Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overbygning i grusballast (Generelt)

af sorensen_dk, Tølløse, 21/11 2011, 02:05 (4753 dage siden)

Er der mogen som ved hvilken privatbane der kørte med den kraftigste overbygning mens sporet stadig lå i grusballast? Et kvalificeret gæt er også OK :-D

Mvh Tom

Overbygning i grusballast

af Jens MO-Møller @, 21/11 2011, 18:07 (4753 dage siden) @ sorensen_dk

Lollandsbanen!

Venlig hilsen

Jens Møller

Overbygning i grusballast

af Lars Viinholt ⌂ @, 21/11 2011, 22:08 (4753 dage siden) @ sorensen_dk

Flere privatbaner har haft 33,4 kg/m skinner (Preussen normal 6) i grusballast, deriblandt KSB (Slangerupbanen) og SFJ (Odense-Svendborg) og LJ (Lollandsbanen - dog kun et kort stykke, ellers havde denne bane 32 kg/m spor i grus).
Hvis man medtager statsejede strækninger under privatdrift har strækningerne Ringe-Nyborg (RNB) og Høng-Slagelse (HTJ) haft 37 kg/m spor (DSB overbygning IV) i grusballast. Fra 1997 var sidstnævnte strækning endda en "rigtig" privatbane.
Såvidt jeg ved, blev alle de privatbaner, som fra 1950'erne og frem fik 37 kg/m og 45 kg/m spor, senest samtidigt stenballasteret. Jeg ser her bort fra korte stykker ved tilslutningsstationer til DSB.
med venlig hilsen
Lars Viinholt

Overbygning i grusballast

af sorensen_dk, Tølløse, 22/11 2011, 23:46 (4752 dage siden) @ sorensen_dk

Mange tak for svarene!

Så har jeg en idé om max. tilladte akseltryk på denne type spor.

Venlig hilsen
Tom

Avatar

Overbygning i grusballast

af Per Hauberg, 22/11 2011, 23:51 (4751 dage siden) @ Lars Viinholt

Nu er vi ude på hukommelsens overdrev, men jeg mener at erindre, at de skinner, HHJ købte fra SNB ved sidstnævntes nedlæggelse, var 37kg/m.
De blev anvendt på strækningen Viby - Aarhus, og lå i grus de første mange år.

vh

P.

Overbygning i grusballast

af Poul Andersen @, 23/11 2011, 08:34 (4751 dage siden) @ sorensen_dk

Mange tak for svarene!

Så har jeg en idé om max. tilladte akseltryk på denne type spor.

Venlig hilsen
Tom

Der var også flere af DSB´s sidebaner der lå i grusballast lige til nedlæggelsen eller som godsbane.
Her kunne bl.a. på Assensbanen og Ringe - Fåborg ses 45 kg/m skinner, der tillod et akseltryk på 20 t.

Mvh.
Poul.

Overbygning i grusballast

af Lars Viinholt @, 23/11 2011, 10:35 (4751 dage siden) @ Poul Andersen

Det er rigtigt, at strækningen Århus H-Viby også lå med 37 kg/m skinner, og at der en del år var grusballast på denne korte strækning. Skinnerne på HHJ var nye, og de blev anbragt i 1950, 14 år før SNB måtte lade livet. Går man i detaljen og medregner korte småstrækninger her og der, er der flere eksempler ved privatbanerne på 37 kg/m spor i grusballast, ja FFJ havde endda et par hundrede meter med 45 kg/m skinner i grus!
med venlig hilsen
Lars Viinholt

Avatar

Overbygning i grusballast

af Per Hauberg, 23/11 2011, 20:08 (4751 dage siden) @ Lars Viinholt

Javel så.
Den historie, jeg var blevet bundet på ærmet, gik på, at sikringsanlægget i Viby + nævnte 4-5 km skinner kom sammen fra Nyborg-Svendborg, men det er så en and...
Tak for retledning.

vh

Per


Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak