Beskadiget ADns-e styrevogn i Fredericia 1999 (Generelt)
Billederne stammer fra Fredericia 1999, nogen der ved hvad der
er sket med denne ADns-e styrevogn 552-0???????
af jiko, 20/11 2011, 16:51 (4754 dage siden)
Billederne stammer fra Fredericia 1999, nogen der ved hvad der
er sket med denne ADns-e styrevogn 552-0???????
af Woodi, 20/11 2011, 17:36 (4754 dage siden) @ jiko
Man skulle næsten tro at det er Kran 145/146 der har trykket den.?
--
af Troldhøj, 20/11 2011, 18:34 (4754 dage siden) @ jiko
Er billedet tilfældigvis taget efter d. 3/12?
af jiko, 20/11 2011, 19:02 (4754 dage siden) @ Troldhøj
Jeg var ikke så god til at skrive dato på mine billeder dengang, men jeg tror faktisk at vi skal frem til det tidlige forår i år 2000, og ikke 1999 som jeg først skrev. Jeg kan huske at inde i vognen på mellemperronen lå den frontplade der var monteret i fronten, i stedet for gummivulstene og gavldøren. Desværre har jeg ikke noget billed af selve fronten.
af Troldhøj, 20/11 2011, 19:06 (4754 dage siden) @ jiko
Så er det jo muligt at den har fået et træ i hovedet.
Jeg kørte i MR-tog Odense-Fredericia-Århus d. 3/12 1999 og flere steder under vejs var det ene spor spærret af træ-kroner - specielt Fredericia-Skanderborg.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/11 2011, 22:02 (4753 dage siden) @ jiko
Hvor er de to vinduer blevet af? Er vognen blevet bygget om til andet formål inden den blev ramt af en meteor? Det eneste, der er noteret på Jernbanen.dk er: Udrangeret før 2006.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 20/11 2011, 22:54 (4753 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hvor er de to vinduer blevet af? Er vognen blevet bygget om til andet formål inden den blev ramt af en meteor?
Jeg tænker det samme.. Det var også noget af det der sprang i øjnene hos mig.
Hvis man kigger lidt efter kunne det se ud som om den del, hvor vinduer mangler er svejst på. Bl.a. ses en lidt anden farve, og der mangler lidt af det yderste på B´et
Kunne det tænkes at det som har ramt pågældende vogn ikke kun har beskadiget taget, men også pløjet siden op og beskadiget de to vinduer, og derved er denne lidt alternative vognside opstået, i et forsøg på en (midlertidig) reparation?
Men ja det kunne jo sagtens have været et træ eller en mast der er bukket under for stormen i ´99.
--
af Jens MO-Møller , 21/11 2011, 00:54 (4753 dage siden) @ K.B.Andreasen
Jeg er helt sikker på, at denne vogn ikke noget som helst med en styrevogn at gøre; det er et fototrick og det var jeg overbevist om allerede for fem timer siden, da jeg så billedet første gang! Lad os nu få løsningen på opgaven!!
Venlig hilsen
Jens Møller
af Woodi, 21/11 2011, 03:12 (4753 dage siden) @ Jens MO-Møller
Ja og boggien er banket op i vognbunden, så vognkassen hælder meget under niveau - ser en smule for lavt i forhold til den anden vogn og ser måske en anelse for "krativt" ud.. ;)
--
af jiko, 21/11 2011, 10:24 (4753 dage siden) @ Woodi
Jeg kan love jer for at dette/disse billeder ikke er fototrick, vognen holdt sammen med en masse andre Bn og B-vogne nede i Fredericia dengang.
Jeg oploadede billederne her inde, da jeg regnede med en eller anden nok vidste noget.
af TLJ, 21/11 2011, 11:31 (4753 dage siden) @ jiko
redigeret af TLJ, 21/11 2011, 11:42
Jeg oploadede billederne her inde, da jeg regnede med en eller anden nok vidste noget.
Johhh... Har selv stødt på vognen i KBH og er ikke den eneste
http://www.l-eriksen.dk/toge/materiel/andre/uheld/diverse/1/index.php
(foto nummer seks)
Venligst
Tom
af Bjarne, 21/11 2011, 12:18 (4753 dage siden) @ jiko
Vognen blev ganske rigtig skadet i Næstved. På grund af risikoen for at vogn skulle kollapse grundet vacum,ved passage af andre tog samt når den skulle under Storebælt, blev der svejset en plade på. Et enkelt S-tog fik hullet lukket med brædder og pressening. Vognen blev efter GM-gruppen havde taget reservedele fra den, sendt til ophugning hos Henriksen.
af KimC, 21/11 2011, 13:34 (4753 dage siden) @ Bjarne
Men allerede på billedet fra CvK kan man se at den ligger dybere end de andre vogne, og den har åbenbart fået lov til at køre til Fredericia på den måde. Der må da være sket noget voldsomt med bogien eller bogieophænget siden den hænger på den måde, og højdeforskellen ift pufferne på vognen foran er heller ikke heldig. Det undrer mig at den har fåe tlov til at køre på den måde.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/11 2011, 23:28 (4752 dage siden) @ Bjarne
Vognen blev ganske rigtig skadet i Næstved. På grund af risikoen for at vogn skulle kollapse grundet vacum,ved passage af andre tog samt når den skulle under Storebælt, blev der svejset en plade på. Et enkelt S-tog fik hullet lukket med brædder og pressening. Vognen blev efter GM-gruppen havde taget reservedele fra den, sendt til ophugning hos Henriksen.
Det kan man da kalde en lappeløsning af format.
Jeg har forgæves ledt efter datoen for rangeruheldet i Næstved. Uheldet findes ikke engang i Jernbanetilsynets undersøgelser 1996 - 2004.
Hvorfor er uheldet ikke nævnt i denne liste?
Hvornår skete uheldet?
Hvilke vogne blev så beskadiget, at de blev udrangeret?
--
af Peter Linaa Jørgensen, 21/11 2011, 23:52 (4752 dage siden) @ Tommy Nilsson
Vognen blev ganske rigtig skadet i Næstved. På grund af risikoen for at vogn skulle kollapse grundet vacum,ved passage af andre tog samt når den skulle under Storebælt, blev der svejset en plade på. Et enkelt S-tog fik hullet lukket med brædder og pressening. Vognen blev efter GM-gruppen havde taget reservedele fra den, sendt til ophugning hos Henriksen.
Det kan man da kalde en lappeløsning af format.
Jeg har forgæves ledt efter datoen for rangeruheldet i Næstved. Uheldet findes ikke engang i Jernbanetilsynets undersøgelser 1996 - 2004.
Hvorfor er uheldet ikke nævnt i denne liste?
Hvornår skete uheldet?
Hvilke vogne blev så beskadiget, at de blev udrangeret?
Hej Tommy
Der var en togulykke i Næstved 18.01.1993, og jeg fandt et klip på YouTube, og der er netop en ADns-e vogn på dette klip, om det er den, skal jeg lade være usagt, men skaderne på netop denne vogn var på det pågældende sted. Hvis der søges efter "Togulykke i Næstved" kan man finde klippet.
M v h
Peter Linaa
P.S. God ferie i Australien
af Tommy Nilsson , Ringsted, 23/11 2011, 01:06 (4751 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen
Der var en togulykke i Næstved 18.01.1993, og jeg fandt et klip på YouTube, og der er netop en ADns-e vogn på dette klip, om det er den, skal jeg lade være usagt, men skaderne på netop denne vogn var på det pågældende sted. Hvis der søges efter "Togulykke i Næstved" kan man finde klippet.
Det forklarer, hvorfor "uheld næstved 1999" på Google ikke gav noget resultat. Jeg opdaterer databasen. Er der nogen der ved, om der var andre vogne i uheldet, der blev så beskadigede, at de måtte udrangeres?
--
af seg, 23/11 2011, 08:30 (4751 dage siden) @ Tommy Nilsson
På wikipedia står følgende:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kollision_mellem_rangertr%C3%A6k_og_regionaltog._N%C3%A6stved
Svend G.
af John, 24/11 2011, 18:51 (4750 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tog 4204 bestod af
ADns 519 (forrest)
B 159
B 103
B 166
B 140
B 329
ME 1505
Alle vogne blev indstillet til udrangering. Jeg kan se at B 159 står som udrangeret efter ulykken på Kk 29.06.1993. Det er muligt at den blev udrangeret efter den ulykke, men den var ikke impliceret idet den altså fik sine skader i Næstved. De øvrige vogne er i databasen registreret som udrangeret i 1993 - det kan altså tilføjes at det var som følge af denne Næstved-ulykke.
af Niels Munch, 21/11 2011, 23:55 (4752 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jernbanetilsynet blev etableret pr. 01.08.1996, hvorfor tilsynet som myndighed ingen registreringer har forud for denne dato.
M.v.h.
Niels
af Jens MO-Møller , 21/11 2011, 18:24 (4753 dage siden) @ jiko
Kære jiko!
Jeg var nok lidt for hurtigt ude med betegnelsen fototrick og kan selvfølgelig også se på vognens litrering, at du har ret, men jeg troede altså seriøst, at det var en slags gætteleg!
Venlig hilsen
Jens Møller
af jiko, 21/11 2011, 20:05 (4753 dage siden) @ Jens MO-Møller
Hej Jens.
Alle kan jo tage fejl, vi er jo kun mennesker.
Mvh.
Jimmy.
af Dennis Lyng Desezar , 23/11 2011, 20:26 (4750 dage siden) @ jiko
Nu kan det godt være at jeg husker galt men jeg mener at den omtalte styrevogn faktisk ikke har nogen "kuppel" tilbage.
Jeg mener at OHJ skar førerrummet af på CVK inden transporten til ophug.
Eller var den den styrevogn som blev kvæstet ved ulykken på Østerport?
Ved at en af dem fik skåret førerrummet af og blev bygget på en DSB Bn vogn af 1. serien på OHJs værksted i Holbæk.
Kan ikke huske nummeret på den andet end den hed Bns 270 hos OHJ.
Måske er der nogen som ved dette.
af Niels Munch, 24/11 2011, 08:09 (4750 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar
Det var ADns 519, der lagde førerrum til OHJ Bns 270, jf. *her*.
M.v.h.
Niels
af Johnni Lassen , 24/11 2011, 11:15 (4750 dage siden) @ Niels Munch
Normalt er det ikke rart at se på billeder af store jernbaneulykker, men det er nu en del år tilbage i tiden, så derfor vil jeg gerne dele nogle af de billeder jeg tog den dag 18 januar 1993, hvor ADns 508680-74519-9 blev flået op og B vognene lå i zig-zag stilling ved indkørslen til Næstved. ME 1506 var maskinen på uheldstoget.
--
af Johnni Lassen , 24/11 2011, 11:47 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
DSB var i den periode inde i en stime af uheld. Den 28 december 1992 kl 06.20 kørte MZ 1437 med for høj fart (99 km/t i følge den sorte box) i et sporskifte på Roskilde station, hvor der normalt måtte køres med 40 km/t, med natteravnen på krogen og en grim ulykke var derefter en realitet.
BD vognen dagen efter 29-12-1992
--
af caprani , København, 24/11 2011, 11:50 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
Det ser grimt ud. Var der tilskadekomne, og hvad med føreren?
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af kristian jakobsen , ølby, 24/11 2011, 12:01 (4750 dage siden) @ caprani
Føren var den eneste drabte..
ATC var slået fra, så forhindret det nedbremset selv... hvorfor vides ikke, man kørte stadig test..
Man tog alt strømmen da man ramte køre maste i området..
af Johnni Lassen , 24/11 2011, 12:13 (4750 dage siden) @ kristian jakobsen
Lokomotivføreren havde meddelt FC roskilde om problemer med MZ 1437 og blev derfor taget ind i Roskilde, som jeg husker det. Hvad der må have været af problemer med MZ'en ved jeg ikke.
--
af caprani , København, 24/11 2011, 13:01 (4750 dage siden) @ kristian jakobsen
Føren var den eneste drabte..
Hvor trist!
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af TLJ, 24/11 2011, 12:31 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
Skal vi lige holde fokus på at der er tale om to forskellige uheld/styrvogne..
januar 1993, hvor ADns 508680-74519-9 blev flået op
Foto fra "De blå sider" af skadet styrvogn på Cvk som blev flået knap så meget
ADns 508680-74519-9 = Næstved 18 januar 1993
ADns-e 508680-74552-0 = Næstved Dato Ukendt
Venligst
Tom J
af Johnni Lassen , 24/11 2011, 12:50 (4750 dage siden) @ TLJ
Den anden styrevogn kan være fra ulykken den 25 september 1992, ligeledes i Næstved, hvor et godstog kørte op i et regionaltog ved perronen på Næstved station. Jeg har dog ikke billeder af styrevognen, men kun af "kysset" mellem MZ 1454 og ME 1511 samt MZ 1446 der også fik nogle skrammer.
--
af John, 24/11 2011, 19:18 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
Mon dog. Tog 2400, der holdt i Næ spor 5 og blev påkørt bagfra var oprangeret af
ABns 567 (der var forrest - dvs længst væk fra påkørslen)
Bn 764
Bn 841 (der fik bøjet vangerne
ME 1511 - der blev "blandet" med det påkørende MZ 1454.
Selv om MZ i nabospor fik skrammer, kan jeg ikke se at der skulle være en styrevogn, der blev ramt.
af MHsøhus, 24/11 2011, 13:32 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
Normalt er det ikke rart at se på billeder af store jernbaneulykker, men det er nu en del år tilbage i tiden, så derfor vil jeg gerne dele nogle af de billeder jeg tog den dag 18 januar 1993, hvor ADns 508680-74519-9 blev flået op og B vognene lå i zig-zag stilling ved indkørslen til Næstved. ME 1506 var maskinen på uheldstoget.
Det var godt nok ME 1505
Mvh. Martin
af Steen H Nielsen, 24/11 2011, 16:20 (4750 dage siden) @ MHsøhus
Bns 511 Stenløse dag efter ulykker 10/9.1983.Mx1011 CVK 7/11.83.Bns 511 GB 14/9.1983.Her Bns 511 GB d.14/9.83
af Johnni Lassen , 24/11 2011, 17:21 (4750 dage siden) @ MHsøhus
Jeps, 1505, en trykfejl herfra
--
af Ekaeli007, 24/11 2011, 17:39 (4750 dage siden) @ Johnni Lassen
Underligt nok havde jeg en kollega på tidspunkt i DSB/Banedanmark der var med det tog om morgenen
der var vist mange der arbejdede i DSB der skulle møde kl 0700 der kørte med det tog.
Men hun kom da en hel del til skade desværre .
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup.
af Sydbanen, Sydsjælland, 24/11 2011, 17:55 (4750 dage siden) @ Ekaeli007
youtube søgning giver dette Togulykke i Næstved18.01.1993
--
Mvh Mikkel
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H