Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2011, 21:21 (4746 dage siden)

I anledning af DSB's 125 års jubilæum udgav DANSK SIGNAL INDUSTRI A/S i 1972 et særnummer af tidsskriftet "SIGNALTEKNIK". Eller rettere sagt: Jeg tror, at hæftet er udgivet i 1972, for udgivelsesåret fremgår ikke. Til gengæld fremgår det tydeligt, at hæftet er udgivet i anledning af DSB's 125 års jubilæum. Så mon ikke det er fra 1972.

Det fremgår, at "indholdet af oplysninger og artikler i Signalteknik må ikke gengives uden kildeangivelse". Det læser jeg, som om indholdet gerne må gengives med kildeangivelse. Så det være hermed gjort.

Hæftet bærer på for- og bagside nedenstående foto. Fotografens navn er ikke angivet.

Og hvad er det så vi ser? Tja, for det første ser vi vel et signal, som slet ikke eksisterer mere? Men da det eksisterede: Vi ser et signal med kun én grøn. Det vil sige, at der ikke kan vises gennemkørsel. Og vi ser, at der kun kan vises "pil opad" og "pil nedad".

Og så ser vi 3 andengenerations S-tog, en masse vinrøde vogne, en masse træsveller, en hvid/rødmalet kilometersten med påskriften 0,6(?) og.....(fortsæt selv).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Indkørselssignalet til København H fra vest i ca. 1971-1972. Billedet kan i højere opløsning ses her.

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972

af Henrik Pedersen, 28/11 2011, 21:43 (4746 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften
Ja jeg har selv hæftet,det ses tydeligt at det er før HKT-tiden.
Ingen linieledere signalet kan ikke vise betinget stop og der er ikke
den hvide kasse i s-togets førerrum.

Venlig hilsen
Henrik
.

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972

af Svend, 28/11 2011, 22:58 (4746 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 28/11 2011, 23:21

Det var dengang København H nær endnu kunne betjenes af en enkelt mand. Året efter var hele molevitten flyttet en etage ned i forbindelse med fjernstyringen af strækningen til Vallensbæk.

Desværre er der lige nu tekniske problemer - for mig i hvert fald - med at uploade billeder, men så snart det er løst, følger "noget mere".

--
Svend

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972/ Kh nær

af Svend, 29/11 2011, 09:41 (4745 dage siden) @ Svend

København H kmp Nær/ centralapparatet for betjening af nærtrafikken:

Så lykkedes det at få det lovede foto på plads. Nok ikke verdens bedste, men der findes desværre ikke ret mange af dette arrangement.

[image]
"København H nær" 1969 ©SBJ

--
Svend

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972/ Kh nær

af Frederik N., 29/11 2011, 16:50 (4745 dage siden) @ Svend

Ja det var dengang at der blev pulset på diverse ting, mens at man sad og skiftede spor;-)

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972

af HenrikW, Rødovre, 29/11 2011, 19:19 (4745 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt billede fra før verden gik af lave. Det midterste slutlys, var det orange som man også så på 1.generations S-toget - og blev den nogensinde brugt på 2G S-toget?

mvh Henrik W.

--
mvh. Henrik W.

I-signalet til København H fra vest i 1971-1972

af Henrik Pedersen, 29/11 2011, 19:48 (4745 dage siden) @ HenrikW

Godaften
Ja jeg mener at det bortfaldt ifb. med det nye SR pr.06.01.1975.

Venlig hilsen
Henrik

ContecRail
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak