Nu var det sådan i sin tid, da Laurbjerg-Silkeborgbanen åbnede, at der kom to spor mellem Langå og Laurbjerg, og til at begynde med kørtes der på to enkeltspor, et til Aarhus og et til Silkeborg.
På et eller andet tidspunkt blev det til et regulært dobbeltspor. Jeg har ikke årstallet, men det var de gamle gitterbroer der dengang blev brugt.
På den gamle bro fra 1862 (1864) var der stadig rangerhovedspor.
Da så gitterbroerne i 1943 blev saboteret, blev der lagt en transversal ind mellem rangerhovedsporet og hovedsporet, så kørsel kunne ske via den gamle bro.
Broen blev så nødtørftig repareret, så der igen kunne køre tog over den, men hvis man kørte med forspand, så måtte man holde foran broen, koble forreste lok fra, køre det solo over og så derefter resten af toget.
Det er hvad jeg har fået fortalt af de gamle der endnu var på stationen, da jeg kom dertil i 1962.
Når jeg i årstallet for den gamle bro har skrevet 1862 (1864), så skyldes det, som der nok er nogen bekendt, at broen blev sprængt under krigen i 1864, men senere genopbygget med nogle nye dele.
Den gamle tracé til Laurbjerg, som nu er cykel- og gangsti blev af Langå Kommune asfalteret en gang i 70'erne, men jeg var medlem af byrådet, til stor fornøjelse for de mange, der bruger stien til daglig.
I forbindelse med den nuværende bro, blev hele stationen ombygget. Nu er der sket indskrænkninger i sporarealet og togvejsmulighederne, og DSB, der ejer stationsbygningen, truer med at nedrive den.
Men hvad der så skal ske, ved jeg ikke, for i stationsbygningen er der flere både el- og telefoninstallationer, der bl a også har forbindelse med kommandoposten.
Nå lad os nu se hvad der sker.
Det var lidt historie
Mvh
Børge