Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 27/11 2011, 21:48 (4750 dage siden)

Jeg ved at litra MA (de "nye" lyntog fra 1963) bestod af en motorvogn litra MA i den ene ende, to mellemvogne af en styrevogn litra BS i den anden ende. Disse firevognstog kørte sammenkoblet med en tilsvarende vognstamme fra København H, og blev så vidt jeg ved delt i f. eks. Fredericia. Nu er det jeg er kommet til at tænke på om det samme var tilfældet med de gamle lyntog litra MS og litra MB.
Jeg håber at nogen vil svare på mit måske lidt mærkelige spørgsmål.
På forhånd tak:-)

Hilsen
Erik H

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Jens MO-Møller @, 27/11 2011, 21:59 (4750 dage siden) @ Erik H

De gamle MS og MB lyntog kørte planmæssigt sammenkoblet i mange tog, nøjagtig som du beskriver med MA-togene.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Erik H, Frederikssund, 27/11 2011, 22:25 (4750 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg takker og bukker for det hurtige svar:-)

Hilsen
Erik H

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Leif Jørgensen, København Ø., 27/11 2011, 22:09 (4750 dage siden) @ Erik H

De lyntog der blev kørt med MA blev ikke delt i Fredericia. Derimod kørte de de fleste år som følger:

Om morgenen fra København og retur om eftermiddagen:
* Limfjorden: København - Langå - Frederikshavn /- Struer
* Kongeåen: København - Kolding - Sønderborg /- Esbjerg - Struer

Om eftermiddagen fra København og retur næste morgen:
* Nordjyden: København - Langå - Frederikshavn /- Struer
* Sydvestjyden: København - Kolding - Sønderborg /- Esbjerg - Struer

I øvrigt kan Banebøgers jubilæumsbøger om lyntog fra 1985 og 2010 varmt anbefales. Her kan du finde svar på både disse og mange andre spørgsmål om lyntog.

Med venlige lyntog-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Erik H, Frederikssund, 27/11 2011, 22:51 (4750 dage siden) @ Leif Jørgensen

Disse litterære værker kommer afgjort på ønskeseddelen til 24. december.
Hvis så ikke ønsket går i opfyldelse, så må jeg jo selv have fat i "kalveskindet" men pengene er uden tvivl givet godt ud.:-)

Hilsen
Erik H

Lyntog litra MA, MB, og MS

af h087 ⌂, køge, 28/11 2011, 00:45 (4750 dage siden) @ Erik H

Hej
har nogle togplan 6 omkring dette
her en fra 1953/54

[image]

noget mere omkring togplaner mm kan ses på linket efter navn

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Børge Sundahl, 28/11 2011, 08:13 (4750 dage siden) @ h087

Hej

Iøvrigt kan jeg fortælle, at efter lyntogsulykken i Odense, hvor de to MA-lyntog kørte sammen, blev der indsat 2 gamle lyntog, som kørte samlet København-Korsør hhv Nyborg-Langå, hvor de blev delt.
Og efterhånden blev personalet så hurtigt til dette, også at sammenkoble i modsat retning, så køreplanen kunne overholdes.

M v h

Børge

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 28/11 2011, 15:13 (4749 dage siden) @ Børge Sundahl

hmm der kan man se jeg troede faktisk at man efter den forfærdelige ulykkke kørte "sort lyntog"
som erstatningstog.

Den ulykke der var meget omtalt i pressen dengang rejse spørgsmålet hvorfor der ikke var radio i
togene, man mente faktisk at ulykken kunne være undgået hvis kommandoposten kunne have kaldt toget
op.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Erik H, Frederikssund, 28/11 2011, 16:50 (4749 dage siden) @ Ekaeli007

Ja det havde været smart hvis man havde installeret radio i disse tog. Det var i hvertfald før der var noget der hed ATC. Dette system skulle jo nok kunne have forhindret denne forfærdelige ulykke.

Venlig hilsen
Erik H

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Gert, Aalborg, 28/11 2011, 18:40 (4749 dage siden) @ Erik H

det var vel også en kraftig medvirkende årsag til, at man i de efterfølgende år fik etableret strækningsradiosystemet, som det gamle hæderkronede dansk firma STORNO leverede.

Gert

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Henrik Holm-Jensen @, Søften, 28/11 2011, 23:10 (4749 dage siden) @ Erik H

Hejsa

Nu var det ikke altid, at der var 2 mellemvogne.
Antallet af disse kunne variere fra 1 til 3.

Hvad kriterierne var for de afvigende oprangeringer, ved jeg ikke.

MVH

Henrik

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Svend, 28/11 2011, 23:25 (4749 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Nu var det ikke altid, at der var 2 mellemvogne.
Antallet af disse kunne variere fra 1 til 3.

Nu er det ikke lige til at finde ud af, hvad der svares på, men de gamle 3- og 4-vogns lyntog var jo sammensat som beskrevet. MA-lyntogenes halvsæt var på enten 4 eller 5 vogne (alt medregnet).

--
Svend

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Henrik Holm-Jensen @, Søften, 28/11 2011, 23:28 (4749 dage siden) @ Svend

Hej igen

Ja, selvf. sku' jeg ha' præciseret, at det var Ma, jeg skrev om. :-)

Men jeg har nu også set billeder, hvor der kun var een mellemvogn.

MVH

Henrik

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Svend, 28/11 2011, 23:33 (4749 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Lyder spændende. Var det så 1. eller 2. klasse vognen der var blevet "glemt"?

--
Svend

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 29/11 2011, 07:12 (4749 dage siden) @ Svend

Jeg tror jeg har forklaringen, Det skete fra tid til anden at der blev kørt prøvetog enten fra CVK eller Helgoland, og det var af naturlige grunde mange gange med en MA og BS /(styrevogn) sammen,
skunne det være at måske på grund af reparation at der lige stod to vogne sammen eller at måske klimaanlæg i en vogn havde drillet, man lige ville afprøve dette og så kørte den afsted som trevognstog. Mig bekendt har man aldrig kørt med tre vognstog i ordinær drift.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntog litra MA, MB, og MS

af KimC, 30/11 2011, 06:51 (4748 dage siden) @ Ekaeli007

Mig bekendt har man aldrig kørt med tre vognstog i ordinær drift.

I en eller anden bog har jeg set et Ma halvtog bestående af MA - AM - BS på strækningen mellem Esbjerg og Struer. Jeg troede det var i Niels Jensens Vestjyske Jernbaner, men den er det ikke. Der er godt nok en MA på forsiden, men man kan ikke se hvad den har med.

Om den oprangering skyldes materielmangel eller om det var en ordinær oprangering på en trafiksvag dag skal jeg ikke kunne sige. Lyntoget var i rød bemaling.

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Mads Olesen @, 30/11 2011, 11:54 (4748 dage siden) @ KimC

Jeg kan også huske det billede.

Det er enten i Banebøgers udgivelse om "Fra Lyntog til Intercity" eller "LYNTOG - en trafikrevolution".

Mads

Lyntog litra MA, MB, og MS

af h087 ⌂, køge, 30/11 2011, 12:39 (4748 dage siden) @ Mads Olesen

Hej
i bogen lyntog - trafikrevolutionen i 1935
side 57
Nordjydens Struer del MA-AM-BS 1963 grundet materielmangel ved leveringen
grundet fejl ved BS koblingerne i 75 har de også kørt BS-BR-AM-MA+MA-AM-BM-BS
foto i bogen side 58
Sydvestjyden 9 vognstog ved Fjenneslev 1984 side 60
som sølvpil - dog er BMk ikke sølvpil endnu - men rød
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/11 2011, 12:58 (4748 dage siden) @ h087

grundet fejl ved BS koblingerne i 75 har de også kørt BS-BR-AM-MA+MA-AM-BM-BS

Se også her fra 4:05 til 4:32

"Scene 14: 8-vogns lyntog L 176 passerer Svenstrup Jylland mod syd ved den nu nedlagte overkørsel 489. Man har om middagen i Langå sandsynligvis ikke kunnet skille de to lyntogshalvdele ad i tog L 115, hvorfor hele toget har kørt mod Frederikshavn."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lyntog litra MA, MB, og MS

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 29/11 2011, 01:35 (4749 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Hej igen

Ja, selvf. sku' jeg ha' præciseret, at det var Ma, jeg skrev om. :-)

Men jeg har nu også set billeder, hvor der kun var een mellemvogn.

MVH

Henrik

Her for nyligt har de da også kørt 'Solo' med kun styrevognen på krogen. :-)
Det var så i DSB-M regi.

Jeg kunne ikke lige finde billeder, men video er vel ok?
http://www.youtube.com/watch?v=UGLb41h2PoY

Hvilke koblinger er der på selve vognene? Skruekobling, eller automat koblinger?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Niels Munch, 29/11 2011, 07:03 (4749 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvilke koblinger er der på selve vognene? Skruekobling, eller automat koblinger?

Automatkoblinger, se f.eks. *her*.

M.v.h.
Niels

Lyntog litra MA, MB, og MS

af OLL, Ballerup, 29/11 2011, 15:17 (4748 dage siden) @ Niels Munch

Mener svaret er at i højsæsonerne, når der var mange med lyntogene, valgte man at putte en ekstra vogn ind i det sæt, som skulle have flest med undervejs, og når der så var "pause" tog man simpelthen vogne ud af sættene, så der kunne spares lidt, og rengøre vogene imens. :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 29/11 2011, 16:33 (4748 dage siden) @ OLL

Nej ikke helt rigtigt, jeg arbejdede en del år på Helgoland og forstærkningsvogne var typisk om fredagen lørdag og søndag samt sidste hverdag før helligdage. Med en vogn i Frederikshavner delen
til lyntog Limfjorden og en til Sønderborg i lyntog Kongeåen og en vogn til Sønderborg i Sydvestjyden (der er jeg en lille smule usikker men det er hvad hukommelsen har på lager) Der var desværre ikke så mange vogne i reserve. Om der har kørt trevogns MA lyntog i ordinær drift mener jeg ikke. Men hvordan det f.eks var efter lyntogsulykken og man ikke havde fået alt fra reparation
eller andet kan jeg ikke rigtig svare på. Sommetider kørte der prøvetog og det er vist også sket
at der blev kørt særtog for nogen pinger altså en eller højtstående person der f.eks havde stort
jubilæum eller desideret holdt op, En gang var der også en præsident fra Afrika man håbede ville
købe MA togene når de blev udrangeret, som en håndværker brokkede sig over at man tog nogle vogne
han havde til reparation og kørte afsted med, som fyld på toget.

Prøvetog var typisk en tur til Roskilde eller Ringsted for at afprøve Ma motorvogn der havde været til reparation hvad så enten det var en større reparation eller simpelthen totalrevidering
af den.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Georg Schmidt, 29/11 2011, 16:51 (4748 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg fangede MA 464 i Hellerup 1970, det ser da ud til de ikke kom lige fra Helgoland, måske noget der skulle vendes?
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 29/11 2011, 16:55 (4748 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg, det er skønne billeder du hele tiden kan diske op med. Jeg har da fra tid til anden også været ude for at MA erne var en tur rundt om husene, Vist nok for blandt andet at vende en stamme??

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Jens MO-Møller @, 29/11 2011, 19:17 (4748 dage siden) @ Ekaeli007

Drejeskiven på Helgoland kunne da sagtens rumme MA-materielenheder.

Avatar

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Erik H, Frederikssund, 29/11 2011, 19:46 (4748 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg tror at du har misforstået mit spørgsmål. Mit spørgsmål går på om to lyntogsstammer har været oprangeret på følgende måde:MB-AB-FJ-MB + MB-AB-FJ-MB.
Så når dette ottevognstog ankom til f.eks. Fredericia eller andre stationer hvor de derfra havde forskellige destinationer så blev delt i to.
Jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok.

mvh.
Erik H

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Jens MO-Møller @, 29/11 2011, 21:28 (4748 dage siden) @ Erik H

Jeg har på Kh. i tredserne set alle mulige kombinationer af gamle lyntog, MS med MS, MS med MB, MB med MB osv. Der er forhåbentlig flere her på siden, som kan dokumentere det med billeder.

Venlig hilsen

Jens Møller

Lyntog litra MA, MB, og MS

af h087 ⌂, køge, 30/11 2011, 00:02 (4748 dage siden) @ Erik H

Hej
har fundet i gemmerne to foto frem af sammenkoblede lyntog

MS + MB ved Elmelundsbakken - HGC
[image]

MB + MB et sted på Sjælland ca 1948 - ukendt
[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 29/11 2011, 21:18 (4748 dage siden) @ Jens MO-Møller

Rigtig Jens, men kun en ad gangen, ikke en hel halvstamme, Jeg kan ikke huske om drejeskiven kunne tage en MZ eller ME men andre danske maskiner var ok.

Med venlig hilsen

Bent
Gadstrup

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Jens MO-Møller @, 29/11 2011, 21:30 (4748 dage siden) @ Ekaeli007

Selvfølgelig da kun een ad gangen!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Lyntog litra MA, MB, og MS

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/11 2011, 12:50 (4748 dage siden) @ Jens MO-Møller

Selvfølgelig da kun een ad gangen!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Så er det vel næsten hurtigere, lige at tøffe ud og se lidt på godsbanen, og vende hele sammen på den måde?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Lyntog litra MA, MB, og MS

af Ekaeli007, 30/11 2011, 19:42 (4747 dage siden) @ BlackThorneDK

men faktisk kunne vi på Helgoland vende en halvstamme ret hurtigt hvis det var de rette mennesker,
men det lagde jo beslag på en køremand og 2 rangister så længe det varede, Der var engang kan jeg huske at der var ikke lang tid til afgang og så valgte man at køre rundt om husene, jeg kan ikke huske data men det efter maj 1986.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak