Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyntog litra MA, MB, og MS (Generelt)

af Ekaeli007, 29/11 2011, 16:33 (4745 dage siden) @ OLL

Nej ikke helt rigtigt, jeg arbejdede en del år på Helgoland og forstærkningsvogne var typisk om fredagen lørdag og søndag samt sidste hverdag før helligdage. Med en vogn i Frederikshavner delen
til lyntog Limfjorden og en til Sønderborg i lyntog Kongeåen og en vogn til Sønderborg i Sydvestjyden (der er jeg en lille smule usikker men det er hvad hukommelsen har på lager) Der var desværre ikke så mange vogne i reserve. Om der har kørt trevogns MA lyntog i ordinær drift mener jeg ikke. Men hvordan det f.eks var efter lyntogsulykken og man ikke havde fået alt fra reparation
eller andet kan jeg ikke rigtig svare på. Sommetider kørte der prøvetog og det er vist også sket
at der blev kørt særtog for nogen pinger altså en eller højtstående person der f.eks havde stort
jubilæum eller desideret holdt op, En gang var der også en præsident fra Afrika man håbede ville
købe MA togene når de blev udrangeret, som en håndværker brokkede sig over at man tog nogle vogne
han havde til reparation og kørte afsted med, som fyld på toget.

Prøvetog var typisk en tur til Roskilde eller Ringsted for at afprøve Ma motorvogn der havde været til reparation hvad så enten det var en større reparation eller simpelthen totalrevidering
af den.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH309
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak