikke er 983.
Jeg beklager at jeg for 50 år siden skrev forkert på
fotoliste.
Hvorfor Tommy lægger det ud ved jeg ikke. Hilsen KEJ
Det kan da også være 995.
Gedsers reservemaskine kunne vel godt have vovet sig en tur til København.
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/
Hej
her de lovede Emaskine billeder
desværre er der ikke skrevet fotograf ved dem - men håber at det kan tilgives - når man ser på brugen af dem - men skal få fundet grundDVD frem og skrevet dem ind senere
i følge de oplysninger der står ved foto
E 995 - Roskilde
E 995 Slagelse - mener det er Kirkeby
billede og omkring 1961-63
E 998 + 979 Gb
E 998 Østerport 1966 - GWC foto
E 999 ????
E 999 Køge 1968 og et GWC foto
håber så at dette kan udlede noget - eller må der findes flere frem
endvide hvis nogen ved hvem ophavsmand er - så giv lige venligst et praj
mvh h087
--
med venlig hilsen
Hvordan gik det med løsningen af denne opgave?
(Jeg har ikke billedet i bedre opløsning)
Har vi fået snævret feltet ind til følgende?
E 994
E 998
E 999
Jeg har fundet nedenstående billeder i arkivet.
--
Har vi fået snævret feltet ind til følgende?
E 994
E 998
E 999
Du mener 995 og ikke 994, ikke?
Under alle omstændigheder vil jeg mene at vi er nede på 998 eller 999 nu, idet kraftdamrøret for luftpumpen på vores "ukendte" maskine løber lige under trinet op til sandkassen, ligesom det gør på 998 og 999.
På de 2 billeder du har fundet frem af 995, er røret ført markant lavere. Derved kunne det faktisk være 995 der gemmer sig bag vores "ukendte" (uden at vi skal videre ad den gren), men det viser meget tydeligt der har været i hvert fald 2 markant forskellige rørføringer til luftpumpen.
Helt endegyldigt kan jeg ikke sige det, men jeg mener der må være tale om 998, idet det tynde rør fra generatoren:
går ca 10 cm højere på 999 jf databasens billeder:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?LokID=353
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?LokID=354
- Eller er det bare mig?
/Filip
- Eller er det bare mig?
Nej ikke helt - men jeg er nu stadig i tvivl om det nu kan være 999. Men enten 999 eller 998, det er sikkert.
Nej ikke helt - men jeg er nu stadig i tvivl om det nu kan være 999. Men enten 999 eller 998, det er sikkert.
Ok - så er vi nede på to maskiner. Der må være flere, der ligger inde med billeder af disse to maskiner?
--
Kan dette billede være til hjælp? (Dårlig klippet, - ærgerligt)
E999 på Århus Ø en gang i 1970'erne.
Alle E-maskiner i 990'erne blev jævnt godt benyttet i 1. distrikt i 1961. For mig ligger det til 998 eller 999, men jeg holder på 999. Selvom det ikke betyder noget i denne her forbindelse var 998 og 999 stationeret ved Gb hele 1961.
E 999 på Gb 1969.
E 999 Mdt Århus 1973.
Uden fabriksskilt og mere eller mindre vellykket "reservenummerplade".
E 999 Mdt Ar 1973.
Mvh
Georg
Alle E-maskiner i 990'erne blev jævnt godt benyttet i 1. distrikt i 1961. For mig ligger det til 998 eller 999, men jeg holder på 999. Selvom det ikke betyder noget i denne her forbindelse var 998 og 999 stationeret ved Gb hele 1961.
Jeg hælder også mest til den tro at det er 999. Dog mangler jeg et billede fra netop 1961 af 998 for at sammenligne regnlisten på førerhustaget. Den er nemlig forsvundet fra 998 i perioden 1957-1964 hvis man skal tro dateringer af diverse fotografier. Desværre kan man ikke rigtig se placeringen af de hvide emaljeskilt på domen på vort problembillede, da dette skilt netop ikke var ens placeret på de to lok.
Her et foto af E 999 i nogenlunde samme vinkel, fra Kokkedal station i 1963, regnlisten er identisk, men det bukkede rør ved skorstenen mangler tilsyneladende.
Foto: Per B. Pedersen
Her et foto af E 999 i nogenlunde samme vinkel, fra Kokkedal station i 1963, regnlisten er identisk, men det bukkede rør ved skorstenen mangler tilsyneladende.
Det mangeler nu ikke, men der er monteret en AEG lysmaskine på billedet, hvilket ses ved at afgangsrøret går fra forenden af lysmaskinen og ikke fra toppen som ved stones.
Derimod vil jeg henlede opmærksomheden på vores ukendte maskines højre bremsehane:
Og sammenligne den med 998:
og med 999:
Som det fremgår af billederne sidder håndtaget til venstre på 998 og til højre på 999. På vores ukendte maskine sider håndtaget tilsyneladende til højre, omend det er svært at se. Omvendt må man erkende at hvis det havde siddet til venstre, ville det være ganske synligt.
Jeg skifter derfor side og tror nu at der er tale om 999!
/Filip
Foto: Per B. Pedersen
Er du sikker på at det ikke er E 990?
... ja da!! En forstørrelse af negativet, har vist at det er E 999.
PBP
Når nu der har været vist flere billeder af E 999, mens den var i driftklar tilstand.
Har jeg her nogle billeder af E 999, efter remisebranden i Struer,November 1981. Billederne er taget kort tid før den blev trukket til Århus til ophug i 1983.
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere