Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder (Generelt)

af cm, 20/11 2011, 17:56 (4754 dage siden)

Hey!
Var et smut i Kappeln i dag og så MO'eren dernede - den ser da ud til at have det godt - vejret var ikke helt optimalt - men skidt - skød et par billeder med mobilen.
Hjemturen tog vi over broen ved Lindaunis - kombineret Jernbane- og bil bro.
mvh
Chr
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image][image]
[image]

--
[image]

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af re20000, 20/11 2011, 21:58 (4754 dage siden) @ cm

Man kan sige meget om mobilers evner til at tage billeder, og det skulle man nok også i dette tilfælde, men det sidste billede af broen er da fantastisk stemningsfuldt, det synes jeg fortjener ros!

Nold

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af Jens MO-Møller @, 21/11 2011, 00:47 (4753 dage siden) @ cm

Hm, ja, efter omstændighederne ser 1835 da nogenlunde ud. Men gitrene ved frontruderne er malplacerede, da vognen har splintfrit glas monteret i simplexgummilister! Tillige er tallene på overgangspladen nærmest cirkusagtige! For mange år siden sendte jeg et sæt numre til hver ende til Thorvald Peters dernede i Flensburg, men de er tilsyneladende aldrig blevet placeret på overgangspladerne og det er de originale hvide bogstaver under kabeldåserne heller ikke blevet.

Pudsigt nok har motor 2 på denne motorvogn motornummer 1138! Denne motor var monteret under MO 1846, da denne vogn blev afleveret til DSB 15. marts 1954! Dette faktum har jeg ved flere lejligheder i tidens løb konfronteret Thorvald Peters med og opfordret ham til at levere den tilbage (selvfølgelig blot i sjov)!

Venlig hilsen

Jens Møller

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af KimC, 21/11 2011, 07:00 (4753 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hm, ja, efter omstændighederne ser 1835 da nogenlunde ud. Men gitrene ved frontruderne er malplacerede, da vognen har splintfrit glas monteret i simplexgummilister! Tillige er tallene på overgangspladen nærmest cirkusagtige! For mange år siden sendte jeg et sæt numre til hver ende til Thorvald Peters dernede i Flensburg, men de er tilsyneladende aldrig blevet placeret på overgangspladerne og det er de originale hvide bogstaver under kabeldåserne heller ikke blevet.

Klubben har aldrig været særlig nøjeregnende med originalitet. Så vidt jeg kan se af billederne har 1835 ikke længere røde banerømmere. Det er et lille skridt i den rigtige retning. Mon den også har tabt skorstensbåndet ;)

Pudsigt nok har motor 2 på denne motorvogn motornummer 1138! Denne motor var monteret under MO 1846, da denne vogn blev afleveret til DSB 15. marts 1954! Dette faktum har jeg ved flere lejligheder i tidens løb konfronteret Thorvald Peters med og opfordret ham til at levere den tilbage (selvfølgelig blot i sjov)!

Dengang jeg jagtede MO vogne i starten af firserne har jeg aldrig observeret en eneste MO der kørte rundt på sine egne bogier. I dag har man sikkert fjernet de "lånenumre" der stod på bogierne.

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af cm, 21/11 2011, 17:00 (4753 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens Møller!
Hvis vi nu siger at "den varme ende" er køreretningen... hvilken motor er så hhv nummer 1 og nummer 2?

mvh
Chr

--
[image]

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af OLL, Ballerup, 21/11 2011, 17:41 (4753 dage siden) @ Jens MO-Møller

Kan man ikke lave en byttehandel?:-D

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af Jens MO-Møller @, 21/11 2011, 17:54 (4753 dage siden) @ cm

Motor 1 er placeret bag førerpladsen i vognens højre side og er en såkaldt venstremotor, dvs. svinghjulet er placeret til venstre for betjeningssiden på motoren.
Motor 2 er spejovendt i forhold til motor 1 og er placeret i vognens venstre side og er en højremotor, dvs. svinghjulet er her placeret til højre for betjeningssiden. Motorer til MO, MS, MB og MP har f.s.v.ang. motornumre ulige numre til motor 1 og lige numre til motor 2.

Venlig hilsen

Jens Møller

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af Jens MO-Møller @, 21/11 2011, 17:56 (4753 dage siden) @ OLL

Begge motorer er så vidt jeg ved i nogenlunde lige god stand.

Venlig hilsen

Jens Møller

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af Jens MO-Møller @, 21/11 2011, 18:01 (4753 dage siden) @ KimC

Jeg har et billede af MO 1843, taget i Fr.sund i 1977, hvor vognkasse og bogier passer sammen, men jeg har aldrig set det hverken før eller siden. M-boggierne blev jo i driften ofte udskiftet og var sjældent under samme vogn i mere end et år ad gangen.

Venlig hilsen

Jens Møller

MO i Kappeln - Jernbanebroen v Lindaunis - billeder

af OLL, Ballerup, 22/11 2011, 00:24 (4752 dage siden) @ Jens MO-Møller

Må sige du giver nogle gode detaljer, om MO vogne, og jeg er selv stor MO fan, så jeg er glad, når jeg kan læse, når du skriver om MO'er:-D :-D :-D

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak