Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vamdrup - Vojens (Generelt)

af Fysikeren, 19/11 2011, 11:40 (4838 dage siden)

Hej

Som I nok ved har der været en del debat om dobbeltsporet i Sønderjylland, bl.a. i forbindelse med elektrificeringen til Esbjerg.

Læste de dokumenter der er på Banedanmarks hjemmeside. På den baggrund kunne det se ud som om Farris - Sommersted kan bygges nemmere end de to andre delstrækninger, da der her ikke skal sideforlægges et spor.

Kunne det, hvis jeg har ret, give mening at bygge den etape før de andre, og dermed må lidt ekstra kapacitet? Det korte dobbeltspor vil være omkring der hvor 9xx- og 57xx-togene krydser hinanden, og vil evt. give dem mulighed for at krydse i fart.

Lars

Vamdrup - Vojens

af Ekaeli007, 19/11 2011, 12:43 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Hej allesammen

Det er svært at udtale sig om lokale forhold når jeg ikke bor der,

Jeg mener at kunne huske at i sin tid at da dobbeltsporet i sin tid var på tale der sagde man

(mener jeg) at Vamdrup og lidt sydpå ville være et vanskeligt stykke at lave dobbeltspor. men som

fysikeren nævner kunne man vel først lave den lette del??? Farris Sommersted, herefter når det var

færdig og i drift så skulle man færdiggøre Sommersted Vojens og til sidst Farris Vamdrup. Jeg så

at ped nævnte i en anden tråd Tauernbahn der har man jo i mange år etapevis lavet dobbeltspor med

jeg tror det er vekselspordrift og så f.eks køre flere tog i samme retning og så afsted når man

skal passere et stykke med enkeltspor, lidt kompliceret måske, men det må kunne lade sig gøre.

Man må vel for alt i alverden undgå at skulle spærre en togstrækning i længere tid,

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Vamdrup - Vojens

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/11 2011, 13:05 (4838 dage siden) @ Ekaeli007

Skal vi nu igen have en kilometerlang tråd om, hvordan DSB og Banedanmark bør løse deres problemer? Kunne I ikke i stedet sende alle jeres glimrende forslag til de relevante personer hos DSB og Banedanmark? I dette forum gør de ingen gavn.

--
[image]

Avatar

Vamdrup - Vojens

af Ove Nygaard, 19/11 2011, 13:18 (4838 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skal vi nu igen have en kilometerlang tråd om, hvordan DSB og Banedanmark bør løse deres problemer? Kunne I ikke i stedet sende alle jeres glimrende forslag til de relevante personer hos DSB og Banedanmark? I dette forum gør de ingen gavn.

Hej Tommy.

Kan såmænd godt forstå din reaktion, men det gælder jo ikke bare denne "tråd". Skulle vi/du lægge bånd på alle disse kloge og velmenende indlæg, som jeg heller ikke tror på, at Henrik Dam Kristensen og ansvarlige længere nede i systemet og hos banevirksomhederne når at læse, så blev der ikke meget tilbage i forum. Måske lige bortset fra fotos af nogle gamle damplokokotiver, som er meget spændende, især for den/min generation, som har oplevet dem "live".:-D

Bedste hilsener og mening.

Ove

Vamdrup - Vojens

af Ekaeli007, 19/11 2011, 18:30 (4838 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg ved fra tidligere kollegaer fra DSB og Banedanmark at der er

nogen der der læser disse hjemmesider så måske nogen ting

går videre i systemet???


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Vamdrup - Vojens

af Henrik Hansen, Vejen, 19/11 2011, 14:58 (4838 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skal vi nu igen have en kilometerlang tråd om, hvordan DSB og Banedanmark bør løse deres problemer? Kunne I ikke i stedet sende alle jeres glimrende forslag til de relevante personer hos DSB og Banedanmark? I dette forum gør de ingen gavn.

Emnet er vist yderst relevant, og optager selvfølgelig personer med interressen for jernbaner, hvorfor det også vil blive diskuterer steder som her, der ser jeg ikke noget mærkeligt i.

Hvis du vil begrænse forumet til emner der 'gør gavn', så bliver der vist yderst begrænset hvad der blive tilbage at skrive om.

Tænk på, at mange af os der deltager IKKE har den historiske ballast med som andre, vi kan derfor ikke indgå en i diskution omkring den originale lakering af en MO af 1900 serien.

Meld klart ud, hvis du ikke 'gider' at have indlæg omkring Vamdrup/Vojens - eldrift mellem Lunderskov og Esbjerg eller IC4 i dette forum, så må vi jo finde andre steder at diskuterer det.

/Henrik

Avatar

Vamdrup - Vojens

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/11 2011, 00:28 (4838 dage siden) @ Henrik Hansen

Meld klart ud, hvis du ikke 'gider' at have indlæg omkring Vamdrup/Vojens - eldrift mellem Lunderskov og Esbjerg eller IC4 i dette forum, så må vi jo finde andre steder at diskuterer det.

Jeg har intet imod "nye" emner. Det er alle de meninger om, hvordan DSB/Banedanmark bør prioritere opgaverne, som jeg synes er formålsløse, især når ikke der argumenteres for synspunkterne.
Et indlæg som "Jeg synes der skal elektrificeres til Århus hurtigst mulig" har ingen værdi, hvis ikke der argumenteres for synspunktet.
Ind imellem virker det også som om det gælder om at få det sidste ord, når de samme synspunkter blot gentages og tråden fylder 90% af forummet.
Så det er hermed en opfordring til at argumentere for sine synspunkter og hvis nogen synes noget andet, så lad dem om det, så ikke tråden kører i ring og blokerer for alle andre emner i forummet.

--
[image]

Vamdrup - Vojens

af Henrik Hansen, Vejen, 20/11 2011, 22:35 (4837 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skal vi nu igen have en kilometerlang tråd om, hvordan DSB og Banedanmark bør løse deres problemer? Kunne I ikke i stedet sende alle jeres glimrende forslag til de relevante personer hos DSB og Banedanmark? I dette forum gør de ingen gavn.

Jeg vil blot henlede opmærksomheden på følgende debat på www.ing.dk:

http://ing.dk/artikel/124268-sammenbrud-i-forhandlinger-om-eltog-til-esbjerg#p390652

Du fremføre at en debat som denne ikke fører til noget, men i den debat som linket henviser til, har Venstre trafikordfører faktisk svaret.

/Henrik

Vamdrup - Vojens

af KimC, 19/11 2011, 13:46 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Kunne det, hvis jeg har ret, give mening at bygge den etape før de andre, og dermed må lidt ekstra kapacitet? Det korte dobbeltspor vil være omkring der hvor 9xx- og 57xx-togene krydser hinanden, og vil evt. give dem mulighed for at krydse i fart.

I "gamle dage" da der var enkeltspor hele vejen mellem Padborg og Vamdrup, krydsede togene altid i Hovslund, og en sjælden gang Bolderslev. Det var yderst sjældent man krydsede i Farris og Sommersted, men det forekom da. I den tid jeg køre meget den vej, har jeg aldrig oplevet at krydse med nogetsomhelst i Hjordkær.
Så kom doppeltsporet, og nu krydser man minst et af stederne i Farris eller Sommersted, og ikke sjældent begge steder. Til gengæld sker det ret sjældent at man møder andre tog på strækningen mellem Tinglev og Vojens. Man kan jo også fint etablere sporspærring i et spor med henblik på testkørsler uden at det generer driften.

At etablere doppeltspor mellem Tinglev og Vojens var hensigtsmæssigt efter den daværende køreplan. Med den nuværende køreplan kunne man have undværet det doppletspor mod at få doppletspor Vamdrup - Vojens i stedet, de få krydsninger der ville være syd for Vojens kunne de tidligere krydsningsstationer sagtens have klaret.

Om man kan undvære det ekstra spor fordi Fehmarnforbindelsen "snart" står færdig tvivler jeg på. Jeg vil se den Fehmarnforbindelse tage sin del af læsset, dvs at også tyskerne udbygger og moderniserer de faste anlæg på tysk jord, før jeg tor at transitgodstrafikken gennem Jylland forsvinder. Der kunne jo også opstå nytænkning - således at folk der stiger på toget i Aarhus ikke automatisk kun skal til København, men feks kunne have glæde af en direkte forbindelse til Hamburg, og evt videre - lidt oftere end nu?

Avatar

Vamdrup - Vojens miljøredegørelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2012, 10:33 (4742 dage siden) @ Fysikeren

Sakset fra Banedanmark:

Banedanmark offentliggør miljøredegørelse for nyt dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens

Banedanmark offentliggør i dag den endelige miljøredegørelse samt høringsnotatet om det nye dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens, der forventes at være færdigt i slutningen af 2015. Dobbeltsporet vil fjerne en betydelig flaskehals i den jyske jernbanekorridor mellem Danmark og Tyskland.

Transportminister Henrik Dam Kristensen glæder sig over, at Banedanmark med miljøredegørelsen nu kan sætte realiseringen af det nye dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens i gang.

”Etableringen af dobbeltspor på strækningen Vojens - Vamdrup vil fjerne en flaskehals i den jyske banekorridor mellem Danmark og Tyskland og dermed understøtte den langsigtede udvikling af gods på jernbanen,” siger Henrik Dam Kristensen.

Bedre bane
Efter udbygningen og moderniseringen af strækningen mellem Vamdrup og Vojens vil togene kunne køre med 160 km. i timen på hele strækningen, hvor der flere steder i dag kun kan køres med 120 km. i timen. Det ekstra spor vil både forbedre regulariteten, forkorte køretiden til gavn for passagererne og sikre den nødvendige kapacitet for kørsel med godstog.

Der var oprindeligt afsat 700 mio. kr. til anlæggelsen af dobbeltsporet. Men i den brede trafikpolitiske aftale fra starten af februar blev der bevilget yderligere 55 mio. kr., og dette gør det muligt for Banedanmark at gennemføre arbejdet med væsentligt færre totalspærringer af banestrækningen.

Få spærringer
Dermed imødekommes godsoperatørernes ønske om, at etableringen af det nye dobbeltspor sker med så få gener for godstogstrafikken som muligt. Og det er områdechef i Banedanmark, Martin Munk Hansen, meget tilfreds med.

"Vi er glade for, at vi kan bygge det ekstra spor med færrest mulige spærringer, så både passager- og godstrafikken kan køre normalt i langt det meste af anlægsperioden. Og vi kan yderligere mindske generne ved at koordinere med de spærringer, der allerede er planlagt i forbindelse med den nødvendige vedligeholdelse af fjernbanestrækningen i øvrigt," siger han.

Miljøredegørelsen samt høringsnotatet kan læses på Banedanmarks hjemmeside.

Vamdrup - Vojens miljøredegørelse

af Lars, 23/2 2012, 20:17 (4742 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dobbeltsporet vil fjerne en betydelig flaskehals i den jyske jernbanekorridor mellem Danmark og Tyskland.

Fint nok med 160 km/t og alt det der, men der er vel stadig flaskehals fra Tinglev og sydpå, så får vi bare problemerne der.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Vamdrup - Vojens miljøredegørelse

af Poul Andersen @, 23/2 2012, 20:55 (4742 dage siden) @ Lars

Hvorfor kun 160 km/t. når der køres 180 km/t. syd for Vojens ?
- noget af et tilbageskridt !.

Mvh.
Poul

Vamdrup - Vojens miljøredegørelse

af Ekaeli007, 24/2 2012, 08:28 (4741 dage siden) @ Lars

Det stykke der åbner syntes jeg er bedre end ingenting,Der er vel ikke noget der forhindrer at når Vamdrup - Vojens er færdig, så er man igang med måske at anlægge det sidste stykke fra Tinglev til Flensborg. Tænk bare på Tauern bahn i Østrig, hvor man i mange år tog bid efter bid og gjorde den dobbeltsporet, oK der er nok lidt større forhindringer på en bane i bjergene, men et stykke er bedre end ingenting. Og selvfølgelig skal Tinglev-Padborg også laves ingen tvivl om det.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Vamdrup - Vojens miljøredegørelse

af steenth, 24/2 2012, 10:04 (4741 dage siden) @ Ekaeli007

Og selvfølgelig skal Tinglev-Padborg også laves ingen tvivl om det.

Det er politisk aftale at man på et tidspunkt skal forsætte med Tinglev-Padborg. Men der har mangel penge til det projekt, men det er skrevet ind i forligsteksten - så det er ikke glemt.


Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak