Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danske vogne og internationale vognklasser (Generelt)

af Hedegaard, 19/11 2011, 17:44 (4755 dage siden)

En ting der undrer mig en smule. Nu fik Danmark jo fællesklasse-systemet før mange andre europæiske lande, hvilket betød at på flere internationale afgange måtte man bruge begrebet "International I, II og III"
Hvis jeg ikke tager fejl, så havde Cc-vognene betegnelsen "International III" når de indgik i grænseoverskridende trafik, og alle 1. klasse vogne havde selvfølgelig betegnelsen "International I"

Det leder så hen til mit spørgsmål: Hvilke af de danske stålvogne hørte under "International II"?
Jeg ved at man brugte betegnelsen i sovevogne med delekupeer.
Men hvad gjorde man med siddevognene?

Danske vogne og internationale vognklasser

af gamle ole, 19/11 2011, 17:56 (4755 dage siden) @ Hedegaard

Måske har det bare været noget "internt bogføringsmæssigt"? erindrer ikke at have set det konkret.

Hilsen Ole

Danske vogne og internationale vognklasser

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 19/11 2011, 18:21 (4755 dage siden) @ Hedegaard

Hvis du ser her på jernbanen.dk under personvogne 1893-1941, vil du se, at AU (leveret 1932) har 4 pladser 1.kl (1 kupe), 12 pladser 2. kl. (2 kupeer) og 40 pladser 3. klasse (5 kupeer). Hvad man gjorde efter omlitreringen i 1941 ses ikke.

Danske vogne og internationale vognklasser

af UTJ, 19/11 2011, 19:19 (4755 dage siden) @ Hedegaard

En ting der undrer mig en smule. Nu fik Danmark jo fællesklasse-systemet før mange andre europæiske lande, hvilket betød at på flere internationale afgange måtte man bruge begrebet "International I, II og III"
Hvis jeg ikke tager fejl, så havde Cc-vognene betegnelsen "International III" når de indgik i grænseoverskridende trafik, og alle 1. klasse vogne havde selvfølgelig betegnelsen "International I"

Det leder så hen til mit spørgsmål: Hvilke af de danske stålvogne hørte under "International II"?
Jeg ved at man brugte betegnelsen i sovevogne med delekupeer.
Men hvad gjorde man med siddevognene?

Dansk 1. klasse var international 2. kl. Ved salg af 4 pladser i en 1. kl kupé kunne den bruges som intl 1. kl.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak