Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kalenderlåge nr. 3 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/12 2011, 01:29 (4677 dage siden)

Tilgiv mig, at jeg sådan "farer frem". Men jeg rejser til udlandet 2. december om morgenen og vil alligevel gerne bidrage til julekalenderen. Og da jeg kun kan bidrage med et billede, der relaterer sig til tallet "3", bliver jeg nødt til at poste kalenderlågen allerede nu.

Men lige som i din virkelige verden: Kalenderlåge nr. 3 må naturligvis ikke åbnes før end den 3. december;-). Så jeg tillader mig at kun ud fra, at I ikke klikker på kalenderlågen før end den 3. december. Med andre ord: Nix pille:-). Og i samme ånd forventes naturligvis, at der ikke gættes før end den 3. december.

God fornøjelse.

Jeg er som sagt bortrejst den 3. december og jeg er faktisk ikke hjemme før end den 5. december. Og da jeg næppe kommer i nærheden af en computer før end 5. december, må I vente med respons fra mig indtil da.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Kalenderlåge nr. 3

af Per Hauberg, 1/12 2011, 18:22 (4676 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dog ikke "bortrejst på dagen"

TILLYKKE !

VH

Per

Avatar

Kalenderlåge nr. 3

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/12 2011, 22:38 (4675 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tilgiv mig, at jeg sådan "farer frem". Men jeg rejser til udlandet 2. december om morgenen og vil alligevel gerne bidrage til julekalenderen. Og da jeg kun kan bidrage med et billede, der relaterer sig til tallet "3", bliver jeg nødt til at poste kalenderlågen allerede nu.
Men lige som i din virkelige verden: Kalenderlåge nr. 3 må naturligvis ikke åbnes før end den 3. december. Så jeg tillader mig at kun ud fra, at I ikke klikker på kalenderlågen før end den 3. december. Med andre ord: Nix pille. Og i samme ånd forventes naturligvis, at der ikke gættes før end den 3. december.

Interessant billede som endda mangler i databasen. Må jeg "gafle" en kopi? Hvor stammer billedet fra?
(Det har været den 3. december i over 8 timer her).:-)

--
[image]

Avatar

Kalenderlåge nr. 3

af Ove Nygaard, 3/12 2011, 07:49 (4675 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt "over there".

Her i Danmark er det "normaltid", så jeg har først åbnet kalenderlågen nu. Mit gæt er en anlægskolonne ved Lemvig - Thyborønbanen ANNO ca 1897 - 1898. Lokomotivets navn antyder jo kraftigt, at det er strækningen "på den anden side af Lemvig", der er gang i.
Jeg kan næsten høre "Tørfisk" synge i min øresnegl.:-D

Bedste hilsener

Ove here

Kalenderlåge nr. 3

af Niels Munch, 3/12 2011, 10:01 (4675 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Herligt gammelt billede, Thomas!

Man må lade Ove, at han er rigtig godt på sporet, hvorefter det jo er en smal sag at udpege *dette her*.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 3 - "løsningen"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/12 2011, 21:02 (4669 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
VLTJ 3. Sted? År: Før 1928. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Tak til alle deltagere. Tak til Per for fødselsdagshilsen. Værsgo' Tommy at gafle en kopi til databasen. Ros til "de skarpe gættere" Ove og Niels.

Baggrunden er følgende: Jeg ved ikke (vidste ikke, men havde heller ikke "ledt"), hvilket lokomotiv, vi ser på billedet. Jeg ved ikke, hvor billedet er taget og jeg ved ikke, hvornår billedet er taget. Til gengæld ved jeg, at den siddende herre, siddende længst til højre på lokomotivet tættest på skorstenen, er min farfar Christoffer Nielsen, født 9. april 1874 i Bratbjerg og død i Mou Kær 2. januar 1928 i en alder af kun 53 år.

Min farfar var "entreprenør". I starten bestod hans firma af 0-15 mand med trillebør og skovl, senere blev firmaet vist nok lidt større. Om det nogen sinde blev så stort, at firmaet ejede eller lejede "eget" lokomotiv, ved jeg ikke. Jeg tror/gætter på, at han vel nærmest var en form for underentreprenør.

I følge skriftlig familieoverlevering beskæftigede han sig med "baner, dæmninger, kanaler, dræning og afvanding" og var involveret i "Sæby-banen, Høng-Tølløse banen, Langelandsbanen, Brande, Harboøre Agger, dæmningerne v. Gøl - Øland - Attrup" (ak ja, havde den mand dog bare været udstyret med et (digital)kamera!)). Han fór land og rige rundt og byggede jernbaner og "var aldrig hjemme". Det lykkedes ham dog alligevel at få 9 børn med min farmor - min far var yngste barn.

Jeg har desværre kun arvet to fotografier af min farfar "i aktion". Det andet er ikke lige så "sigende" som ovenstående; men jeg vil muligvis bringe det ved en anden lejlighed.

Om ovenstående billede kan jeg blot tilføje, at en eller anden på bagsiden af billedet har anført "LOKOMOTIV: Nr. 226 KRAUSS MÜNCHEN PATENT 1872", hvilket jo er et stærkt indicium for, at der er tale om senere VLTJ 3. Teksten på bagsiden af billedet stammer sandsynligvis ved aflæsning (gennem stort forstørrelsesglas) af fabrikspladen på billedets forside. Fabrikspladen sidder på kedlen lige under skorstenen.

Afslutningsvist: Hvis nogle af "eksperterne" på baggrund af ovenstående oplysninger kan indsnævre tid og sted for fotografiets optagelse, vil jeg naturligvis være taknemmelig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Tipvogne, jordarbejde og lidt genetik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/1 2012, 23:12 (4637 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dette indlæg skrev jeg bl.a.:

Jeg har desværre kun arvet to fotografier af min farfar "i aktion". Det andet er ikke lige så "sigende" som ovenstående; men jeg vil muligvis bringe det ved en anden lejlighed.

Denne "lejlighed" er nu:-).

Det viser sig, at jeg har i alt 6 billeder af min farfar "i aktion". Jeg poster hermed de fem sidste. Der er måske ikke "så meget at se" og det bliver naturligvis ikke bedre af, at jeg ikke aner, hvor eller hvornår billederne er taget. Men der er med overvejende sandsynlighed tale om anlægsarbejder som anført i det oprindelige indlæg og dermed viser billederne sandsynligvis jordarbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner i Danmark. Min farfar døde som nævnt den 2. januar 1928 og da han er med på alle billederne, har vi en tidsmæssig grænse for billederne.

Jeg poster billederne i håb om, at nogen, måske ikke nu, men så måske "engang" vil genkende billederne. Det vil næppe være muligt ved bare at kigge på billederne at sige noget om, hvor og hvornår, de er taget. Men måske eksisterer billederne i flere kopier og måske er der en dag pludselig én der siger: Det billede har vi da også i vores familie, og at jeg måske på den måde kan få noget mere at vide.

Jeg har med vilje ikke beskåret billederne, idet jeg har en formodning om, at selve måden, de er sat op på, måske også fortæller et og andet. Nederst er der link til billederne i højopløsning, hvis man ønsker at studere detaljer af tipvognene, lokomotiv eller bygninger i baggrunden (TIFF-filer ca 30 MB pr. billede - så hav tålmodighed).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Billede 1. Christoffer Nielsen er personen i forgrunden med hænderne på ryggen.
[image]
Billede 2. Christoffer Nielsen er nummer fem fra højre. Bemærk fotografens navn og bynavnet "Sorø".
[image]
Billede 3. Christoffer Nielsen er den siddende person længst til højre.
[image]
Billede 4. Christoffer Nielsen er personen længst til højre "i anden række".
[image]
Billede 5. Christoffer Nielsen er personen længst til højre "i anden række".

Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4
Billede 5

Tipvogne, jordarbejde og lidt genetik

af Lars, 10/1 2012, 00:00 (4637 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er jeg ude i rent gætteri, men hvis du har angivet de rigtige personer på billederne, er Christoffer Nielsen for mig at se meget ung på billede 2, lidt ældre på billede 3, hvor han har samme alder som på lokomotivbilledet, og ældst på billede 1, 4 og 5. Der må altså være tale om forskellige anlægsarbejder. (4 og 5 er helt klart taget samme sted.)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak