Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilke vogne? (Generelt)

af Langelandsbanen, 21/11 2011, 21:38 (4752 dage siden)

I Forbindelse med at jeg har fået en masse nye billeder til Langelandsbanen.dk, har jeg funderet over nogle vogne. Måske nogen kender en litra på dem, som de havde i den givne periode (litreringer osv.)

[image]
DSB Pr? på Langelandsbanen omkring 1960 foto: Hans Gerner Christensen
[image]
Ks? på kæpskinnerne står der Stutgart engang under 2. verdenskrig. Foto: Rudkøbing Byhistoriske Arkiv
[image]
Ks? på kæpskinnerne står der Stutgart engang under 2. verdenskrig. Foto: Rudkøbing Byhistoriske Arkiv
[image]
DSB I? og SNCF? i Rudkøbing i 1960, nogen der har en ide om hvad den franske vogn, måske kom med/efter? foto: Hans Gerner Christensen
[image]
Den første godsvogn er jo ikke den sværeste, men nummer 2? den ligner jo mest en Franz Jäger :-D foto: Hans Gerner Christensen

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Hvilke vogne?

af Steff, 21/11 2011, 22:16 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Go´aften.

At billede to og tre er optaget under krigen er der ingen tvivl om, da måden at transportere et havereret fly på, overholder de daværende gældende tyske bestemmelser.
Jeg ved ikke hvor billedet er optaget, men HVIS det skal være i nærheden af Langeland så er der en mulighed.
Den 24. februar 1944 nødlandede Hauptmann Specht med en ME 109G-6 syd for Ærøskøbing. Hptm. Specht var på daværende tidspunkt Gruppenkommandeuer II, 11. Jagdgeschwader. Så markeringen på siden af "hans" ME passer ikke helt, da den viser "et og andet 6" fra III Gruppe. Men det kan jo være et lånefly. Men det er altså det nærmeste, i hvert tilfælde jeg kan komme, til et eventuelt optagetidspunkt (altså noget EFTER den 24. FEB 44).

--
Steffen Dresler

Hvilke vogne?

af Langelandsbanen, 21/11 2011, 22:35 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Der er tale om en Messerschmitt Bf 109 G-4 fotograferet på Longelse station, og matcher ikke den du nævner :)
kan dog følge op på dette imorgen, da jeg kender en, der har selve historien om flyet, m.m.
så kan jeg jo bringe historien om den særpræget last her :)

Dog kan jeg røbe at jeg mener at piloten overlevede, og at han også nødlandede

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Hvilke vogne?

af Steff, 21/11 2011, 22:45 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Go´aften!

Nå, jeg var lidt naiv og trode du behøvede hjælp til POS ID, hvorfor jeg prøvede efter bedste evne med de midler jeg nu lige havde umiddelbart. Men du har åbenbart alle informationerne?
Er det så "bare" et litra (af hensyn til andre der muligvis også har misforstået et og andet og graver et spadestik dybere) du efterlyser?

--
Steffen Dresler

Hvilke vogne?

af Langelandsbanen, 21/11 2011, 22:50 (4752 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg håber ikke min besked blev misforstået :-) alt information er jo altid dejlig, selve episoden med flyet er fint beskrevet i Bogen "En dråbe i havet"

Lige med de 2 billeder, er det mere Litraen på vognen og Baneselskab, jeg søger :)

Husk på at jeg bare er en snothvalp på 19, der interrresere mig for historie, alt information er velkommen :-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Hvilke vogne?

af Steff, 21/11 2011, 23:06 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Det er helt iorden "knægt":-)

Vognen du spørger til er ejendomsforvaltning "Deutsche Reichsbahn" type R (eller litra på dansk) Stuttgart. Se typeskitse nedenunder.
[image]

--
Steffen Dresler

Hvilke vogne?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/11 2011, 22:39 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Selv om billederne er fra før 1970, så er det nok en god ide at spørge om de må offentliggøres, specielt når der er tale nogen fra en nulevende jernbanefotograf ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Hvilke vogne?

af Langelandsbanen, 21/11 2011, 22:44 (4752 dage siden) @ Claus E. Hansen

Billederne vises med tilladelse, såfremt at fotograf nævnes, såfremt dette ikke anses som værene ok, bedes Tommy fjerne billederne :)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Hvilke vogne?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/11 2011, 23:18 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Er i øvrigt meget imponeret over din hjemmeside ;-) Fortsæt endelig det gode arbejde og i mangel af "bogen" om Langelandsbanen (hvis man ser bort fra udgivelserne fra 1960´erne, som alligevel ikke er til at få fat på), er det et fint supplement.

Det byhistoriske arkiv i Rudkøbing er et rigtig spændende sted at besøge.

For et stykke tid siden fik jeg her fat på en DVD-skive med gamle filmstrimler fra Langeland og herunder var der noget med fra LB. Rigtig spændende at se, men er ikke klar over om den stadig kan fås. Du kender den sikkert nok.

Mvh
Claus

--
[image]

Hvilke vogne?

af Langelandsbanen, 21/11 2011, 23:24 (4752 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej

På arkivet i Rudkøbing har de en DVD, med en gammel udsendelse fra Langelandsbanen optaget af DR, hvor der bliver fortalt om banen (ca. 10 min.)

Dette er den eneste jeg med sikkerhed kender til :)

Men har hørt at de skulle have en på arkivet i Lindelse, men om det er den samme ved jeg ikke.

Jeg takker og bukker for komplimentet :)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Hvilke vogne?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/11 2011, 23:34 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen

Det er den DVD du nævner ja. LB-filmen er ganske rigtigt optaget af DR ;-)

Bare en skam at den sidste del er dårlig, omend at man fornemmer fint nok at skinnebussen er nået til Bagenkop.

Filmen må i øvrigt ligge i DR´s arkiv et eller andet sted.

Mvh
Claus

--
[image]

Hvilke vogne?

af Niels Munch, 22/11 2011, 00:08 (4752 dage siden) @ Langelandsbanen
redigeret af Niels Munch, 22/11 2011, 00:22

Vognen på billede 1 må være en DSB PB.

Den franske vogn er en SNCF Type K, der sås ret hyppigt i DK i 50- og 60-erne.

Nr. 2 godsvogn på sidste billede må være en Q-vogn.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak