Overbygning i grusballast (Generelt)
Er der mogen som ved hvilken privatbane der kørte med den kraftigste overbygning mens sporet stadig lå i grusballast? Et kvalificeret gæt er også OK
Mvh Tom
Er der mogen som ved hvilken privatbane der kørte med den kraftigste overbygning mens sporet stadig lå i grusballast? Et kvalificeret gæt er også OK
Mvh Tom
Lollandsbanen!
Venlig hilsen
Jens Møller
Flere privatbaner har haft 33,4 kg/m skinner (Preussen normal 6) i grusballast, deriblandt KSB (Slangerupbanen) og SFJ (Odense-Svendborg) og LJ (Lollandsbanen - dog kun et kort stykke, ellers havde denne bane 32 kg/m spor i grus).
Hvis man medtager statsejede strækninger under privatdrift har strækningerne Ringe-Nyborg (RNB) og Høng-Slagelse (HTJ) haft 37 kg/m spor (DSB overbygning IV) i grusballast. Fra 1997 var sidstnævnte strækning endda en "rigtig" privatbane.
Såvidt jeg ved, blev alle de privatbaner, som fra 1950'erne og frem fik 37 kg/m og 45 kg/m spor, senest samtidigt stenballasteret. Jeg ser her bort fra korte stykker ved tilslutningsstationer til DSB.
med venlig hilsen
Lars Viinholt
Mange tak for svarene!
Så har jeg en idé om max. tilladte akseltryk på denne type spor.
Venlig hilsen
Tom
Nu er vi ude på hukommelsens overdrev, men jeg mener at erindre, at de skinner, HHJ købte fra SNB ved sidstnævntes nedlæggelse, var 37kg/m.
De blev anvendt på strækningen Viby - Aarhus, og lå i grus de første mange år.
vh
P.
Mange tak for svarene!
Så har jeg en idé om max. tilladte akseltryk på denne type spor.
Venlig hilsen
Tom
Der var også flere af DSB´s sidebaner der lå i grusballast lige til nedlæggelsen eller som godsbane.
Her kunne bl.a. på Assensbanen og Ringe - Fåborg ses 45 kg/m skinner, der tillod et akseltryk på 20 t.
Mvh.
Poul.
Det er rigtigt, at strækningen Århus H-Viby også lå med 37 kg/m skinner, og at der en del år var grusballast på denne korte strækning. Skinnerne på HHJ var nye, og de blev anbragt i 1950, 14 år før SNB måtte lade livet. Går man i detaljen og medregner korte småstrækninger her og der, er der flere eksempler ved privatbanerne på 37 kg/m spor i grusballast, ja FFJ havde endda et par hundrede meter med 45 kg/m skinner i grus!
med venlig hilsen
Lars Viinholt
Javel så.
Den historie, jeg var blevet bundet på ærmet, gik på, at sikringsanlægget i Viby + nævnte 4-5 km skinner kom sammen fra Nyborg-Svendborg, men det er så en and...
Tak for retledning.
vh
Per
Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.
Læs mere