Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HBS Q vogne (Generelt)

af Triangel, 27/11 2011, 12:03 (4747 dage siden)

Hej

Kan nogen herinde mon hjælpe. Jeg er nysgerrig på om Q vognene fra HBS havde, de i hele vognens længde, trinbrædder på hele deres levetid ? se link

http://www.l-eriksen.dk/toge/vet/klubber/kolding_lokomotivklub/materiel/vogne/hbs_h26/1...

Var det alle vognene eller kun nogle af dem, hvis såfremt at de blev pillet af på et tidspunkt, hvornår skete det så ?

Jeg ved godt at vognen i linket har disse trinbrædder, men jeg tænker at, det ku jo være at ejeren af vognen havde "bygget den tilbage" til tidligere udseende

Mvh Mikkel -og fortsat god søndag

HBS Q vogne

af UTJ, 27/11 2011, 13:54 (4747 dage siden) @ Triangel

Både HBS og HV fik Q-vogne i 1928 med løbebrædder. Det var kun vognene med skruebremse og bremsehus som havde løbebrædder. Senere (formentlig i 1950'ernes første halvdel) blev mange af bremsehusene nedtaget og placeret ved trinbrætter som læskure til den ene rejsende som ventede på skinnebussen i dårligt vejr. Løbebrædderne blev bibeholdt til vognenes udrangering. En del af vognene med løbebrædder og bremsehus blev hvidmalede.

Læs eventuelt i Vigand Rasmussens bøger om HV og HBS.

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak