Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MS 2 Lyntog brændt 1938 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 22/11 2011, 19:53 (4752 dage siden)

Jeg har fornyligt købt bogen "Danske Statsbaners Motormateriel 1925-2007".
I denne bog står på side 79, at lyntogsmotorvogn MS 2, brændte i 1938.
Der står ikke noget om hvorfor og hvor denne hændelse fandt sted. Kan nogen derude hjælpe mig med et svar?

Hilsen
Erik H

Avatar

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 20:01 (4752 dage siden) @ Erik H

Jeg har fornyligt købt bogen "Danske Statsbaners Motormateriel 1925-2007".
I denne bog står på side 79, at lyntogsmotorvogn MS 2, brændte i 1938.
Der står ikke noget om hvorfor og hvor denne hændelse fandt sted. Kan nogen derude hjælpe mig med et svar?

Hilsen
Erik H

Kære Erik

Jf. her brændte den ved Fårup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

MS 2 Lyntog brændt 1938

af jiko, 22/11 2011, 20:01 (4752 dage siden) @ Erik H

Der gik ild i lyntog Kronjyden på vej nordpå mellem Fårup og Onsild. Branden var opstået mellem forreste motorvogn og mellemvognen.

Branden skyldes en kortslutning i en banemotor, da der kom sne ind i selve banemotoren.

Dette lyntog blev i øvrigt genopbygget som et 4-vognstog.

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Peter Christensen @, 22/11 2011, 21:01 (4752 dage siden) @ jiko

Henviser (igen) til den stærkt overvurderede bog MM7 - motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978.
Omkring side 78 redegøres for de nærmere detaljer.

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Jens MO-Møller @, 22/11 2011, 21:14 (4752 dage siden) @ Peter Christensen

Dette togsæt, som efter 1941 kom til at hedde MB 415-416, blev internt i værkstedskredse hos DSB kaldt "bastarden", da toget var en uskøn blanding af MS og MB, men teknisk set var toget nærmest et 4-vogns MS-tog. Togsættet kan let identificeres, idet det er kendetegnet ved manglende toplanterne som een af de mest iøjnefaldende detaljer, men også set fra siden differerer det fra de øvrige.

Venlig hilsen

Jens Møller

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Børge Sundahl, 22/11 2011, 21:21 (4752 dage siden) @ Jens MO-Møller

I POlitiken den 20 december 1938 er der der en stor artikel om denne brand, som opstod i Lyntog "Kronjyden".

Der er også et enkelt foto af den brændte motorvogn.

Børge

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Georg Schmidt, 22/11 2011, 22:00 (4752 dage siden) @ Børge Sundahl

Det var MS2 AA913 MS5 der brændte ved Fårup 19/12 1938, på Rigsarkivet findes en arkivkasse med sagerne vedr. branden.
[image]
Her MB 415-16 i Skanderborg 1969.
Mvh
Georg

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Jens MO-Møller @, 22/11 2011, 22:06 (4752 dage siden) @ Georg Schmidt

Mærkeligt nok blev dette togsæt aldrig forsynet med splintfrit glas ved frontruderne og tilbragte sin sidste tid på cvk.Kh. som belastningstog ved prøvekørsel af MO-vogne.

Venlig hilsen

Jens Møller

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Georg Schmidt, 22/11 2011, 22:46 (4752 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, man bemærkede jo straks gitteret. 415-16 kørte meget i lyntog "Gudenåen" i 1969. Toget ankom til Herning kl 14.23 og fortsatte så kl. 17.27 som tog 739 til Struer, derfra videre kl. 21.23 som tog 384 til Århus over Langå med ankomst Århus 23.40, en lang dag fra afgangen fra Hgl kl 8.24. Modsatte vej fra Århus som tog 319 kl 8.15 over Langå med ank Struer kl 10.27 og videre til Herning som 724 kl 10.47 ank Herning 11.50. Fra Herning kl. 13.17 som "Gudenåen" ank. Kh kl 19.00 og Hgl 19.20.:-D Man fik da udnyttet materiellet.
[image]
Mvh
Georg

MS 2 Lyntog brændt 1938

af KimC, 23/11 2011, 07:05 (4751 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Kan det passe at teksten over 416 mellem pufferne står på tysk? Jeg prøvede at tyde lidt af det og for mig ser det nærmet ud som der står:

Achtung

Nur Zug(teil).... resten kan jeg ikke tyde.

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Peter Christensen @, 23/11 2011, 07:13 (4751 dage siden) @ KimC

Kan det passe at teksten over 416 mellem pufferne står på tysk? Jeg prøvede at tyde lidt af det og for mig ser det nærmet ud som der står:

Achtung

Nur Zug(teil).... resten kan jeg ikke tyde.

Tror det har været en fordel med noget tysk tekst hvis togsættet var indsat "Neptun" til Berlin. For ikke at lægge grænser på mulige togsæt hertil, så har hele bunken fået "den vanlige smøre" på tysk. Givet noget reglementbestemt, men den må andre kloge på, for DRs reglement er ikke (og bliver ikke) min spidskompetance.

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Ekaeli007, 23/11 2011, 07:43 (4751 dage siden) @ KimC

Hvis jeg husker rigtigt var det samme der stod på dansk, at tograngist ikke måtte stå der
førend togsættene var kørt sammen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Georg Schmidt, 23/11 2011, 10:33 (4751 dage siden) @ KimC

Et lille udvalg af billeder med teksten. Om 415-16 var det eneste 4-vogns som havde den tyske tekst ved jeg ikke, eller om det nogensinde nåede til Berlin. der var ikke den lille boks under lanternen på 415-16 som MS'erne havde.
[image]
Påskriften på MS 401.
[image]
[image]
Ser ud til at være den samme tekst som på MS'erne.
[image]
MS 401-02 ankommer til Kh fra Berlin 1971, de to ekstra lamper ses på fronten.
Mvh
Georg

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Jens MO-Møller @, 23/11 2011, 19:04 (4751 dage siden) @ Georg Schmidt

Den lille dåse på fronten af visse MS og MB-lyntog, er blot en topolet stikdåse af fabrikat "Licht"; samme type som blev anvendt til brummerkabler på MO og tilhørende mellem- og styrevogne. På gamle strømskemaer vedr. MO 500 var brummerdåserne benævnt C-dåsen, men efter indbygning af "den nye" C-kabeldåse i 1951 til styrevognskørsel, som 1800-vognene var født med, blev brummerkabeldåserne blot benævnt med deres navn.

Venlig hilsen

Jens Møller

MS 2 Lyntog brændt 1938

af Peter Christensen @, 23/11 2011, 07:02 (4751 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var MS2 AA913 MS5 der brændte ved Fårup 19/12 1938, på Rigsarkivet findes en arkivkasse med sagerne vedr. branden.

Yep og hele dyngen blev læst i forbindelse med MM7. Ikke kedeligt. Men hvorfor hulan DSB byttede rundt på MS1 og MS6 er noget af en gåde og trods læsning af temmelig mange kilo papir, så har jeg endnu ikke set en grund.
Via indberetninger om nedbrug kan det konstateres at siden efteråret 1936 har MS1/MS6 og MS2/MS5 været parret.
Skulle det falde i mit lod at gætte lidt på hvorfor der er byttet rundt, så tror jeg at årsagen skal søges i en større fejl på toget kombineret med at manglende reservetog/reservedele.
Her samler interessen sig om enten bremsetromler (de revnede for et godt ord i de første par år med et vildt forbrug af bremsebelægninger tilfølge - Knorr har nok været glad for alle de bestillinger) eller også en revnet aksel. Der var et par tilfælde af knækkede aksler i 30'erne og måske har værkstedet opdaget en revne, men ikke haft den rette reservebogie tilrådighed.
Det kunne også værer to "dårlige" dieselmotorer, for i de første par år havde de en tendens til at banke hvidtmetallet i hovedlejerne ud.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak