Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyntogspersonale (Generelt)

af Ekaeli007, 1/12 2011, 08:51 (4747 dage siden)

Apropos om lyntogspersonale i Berlin, der har nok sommetider været meget fritid og det var vel ikke altid sjovt at være "syd for grænsen" en trist og mørk gråvejrsdag, måske regn og rusk, i Øst Berlin. Men der har vel også fra tid til anden været "lidt sjov hjemme i Dannevang"

Der er en historie om og man sagde det var sandfærdigt. "en togstewardesse" og "en lokofører" der overnattede et eller andet sted i det jydske, der havde fået lidt kig på hinanden, de havde åbenbart aftalt at de kunne ligeså godt varme hinanden om natten fordi det var så "koldt derude"
såvidt man sagde var den lokofører ikke så populær hos tograngister rundt omkring, så da han skulle vækkes der "glemte" man det simpelthen??? Det vil sige man måtte aflyse den toghalvdel,
der blev nok fundet en eller anden løgnehistorie. Da så den stakkels lokofører og stewardesse vågnede så skulle de jo køre deres halvtog hjem uden passagerer. Så de blev fulgt på vejen tilbage til Helgoland det vil sige flere kommandoposter havde hørt rygtet, så når toget kaldte op eller blev kaldt op sagde de vittige folk "Nå der har vi elskovsparret den er god igennem og god tur hjem" Historien melder ikke om der var noget der skulle "forklares" på togkontor eller maskindepoter.Der har nok været andre sjove historier rundt omkring i jernbanedriftens historie.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntogspersonale

af KimC, 1/12 2011, 14:44 (4747 dage siden) @ Ekaeli007

Der har nok været andre sjove historier rundt omkring i jernbanedriftens historie.

En af de lyntogsrelaterede jeg kan huske, var at Ma lyntoget hold i Sønderborg. Det skulle afgå kl 17:44, men endnu kl 14:42 var maskinen ikke startet, og der var intet spor af personalet. Stationspersonalet havde forbarmet sig over passagererne og låst vognene op.
Kl 17:43½ kom der to lyntogspersonaler med tunge indkøbsposer der klirrede, fra en tysk grænsebutik. Der var kvikke tilråb fra stationspersonalet, og lynet blev vækket i en fart, der stod en klar til at trække elstikket lige så snart hjælpedieselen havde overtaget, og så gik det afsted.

En anden gang holdt lynet ude på depotsporet i Sønderborg, og stationens Ardelt traktor var kørt hen foran motorvognen fordi den skulle bruge det spor lynet holdt på til at komme i hus. Men lynet havde åbenbart mistet strømmen fra eltilslutningen i løbet af dagen, så man forsøgte at starte på et halvdødt batteri. Lyntogsføreren havde åbnet under førerbordet og forsøgte at påvirke noget så han kunne give hoveddieselen noget "håndgas". Det lykkes, for den startede med et brøl, men det var gearet ikke forberedt på, så lynet hoppede frem og "kyssede" Ardelt traktoren. Derved fik lynet et par pæne buler under lygterne.

Lyntogspersonale

af Ekaeli007, 1/12 2011, 16:00 (4746 dage siden) @ KimC

Åh ja på Helgoland så vi da også personalet kom fra "toget" med flasker og sommetider var der overlevering af varer til en "mester" ja ja men det er hvad der kan ske. Jeg ved ikke hvor mange ture man kunne nå, hvis man var i Sønderborg en weekend.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntogspersonale

af Egon Schmidt, 1/12 2011, 18:14 (4746 dage siden) @ Ekaeli007

Med spritbåden kunne nok tre til fire ture på en dag,og de var faktiks helt sjove at sejle med
Egon

Lyntogspersonale

af Ekaeli007, 1/12 2011, 22:46 (4746 dage siden) @ Egon Schmidt

Jeg tvivler ikke, jeg har arbejdet sammen med flere håndværkere hos DSB/Banedanmark der har været i Sønderborg på flere kurser af teknisk art, og det er ikke kedeligt hvad de har oplevet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

PS jeg har kun sejlet et par ture fra Kollund til Flensburg(som barn)

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak