Lyntogspersonale (Generelt)
Der har nok været andre sjove historier rundt omkring i jernbanedriftens historie.
En af de lyntogsrelaterede jeg kan huske, var at Ma lyntoget hold i Sønderborg. Det skulle afgå kl 17:44, men endnu kl 14:42 var maskinen ikke startet, og der var intet spor af personalet. Stationspersonalet havde forbarmet sig over passagererne og låst vognene op.
Kl 17:43½ kom der to lyntogspersonaler med tunge indkøbsposer der klirrede, fra en tysk grænsebutik. Der var kvikke tilråb fra stationspersonalet, og lynet blev vækket i en fart, der stod en klar til at trække elstikket lige så snart hjælpedieselen havde overtaget, og så gik det afsted.
En anden gang holdt lynet ude på depotsporet i Sønderborg, og stationens Ardelt traktor var kørt hen foran motorvognen fordi den skulle bruge det spor lynet holdt på til at komme i hus. Men lynet havde åbenbart mistet strømmen fra eltilslutningen i løbet af dagen, så man forsøgte at starte på et halvdødt batteri. Lyntogsføreren havde åbnet under førerbordet og forsøgte at påvirke noget så han kunne give hoveddieselen noget "håndgas". Det lykkes, for den startede med et brøl, men det var gearet ikke forberedt på, så lynet hoppede frem og "kyssede" Ardelt traktoren. Derved fik lynet et par pæne buler under lygterne.