Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB (Generelt)

af KimC, 7/12 2011, 07:00 (4737 dage siden) @ Erik H

Et indspark fra en anden verden her: I går aftes zappede jeg forbi senderen n.tv. Der løb en beretning om hvordan udtjente diesellokomotiver ophugges i USA. Man så et udtjent diesellokomotiv blive kørt ind på en plads. Her gik man i gang med at fjerne beklædningen, motoren blev taget ud og kørt væk - til total genopbygning hvor stort set kun motorblokken og krumtappen genbruges.
Generator, banemotorer og eludstyr blev sendt til genindvinding af metallerne.
Rammen blev kørt ind i en hal, og løftet af bogierne. Ramme og bogier blev sandblæst, og tæringer udbedret.
Og så gik man ellers i gang med at bygge et nyt lokomotiv ovenpå rammen, bogierne fk nye fjedre, hjul etc og blev trillet på plads. Interessant var det bl.a. hvordan man trimmede balancen så bogierne trykker med same tryk. Det foregik ved at fylde jernhagl i et "hemmmeligt rum" i rammen, som herefter blev svejset til. Bare 7 arbejdsdage efter "ophugningen" påbegyndtes, rullede et nylakeret og teknisk set nyt lokomotiv som lever op til alle nugældende miljøkrav ud af samme spor - på bogier og ramme som er 40-50 år gammle, og med en dieselmotor der er ombygget til ukendelighed, men hvor væsentlige dele af den gamle motor indgår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak