Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.) (Generelt)

af Niels Munch, 25/11 2011, 14:17 (4749 dage siden)

Kære alle,

Nærværende indlæg er inspireret af en nylig snak om "gamle dage" med min ældre "togfætter" (lejlighedsvis nævnt i forum). Han begyndte i København i 1951 som portøraspirant og var en inspirerende mentor for lille mig, der vist er født "togtosse". Sammen studerede vi DSB-siderne bag i Rich's albummet "Ud i vort skønne Land", jernbanesiderne i Hvem-Hvad-Hvor og siden radiomanden Svend Pedersens fire bøger om modeljernbane (Reitzels modelbanebøger 1-4), Modelbane-Nyt og den øvrige, sparsomme litteratur om jernbanen.

[image]
Fra prospekt "Zündapp Norma Luxus" (arkiv nm).

Efter sin fastansættelse ved DSB anskaffede han en Zündapp-motorcykel - nødvendiggjort af de skiftende tjenestetider, og da jeg var gammel nok til at hænge bagpå, indledte vi en serie raids til de sjællandske privatbaner. Han havde jo rigeligt med DSB til daglig, og jeg var fascineret af forskelligheden ved de små baner rundt omkring, bl.a. "ude i enden" af sommerferie-togrejserne til Vendsyssel og Fyn.

Vor første frugtbare Zündapp-ekspedition gik til Køge, inspireret af Sv. Jørgensens artikel i Modelbane-Nyt, oktober 1957. Jeg havde endnu ikke eget fotoapparat, og min Fars Kodak 6½ x 11 bælgkamera havde jeg (endnu) ikke tillid til. Derfor medbragte fætter sit:

[image]
Fra prospekt "Kodak Brovnie Box Camera" (arkiv nm).

..... der skulle holdes foran på maven, og hvis søger man skulle kigge ned i, medens udløseren var en pal, der snart blev skubbet til den ene, snart til den anden side. Det var en udfordring dels at holde kamerate vandret, dels ikke at ryste det under aftrækket.

Apparatet var ladt med 1 (én) rullefilm á 8 optagelser, der helst alle skulle lykkes. Nå, men af sted:

[image]
ØSJS M 4 i Køge, juni 1958 (KEC/nm).

[image]
ØSJS C 2 i Køge, juni 1958 (KEC/nm).

M 4 ser ud til at skulle af sted med et lille godstog, og man anvendte stadig C-vogne i driften (skinnebusserne fra KB kom jo først året efter).

Dernæst kiggede vi over til Køge Vest remise og fandt:

[image]

[image]
KRB M 3, Køge Vest remise i juni 1958 (KEC/nm).

M 3 stod med snuden godt inde i hjørnet - til gengæld fik vi et billede af den inddæmmede bagperron, en del af postkupéen.

Da vi havde tiden med os, besluttede vi at smutte til Hårlev, hvor vi prioriterede det materiel, der ikke havde været billede af i MB-Nyt .....

[image]
ØSJS K 91 i Hårlev, juni 1958 (KEC/nm).

Vognen bagved t.v. kom jo senere til DJK (hvor jeg rodede lidt med dens påskrifter i Klampenborg).

[image]
ØSJS Da 351 i Hårlev, juni 1958 (KEC/nm).

[image]
ØSJS Nr. 9, Hårlev remise i juni 1958 (KEC/nm).

Jf. mine notater (se nedenfor) havde den Frichs byggenr. 477, hvorfor billedet er fra den periode, hvor fabriksskiltene på nr. 8 (477) og nr. 9 (480) åbenbart var ombyttede ..... Damplokomotiverne var låst inde.

Tilbage i Køge et kort blik ind på Køge Vest:

[image]
KRB B 2, Køge Vest i juni 1958 (nm).

Jeg noterede flittigt alle påskrifter ned:

[image]

..... og også byggeåret 1927 (og ikke 1928, Tommy).

Det blev i de følgende år til flere ture på Zündapp'en og med fætters kones styrthjælm (og bukserne blev heldigvis længere, for bare knæ var sk...koldt) - til Fakse, Nordsjælland og Odsherred, inden fætter i sommeren 1961 - efter en tid som togfører på S-banen - lod sig forflytte til Århus til en fast togførerstilling dér. Men det var jo passende tæt på såvel ETJ som HHJ, - og Zündapp'en blev skiftet til en folkevogn.

Og meget senere blev privatbanerne, jo især Østbanen, en ikke uvæsentlig del af mit arbejdsliv, hvilket man dengang, som godt 12-årig, slet ikke havde turdet fantasere om.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.) - TAK!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/11 2011, 14:53 (4749 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Det er efterhånden ved at være længe siden, at nogen her i Forum har brokket sig over indlæg af typen "Flotte billeder!"

Så med fare for at nogle brokker sig: Flotte billeder Niels. Og tak for historierne.

Det er den slags historiske og gennemarbejdede indlæg, der gør det værd at "hænge på" her i Forum og "holde ud", når nogle af "Facebook-brokke-trådene" bliver meterlange og uinteressante og hver anden sætning starter med "jeg synes at.....".

I "Grundbog i ledelse og motivation"*) er der på side 1 en "hitliste" over, hvordan man motiverer sine medmennesker til at gøre en indsats:

På en fjerdeplads: Det værste man kan gøre, er ikke at kommentere en indsats (og det er faktisk det der sker, når man ikke får respons på et flot indlæg).

På en tredjeplads: Kritisér.

På en andenplads: Ros.

På en førsteplads: Udvis interesse.

Så hermed blot en opfordring til alle til at bifalde og kommentere flotte billeder og gode indlæg. Og måske udvise lidt interesse. Hvis altså ellers det viste indlæg har ens interesse:-).

Bedste hilsner og med ønsket om mange gode, gennemarbejdede indlæg med interessante billeder, rygende pistoler, vidensdeling, overblik, indsigt og meget andet "guf"

Thomas Boberg Nielsen
*) kendere vil vide at en sådan bog med en sådan titel ikke eksisterer i virkeligheden;-).

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.)

af bl, Greve, 25/11 2011, 14:55 (4749 dage siden) @ Niels Munch

Hvad er egentlig årsagen til, at KRB M 3 havde en lyskaster bagpå?

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.) - TAK!

af Niels Munch, 25/11 2011, 17:26 (4749 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Tak for de pæne ord!

Selv er jeg imponeret over din "hang" til og omhyggelighed med primærkilder, ligesom jeg nærer beundring for dine hjemmeside-projekter!

Nu og da bliver (også) jeg ganske træt af al den chatroom-palaver, der lejlighedsvis opstår her i forum og alene kan ses som menings-ekshibitionisme, der ganske er blottet for information - ud over naturligvis om, hvad skribenten personligt tror/mener/tænker.

Selv har jeg ingen ambitioner om egen hjemmeside, men finder, at den form for jernbanefotografering, jeg i tidens løb har bedrevet, er egnet til at understøtte Tommy's eminente materieldatabase, ligesom jeg naturligvis gerne bidrager til andre seriøse projekter, herunder bl.a. også EVPs og dine.

Så derfor dukker der nok fortsat lidt op fra min hånd, især, når den "forum-træthed", der ind imellem lammer mig, atter fortager sig.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Byggeår på litra FD

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/11 2011, 01:07 (4748 dage siden) @ Niels Munch

KRB B 2
..... og også byggeåret 1927 (og ikke 1928, Tommy).

KRB B 2 blev leveret fra Scandia til Cvk Ar som DSB FD 12035 den 12. januar 1928. Min Scandia byggeliste ligger nogle tusinde kilometer herfra så måske en anden kan checke årstallet i denne liste? Hvis 1927 er rigtigt så er der sikkert flere vogne, der skal have ændret byggeåret jævnfør denne liste: DSB litra FD.

--
[image]

Byggeår på litra FD

af h087 ⌂, køge, 26/11 2011, 02:10 (4748 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af h087, 26/11 2011, 02:22

Hej Tommy
håber du nyder kængurogen
men dit FD spørgsmål - i DRM I - 1928 og 1933 står der følgende
FD 12031 - 12032 - byggeår 1927
FD 12033 - 12038 - byggeår 1928
FD 12039 - 12041 - byggeår 1930
ombygget 1932
og i efterfølgende tillæg er der ingen rettelser på dette
men demed ikke sagt at det er den evige sandhed - en byggeplade er vel sandere
et eller andet siger mig noget. DSB oplyser også modtaget 10/1 CvA 1928 - derfor kan vogne jo godt været bygget i 27 - mon ikke DSB først indskrev dem når modtaget og godtaget - eller ????? - der var jo også noget der hed jul og nytår dengang - og hvornår bliver byggepladen egentligt lavet og påsat materiellet - undervognen er vel det første man laver - oder was was
håber det kan bruges - og nyd så din lille udflugt
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Byggeår på litra FD

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/11 2011, 11:37 (4748 dage siden) @ h087

håber du nyder kænguruen

Jeg har ikke smagt kænguru endnu men det står på listen.

men dit FD spørgsmål - i DRM I - 1928 og 1933 står der følgende
FD 12031 - 12032 - byggeår 1927
FD 12033 - 12038 - byggeår 1928
FD 12039 - 12041 - byggeår 1930

DSB siger 1928 og byggepladen siger 1927 - hvem har ret?

og i efterfølgende tillæg er der ingen rettelser på dette
men demed ikke sagt at det er den evige sandhed - en byggeplade er vel sandere
et eller andet siger mig noget. DSB oplyser også modtaget 10/1 CvA 1928 - derfor kan vogne jo godt været bygget i 27 - mon ikke DSB først indskrev dem når modtaget og godtaget - eller ????? - der var jo også noget der hed jul og nytår dengang - og hvornår bliver byggepladen egentligt lavet og påsat materiellet - undervognen er vel det første man laver - oder was was

Så FD 12033-12038 burde få ændret byggeår til 1927 i databasen?

--
[image]

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.)

af T-297, 26/11 2011, 19:25 (4748 dage siden) @ Niels Munch

Se det kan man da kalde et ønske oplæg efter bogen.
jeg vil holde stort øje med hvad du ellers kan diske op med niels.
især den gamle notat gad vide om du dengang tænkte op at nogle halv fede halv gamle mænd vil sidde og sukke sødt over sådan et notits.

Brian

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.)

af Niels Munch, 26/11 2011, 19:49 (4748 dage siden) @ T-297

især den gamle notat gad vide om du dengang tænkte på at nogle halv fede halv gamle mænd vil sidde og sukke sødt over sådan et notits.

Hehe Brian, hvis min salig Moder dengang havde vidst det, havde jeg aldrig fået lov :-D :-D !


@ bl, som skrev: "Hvad er egentlig årsagen til, at KRB M 3 havde en lyskaster bagpå?"

Mange af de enkeltrettede Triangel'er var også forsynet med projektør bagpå, og det var vel praktisk i mange henseender i f.m. baglænskørsel, bl.a. ved rangering.

M.v.h.
Niels

ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.)

af Jens Bruun-Petersen, 5/12 2011, 20:21 (4739 dage siden) @ Niels Munch

Det, som Niels ikke fik fotograferet i 1958, fik jeg lidt billeder af i 1960 - og senere:

[image]
KRB GM 41 0g P 64. Køge vest 13. marts 1960 JBP. GM 41 var bygget af Linke-Hoffmann i 1920 og kom i 1960 til OHJ, hvor den blev til QH 357. GM 41 var den tyske standardtype, der generelt kendes som "G 10". Den overbyggede P 64 var en type, som DSB, LJ og KRB og måske flere privatbaner konstruerede under 1. Verdenskrig, hvor der var mangel på lukkede godsvogne. På nær et par stykker på Lolland og altså ved KRB blev de alle til åbne godsvogne igen i løbet af 1920'erne.

[image]
KRB Q 33 og B 2 ex DSB FD 4805. Køge Vest 13. marts 1960 JBP

[image]

KRB J 51 Køge Vest 7. oktober 1962 JBP

KRB havde flere godsvogne af tysk oprindelse. J 51 er egentlig en preussisk standardtype fra 1880'erne, bygget af van der Zypen & Charlier i Köln i 1902. Denne kom til KRB i 1929, sikkert gennem ét af de mange firmaer, der dengang lejede godsvogne ud.

Venlige hilsener

Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak