Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad laden gemte. Del 1 (Generelt)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 30/11 2011, 21:30 (4744 dage siden)

I en gammel lade udenfor Aalborg gemmer sig 2 gamle Aalborg vogne. Vi starter med den mest interessante nemlig FFJ C 69. Vognen var oprindelig bygget som kombineret post- og personvogn FFJ D 4 (senere skulle den være omdøbt til D 124, hvilket dog ikke fremgår af Tommy's liste), og i 1915 ombygget til ren personvogn.
Vognen er i dag i meget dårlig stand og tagrytteren er ved at synke ned, og i den ene side er der lavet en port !

Og så lidt af en gåde, pladserne i vognen er nummereret, men dog med bogstaver. Men der er ingen logik i den måde de er brugt på, er der nogen der kan opklare dette ???

De følgende foto er alle taget af Morten Larsen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Hvad laden gemte. Del 2

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 30/11 2011, 21:40 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

I laden gemte sig også resterne af en pakvogn, men den var nærmest umulig og identificere, da der kun var noget af den ene side og taget tilbage.

Og fotografen var igen Morten Larsen.

[image]

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Hvad laden gemte. Del 2

af Gert, Aalborg, 30/11 2011, 22:03 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Er det muligt at bjerge hvad der er tilbage af de 2 vogne for om muligt på et tidspunkt at få noget ud af stumperne?
Eller er de uinteressante?

Gert

Hvad laden gemte. Del 2

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 1/12 2011, 10:16 (4743 dage siden) @ Gert

Er det muligt at bjerge hvad der er tilbage af de 2 vogne for om muligt på et tidspunkt at få noget ud af stumperne?
Eller er de uinteressante?

Gert

Det er desværre ikke værd og bruge tid på, højest at "gafle" diverse beslag og håndtag til reservedele for andre vogne. De har jo trods alt stået der i næsten 60 år, og laden er først bygget senere mellem/over de 2 vogne.

--
Mvh

Michael J.
[image]

Hvad laden gemte. Del 2

af Gert, Aalborg, 1/12 2011, 10:34 (4743 dage siden) @ Michael Julsrud

Det er jo altid en vurdering man må gøre sig. Det må være bestemt af, hvor unik det pågældende materiel er, der bestemmer om en indsats er løndsom.
Lyder fornuftigt at få bjerget det isenkram, der kan anvendes på andre vogne.

Gert

Hvad laden gemte. Del 2

af Niels Munch, 1/12 2011, 12:06 (4743 dage siden) @ Michael Julsrud

De har jo trods alt stået der i næsten 60 år, og laden er først bygget senere mellem/over de 2 vogne.

Kære Michael,

Må jeg forsøge mig lidt udi jernbanearkæologien? Under den forudsætning, at vi har med vogne at gøre, der jf. fortegnelserne er "udrangeret før 1952", har jeg kigget de gamle Ålborg-DRM igennem, og ud fra den synlige feltinddeling kan det formodes, at pakvognen er:

[image]
FFJ E 166 (APB-DRM, arkiv nm).

Hvis ellers APB-DRM skelner korrekt mellem smalle og brede felter (de senere (?) monterede skråstivere er ikke tegnet ind på nogen af vognene) .....

En anden vogn, hvor feltinddelingen kan bringes til at stemme, er denne:

[image]
FFJ E 34 (ex E 170), Ålborg 01.08.1962 (nm).

Men den er udrangeret "for sent" (i 1969) og kan vel udelukkes.

Jeg hører gerne dine kommentarer!

Bedste hilsener
Niels

Hvad laden gemte. Del 2

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 5/12 2011, 12:10 (4739 dage siden) @ Niels Munch

Kære Michael,

Må jeg forsøge mig lidt udi jernbanearkæologien?

Hej Niels

Du må hellere end gerne forsøge dig, jo flere der deltager jo større er chancen for at vi finder ud af hvilken vogn det er. :-)

De vogne du nævner har jeg også haft i mine tanker, men må indrømme at jeg endnu ikke har fået "gravet" dybere i sagen.

Skal lige have undersøgt hvornår pakvognen er kommet til, kender nemlig én som kender den tidligere ejer, det kan måske hjælpe lidt i opklaringsarbejdet.

Og så vil jeg en tur ud og kigge nærmere på den igen, vender tilbage når jeg har nyt i sagen :-)

--
Mvh

Michael J.
[image]

Hvad laden gemte. Del 2 - AHJ Dc 73

af Niels Munch, 16/2 2012, 12:07 (4666 dage siden) @ Niels Munch

[image]
FFJ E 34 (ex E 170), Ålborg 01.08.1962 (nm).

Lars Rasmussen skrev til mig: "Tak for godt foto af FFJ E 34. Kan du oplyse hvilken C-vogn der står foran den (et gæt FFJ C 7)?"

Hej Lars,

Vognen er denne:

[image]
AHJ Dc 73 i Ålborg, 01.08.1962 (nm).

[image]
AHJ Dc 71 - 73 (APB-DRM, arkiv: nm).

For hele databladet, klik på tegningen.

Bedste hilsener
Niels

Hvad laden gemte. Del 2

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/11 2011, 23:11 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

I laden gemte sig også resterne af en pakvogn, men den var nærmest umulig og identificere, da der kun var noget af den ene side og taget tilbage.

Og fotografen var igen Morten Larsen.

[image]

[image]

Det kunne ligne vognkassen fra en af "Bette Klavs"-erne (?).
Eller er vognkassen længere end det der kan ses på det første billede ?

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hvad laden gemte. Del 2

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 1/12 2011, 09:55 (4743 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det kunne ligne vognkassen fra en af "Bette Klavs"-erne (?).
Eller er vognkassen længere end det der kan ses på det første billede ?

Hejsa

Af de 4 "Bette Klavs'er" overlevede de 3 jo ved veteranbanerne, og vinduerne på den sidste,FFJ Em 39, passer ikke på denne vognkasse.

--
Mvh

Michael J.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak