F rangermaskine i Hobro (Generelt)
Hobro havde for mange år siden forskellige F-maskiner. Hvordan med servicering af disse? Skete det i Randers?
af Himmerlandsbanerne, 25/11 2011, 22:22 (4748 dage siden)
Hobro havde for mange år siden forskellige F-maskiner. Hvordan med servicering af disse? Skete det i Randers?
af h087 , køge, 26/11 2011, 01:52 (4748 dage siden) @ Himmerlandsbanerne
hej Ivan
hvor de blev serviceret fra - kan jeg ikke give dig svaret på - men havde Hobro ikke remise og kulgård - det er der i 1948 på DSB sporplanen og på sporplan fra 56 ( skematisk håndtegnet ) - og der var jo noget med D maskine på Løgstørbanen, skulle måske også kunne forsynes i Hobro ??
i årene 1953 - 1956 ser det således ud
1956 har Hobro traktor 125
1955 har Hobro F 686 som i 1954 er i Langå og i 1953 er i Randers
1954 har Hobro F 685 som i 1955 er i Randers og i 1953 er i Aarhus
1953 har Hobro F 667 som i 1954 er i Aalborg og i 1955 er i Aalborg
ikke noget mønster - men har Hobro selv serviceret dem i det daglige - kunne det logiske ( og hvornår var/er DSB det? ) være Randers - det var jo det nærmeste
håber så der er andre på forum der ved noget mere om det
mvh h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Thomas Jespersen , 26/11 2011, 16:32 (4748 dage siden) @ h087
Har du en sporplan over Hobro?. Den vil jeg gerne se. Er der mulighed for at du kunne scanne den ind?
Venlig hilsen
Thomas
af h087 , køge, 26/11 2011, 17:36 (4748 dage siden) @ Thomas Jespersen
Hej
prøv dette link
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=132
mvh h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Georg Schmidt, 26/11 2011, 16:22 (4748 dage siden) @ Himmerlandsbanerne
Maskindepot Hobro har klaret det daglige vedligehold og småreparationer. F-maskinerne i Hobro blev udvekslet med Aalborg eller Randers sjældnere med Århus.
Mdt Hobro hørte direkte under 2. distrikt (Maskiningeniøren Århus) der havde F-maskinerne 675-700 til fordeling mellem depoterne på strækningen Horsens-Frederikshavn undtagen Langå, der hørte under 4. maskinsektion i Struer. Aalborg havde mest F-maskinerne 675-680 og Århus havde som regel numrene i 690'erne, Horsens, Randers og Frederikshavn delte resten. Hjørring havde traktor og Skanderborg en Hs.
Hobro fik F-maskine i 1945, før var der en Hs i Hobro. Hs'eren udførte i 1939 11 timers rangering på hverdage, tilsvarende udførte F-maskinen 13 timer og 30 min rangering i 1955 på hverdage (altså også lørdag). Der har ikke været udsat rangermaskine i Hobro på søndage.
I 1956 fik Hobro traktor (Ardelt).
Mvh
Georg
af h087 , køge, 26/11 2011, 17:45 (4748 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
takker mange mange gange
og så selvfølgelig det uundgålige ? - har du mere af sådant omkring strækningen Randers - Frederikshavn og strækningen Nyborg - Fredericia og Fredericia - Padborg
det giver jo noget viden og forståelse af de diverse ting omkring maskiners stationering og maskinløb - men det har jeg vel sukket mange gange over og efter - efterhånden er det blevet til en form for godnatlæsning at studere sådanne planer - man bliver lidt huk på dem - men giver et enormt indblik - og så kan det også bruges til modelbanen - for så korrekt kørsel på denne så muligt
med venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Georg Schmidt, 26/11 2011, 23:05 (4747 dage siden) @ h087
Hej Henning
Jeg kender det, man bliver grebet som når man absolut må vide hvor der er lkf skift på en ICE på den lange tur til München fra Eidelstedt(via Ruhr-Stuttgart) og tilbage (1904 km).
Nu tilbage med risiko for at ende lidt uden for tråden.
Jeg glemte at Hobro's F-maskine i køreplansperioderne 1949 til 1956 fremførte lokalgodstoget (tog 2937-38) til Arden. Før 1949 var det en rigtig lokalslæber der udførte denne tur. En Randers K-maskine klarede turen til Aalborg på en halv evighed med rangering på landstationerne jfr dette udsnit af tjenestekøreplanen gyldig fra 9. juni 1947.
Tog 2917 er anført med et "B" lig blandet tog en såkaldt A-køretid. Man vidste ikke nøjagtigt hvor stor et sådant tog ville blive, derfor anvendtes A-køretid. Bag dette B gemmer sig en Randers K-maskine i 35. tur. Ved hjælp stigningsbogstavet mod Doense fra tjenestekøreplanen kunne man i TIB finde ud af hvor meget man måtte hænge på en K-maskine op ad bakken mod Doense-Arden (360 tons).
Her ses turen for Randers K-maskiner sommer 1947. Det ses at når K-maskinen med 2917 var ankommet til Aalborg skulle holdes reserve til næste dag klokken 8. Også interessant at K-maskinen ved hjemkomsten til Randers skulle bruges som rangermaskine, det var jo efter krigen så man benyttede alt der kunne køre.
Mvh
Georg