ØSJS & KRB - første møde (8 fotos m.v.) (Generelt)
Kære alle,
Nærværende indlæg er inspireret af en nylig snak om "gamle dage" med min ældre "togfætter" (lejlighedsvis nævnt i forum). Han begyndte i København i 1951 som portøraspirant og var en inspirerende mentor for lille mig, der vist er født "togtosse". Sammen studerede vi DSB-siderne bag i Rich's albummet "Ud i vort skønne Land", jernbanesiderne i Hvem-Hvad-Hvor og siden radiomanden Svend Pedersens fire bøger om modeljernbane (Reitzels modelbanebøger 1-4), Modelbane-Nyt og den øvrige, sparsomme litteratur om jernbanen.
Fra prospekt "Zündapp Norma Luxus" (arkiv nm).
Efter sin fastansættelse ved DSB anskaffede han en Zündapp-motorcykel - nødvendiggjort af de skiftende tjenestetider, og da jeg var gammel nok til at hænge bagpå, indledte vi en serie raids til de sjællandske privatbaner. Han havde jo rigeligt med DSB til daglig, og jeg var fascineret af forskelligheden ved de små baner rundt omkring, bl.a. "ude i enden" af sommerferie-togrejserne til Vendsyssel og Fyn.
Vor første frugtbare Zündapp-ekspedition gik til Køge, inspireret af Sv. Jørgensens artikel i Modelbane-Nyt, oktober 1957. Jeg havde endnu ikke eget fotoapparat, og min Fars Kodak 6½ x 11 bælgkamera havde jeg (endnu) ikke tillid til. Derfor medbragte fætter sit:
Fra prospekt "Kodak Brovnie Box Camera" (arkiv nm).
..... der skulle holdes foran på maven, og hvis søger man skulle kigge ned i, medens udløseren var en pal, der snart blev skubbet til den ene, snart til den anden side. Det var en udfordring dels at holde kamerate vandret, dels ikke at ryste det under aftrækket.
Apparatet var ladt med 1 (én) rullefilm á 8 optagelser, der helst alle skulle lykkes. Nå, men af sted:
ØSJS M 4 i Køge, juni 1958 (KEC/nm).
ØSJS C 2 i Køge, juni 1958 (KEC/nm).
M 4 ser ud til at skulle af sted med et lille godstog, og man anvendte stadig C-vogne i driften (skinnebusserne fra KB kom jo først året efter).
Dernæst kiggede vi over til Køge Vest remise og fandt:
KRB M 3, Køge Vest remise i juni 1958 (KEC/nm).
M 3 stod med snuden godt inde i hjørnet - til gengæld fik vi et billede af den inddæmmede bagperron, en del af postkupéen.
Da vi havde tiden med os, besluttede vi at smutte til Hårlev, hvor vi prioriterede det materiel, der ikke havde været billede af i MB-Nyt .....
ØSJS K 91 i Hårlev, juni 1958 (KEC/nm).
Vognen bagved t.v. kom jo senere til DJK (hvor jeg rodede lidt med dens påskrifter i Klampenborg).
ØSJS Da 351 i Hårlev, juni 1958 (KEC/nm).
ØSJS Nr. 9, Hårlev remise i juni 1958 (KEC/nm).
Jf. mine notater (se nedenfor) havde den Frichs byggenr. 477, hvorfor billedet er fra den periode, hvor fabriksskiltene på nr. 8 (477) og nr. 9 (480) åbenbart var ombyttede ..... Damplokomotiverne var låst inde.
Tilbage i Køge et kort blik ind på Køge Vest:
KRB B 2, Køge Vest i juni 1958 (nm).
Jeg noterede flittigt alle påskrifter ned:
..... og også byggeåret 1927 (og ikke 1928, Tommy).
Det blev i de følgende år til flere ture på Zündapp'en og med fætters kones styrthjælm (og bukserne blev heldigvis længere, for bare knæ var sk...koldt) - til Fakse, Nordsjælland og Odsherred, inden fætter i sommeren 1961 - efter en tid som togfører på S-banen - lod sig forflytte til Århus til en fast togførerstilling dér. Men det var jo passende tæt på såvel ETJ som HHJ, - og Zündapp'en blev skiftet til en folkevogn.
Og meget senere blev privatbanerne, jo især Østbanen, en ikke uvæsentlig del af mit arbejdsliv, hvilket man dengang, som godt 12-årig, slet ikke havde turdet fantasere om.
Bedste hilsener
Niels