Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Storstrømsbroen - med to jernbanespor (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/11 2011, 14:52 (4764 dage siden)

Nu er det vel ikke en naturlov, at der i al evighed skal være ét jernbanespor og to vejbaner på Storstrømsbroen?

Hvis ellers broen er bred nok til det og den grundlæggende konstruktion ikke er til hinder for det, kunne man vel udstyre broen med to jernbanespor og lade vejtrafikken, der jo har en fin Farøbro lige ved siden af, nøjes med én vejbane, der så med lidt lysregulering måtte afvikle trafikken.

Naturligvist alt afhængigt af, at broen i bund og grund er sund.

Hvis ikke der er noget "ingeniørmæssigt" til hinder for ovenstående, er der vel ene og alene tale om trafikpolitik?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af AL, 17/11 2011, 14:56 (4764 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er det vel ikke en naturlov, at der i al evighed skal være ét jernbanespor og to vejbaner på Storstrømsbroen?

Hvis ellers broen er bred nok til det og den grundlæggende konstruktion ikke er til hinder for det, kunne man vel udstyre broen med to jernbanespor og lade vejtrafikken, der jo har en fin Farøbro lige ved siden af, nøjes med én vejbane, der så med lidt lysregulering måtte afvikle trafikken.

Naturligvist alt afhængigt af, at broen i bund og grund er sund.

Hvis ikke der er noget "ingeniørmæssigt" til hinder for ovenstående, er der vel ene og alene tale om trafikpolitik?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tja måske!!!!

Men Storestrømsbroen bruges også til særlige vejtransporter, landbrugsmaskiner osv. Det kan man ikke uden videre køre ad Farøbroen/motorvejen

AL

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Woodi, 17/11 2011, 15:01 (4764 dage siden) @ AL

Desuden også til 1000 vis af cykelister og knallertkører der dagligt krydser over der.

--
[image]

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af AL, 17/11 2011, 15:21 (4764 dage siden) @ Woodi

Desuden også til 1000 vis af cykelister og knallertkører der dagligt krydser over der.

Præcis..

AL

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Svend Jensen, 17/11 2011, 18:07 (4764 dage siden) @ AL

Men specialtransporter kan vel klares på banen så? Cykler og knallerter fylder vel ikke alverden?

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af AL, 17/11 2011, 18:18 (4764 dage siden) @ Svend Jensen

Men specialtransporter kan vel klares på banen så? Cykler og knallerter fylder vel ikke alverden?

Hvem skal betale for det, Landmanden ? De har jo også så mange penge jo!!!!

Cykler kan køre med tog men knallerter er faktisk farligt gods og må ikke befordres i passagertog..

AL

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af AndreasM, 17/11 2011, 22:52 (4764 dage siden) @ Woodi

Desuden også til 1000 vis af cykelister og knallertkører der dagligt krydser over der.

I de fire år jeg har befaret broen med tog, har jeg set tre cyklister og maks 10 knallerter. Krydser jeg den bare på de forkerte tidspunkter, eller er 1000-vis let overdrevet?

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Woodi, 17/11 2011, 22:58 (4764 dage siden) @ AndreasM

I de fire år jeg har befaret broen med tog, har jeg set tre cyklister og maks 10 knallerter. Krydser jeg den bare på de forkerte tidspunkter, eller er 1000-vis let overdrevet?

Sikkert en hvis fejlmargen på begge postulater.
Der ud over er der sikkert sendt mange cykler enten over hegnet til Storstrøms bølgen den blå eller over skinnenettet. ;)

--
[image]

Avatar

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Ove Nygaard, 17/11 2011, 15:06 (4764 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er det vel ikke en naturlov, at der i al evighed skal være ét jernbanespor og to vejbaner på Storstrømsbroen?

Hvis ellers broen er bred nok til det og den grundlæggende konstruktion ikke er til hinder for det, kunne man vel udstyre broen med to jernbanespor og lade vejtrafikken, der jo har en fin Farøbro lige ved siden af, nøjes med én vejbane, der så med lidt lysregulering måtte afvikle trafikken.

Naturligvist alt afhængigt af, at broen i bund og grund er sund.

Hvis ikke der er noget "ingeniørmæssigt" til hinder for ovenstående, er der vel ene og alene tale om trafikpolitik?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt.

Det er faktisk en "Omvendt Lillebæltsbro-løsning", du her bringer "på banen": Før den "nye" Lillebæltsbro blev bygget, blev det "seriøst" overvejet, hvorvidt man kunne inddrage det ene spor på den "gamle" Lillebæltsbro og udvide den med et spor mere til vejtrafikken, ligesom man ville hænge "vinger" på sydsiden, så vejtrafikken fik en 4-sporet vej. Også den gang "fattedes riget penge", og "kloge folk", som der også den gang var mange af, havde tit lagt mærke til, at der sjældent var mere end ét tog ad gangen på vej over Lillebæltsbroen, og derfor sjældent nogen "modkørende" tog. Det blev dog til en ny Lillebæltsbro, som allerede nu er gammel i gårde, så gammel, at man drøfter en dublering eller tunnelløsning. "Men riget fattes jo stadigvæk penge", så det...

Kærlig hilsen

Ove
GH

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Anders Madsen, 17/11 2011, 15:44 (4764 dage siden) @ Ove Nygaard

Vedr. Storstrømsbroen så har Banedanmark været ude i den lokale presse og fortalt, at broen ikke magter at bærer to jernbanespor. To krydsende godstog på den 3,2 km lange bro er trods alt for meget belastning.

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/11 2011, 15:57 (4764 dage siden) @ Anders Madsen

Vedr. Storstrømsbroen så har Banedanmark været ude i den lokale presse og fortalt, at broen ikke magter at bærer to jernbanespor. To krydsende godstog på den 3,2 km lange bro er trods alt for meget belastning.

Specielt fordi den for tiden ikke engang kan klare det ene tog.
Broen er ikke opbygget symmetrisk. Jeg så nogle billeder af reparationeren på ing.dk, hvor man kan se, at den langsgående drager under vejbanen er mindre end den tilsvarende under jernbanen. Det vil altså betyde en ny overdel, hvis man skal bruge begge sider til jernbane.
Spørgsmålet er om buefagene kan klare det? Det er vel billigere at skifte metal overbygningen, og så få en 2 sporet bro med vejen udhængt på hylde ved siden af, end det er at bygge en helt ny bro ved siden af?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Georg Schmidt, 17/11 2011, 16:16 (4764 dage siden) @ BlackThorneDK

Skal der bygges nyt må en sænketunnel være løsningen.
Mvh
Georg

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af AL, 17/11 2011, 18:20 (4764 dage siden) @ Georg Schmidt

Skal der bygges nyt må en sænketunnel være løsningen.
Mvh
Georg

Er helt og aldeles enig..

AL

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/11 2011, 18:28 (4764 dage siden) @ AL

Skal der bygges nyt må en sænketunnel være løsningen.
Mvh
Georg


Er helt og aldeles enig..

AL

Jeg forstår ikke fascinationen af sænketunneler.
Det kan godt være at de er billigere og ikke 'ser ud af noget' i horisonten, men til gengæld har man altså et ret stort problem, den dag et eller andet futter af i dem. Der er vidst ikke nogle problemer med en bil eller en togvogn der står på en bro og brænder?

Derudover er det da også sjovere at vise et stort bro-projekt frem for omverdenen, end et hul i jorden, som man ikke rigtigt kan betragte på afstand. ;)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af caprani ⌂, København, 17/11 2011, 16:25 (4764 dage siden) @ BlackThorneDK

Spørgsmålet er om buefagene kan klare det? Det er vel billigere at skifte metal overbygningen, og så få en 2 sporet bro med vejen udhængt på hylde ved siden af, end det er at bygge en helt ny bro ved siden af?

Så er det jo lige, om bropillerne i længden kan klare dén belastning?
Jeg er ikke brobygnings-ingeniør, men noget siger mig, at man ikke bygger den slags stort kraftigere end der er behov for, da det i sagens natur fordyrer projektet.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af re20000, 17/11 2011, 18:42 (4764 dage siden) @ caprani

Mnjae og dog... En løsning kunne være at bibeholde pillerne og lægge en ny overbygning på. en tunnel vil koste rigtig mange knapper.

Nold

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af Per Sørensen @, Hg, 17/11 2011, 22:54 (4764 dage siden) @ Anders Madsen

Hej,
Vi skal jo tænke alternativt, så jeg skyder fra hoften:

Den ene vejbane brækkes op og lægges igen, men med spor i!
Så er mulighederne disse:
-Løbere, knallerter og cyklister kan komme over hele døgnet i egen vejbane.
-Biltrafik kører kun over Farø. Lokal biltrafik er forbi!
-Special transporter, som f.eks landbrugsredskaber kan komme over i visse intervaller, det kan være fra 4-6 morgen og 22-23 aften, hvor der så ikke kan cykles. Denne plan svarer til, at sejlbåde ikke lige kan få åbnet Langebro i København i morgenmyldretiden!
Dobbeltsporet bruges til kørsel med DD stammerne. Broen kan godt klare passage af 2 DD samtidig i myldretiden.

Uden for myldretiderne, skal godstog over, og det kan de sagtens, for der er jo dobbeltspor lige før og efter broen. De skal bare ikke være på broen samtidigt.

Godstog skal ikke sendes over som trafikken på en privatbane med "et den ene vej og et den anden vej". Der skal køre måske 3-4 i samme retning i et hug.

Så kan Storstrømmen klare 80 godstog i døgnet, samtidig med almindelig trafik.

Og de der landbrugsmaskiner kommer også over, men det er jo ikke dem der skal styre godstogstrafikken!

Bare en idé.
Venligst

Ped

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af re20000, 18/11 2011, 21:43 (4763 dage siden) @ Per Sørensen

Hvor kommer det der med de 70-80 godstog om dagen fra? Det er tre i timen døgnet rundt????? Er der planer om at forbyde lastbiler helt?

Nolod

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/11 2011, 22:13 (4763 dage siden) @ re20000

Hvor kommer det der med de 70-80 godstog om dagen fra? Det er tre i timen døgnet rundt????? Er der planer om at forbyde lastbiler helt?

Nolod

Måske man sikrer sig reservekapacitet i tilfælde af at 'Peak oil' slå igennem med fuld kraft?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af A. Nissen @, 19/11 2011, 16:49 (4762 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej.
Hvad er "Peak oil"?
MVH

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/11 2011, 19:34 (4762 dage siden) @ A. Nissen

Hej.
Hvad er "Peak oil"?
MVH

Det er en teori om at vi enten har været, eller er tæt på den maksimale olieproduktion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Om man vil tro på det eller ej, er vel lige så personligt som om man tror på 'Global opvarmning'.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af Per Sørensen @, Hg, 18/11 2011, 22:50 (4763 dage siden) @ re20000

Hej,
Man arbejder med 78 meget tunge godstog i døgnet. Trafikken vil stige kraftigt, da godstog fra f.eks Malmö vil være i Maschen, inden en lastbil får set sig om. Vi glæder os!
I dag var jeg i Malmø og skulle lige kigge på rangerbanegården inden jeg kørte mod nord. Et godstog med containere startede og lidt senere blev jeg overhalet af det, mens jeg kørte på motorvejen i personbil. Dejligt!

Mit ærinde er at bevise at Fehmarn-forbindelsen IKKE bliver hæmmet af en enkeltsporet strækning. Det kræver blot at den enkeltsporede strækning ikke er ret lang og at "man kan tage fra" i enderne. Problematikken findes flere steder, bl.a. på Taurn banen i Østrig, hvor man stadig ikke har fået lavet dobbeltspor hele vejen.
Man kører til gengæld på både venstre og højre spor på vej derhen, for at få togene afsted og det kan vi også bare.
Det kan man forresten også starte med i Sønderjylland.

Det er dog helt sikkert at man noget senere skal have dobbeltspor hele vejen!

Venlig hilsen

Ped

Avatar

Storstrømmen nu med 80 godstog i døgnet OG pendlere

af Ove Nygaard, 19/11 2011, 13:10 (4762 dage siden) @ Per Sørensen

Problematikken findes flere steder, bl.a. på Taurn banen i Østrig, hvor man stadig ikke har fået lavet dobbeltspor hele vejen.

Man kører til gengæld på både venstre og højre spor på vej derhen, for at få togene afsted og det kan vi også bare.
Det kan man forresten også starte med i Sønderjylland.

Det er dog helt sikkert at man noget senere skal have dobbeltspor hele vejen!

Venlig hilsen

Ped

Hej Per.

På det nuværende "nye" dobbeltspor i Sønderjylland mellem Vojens og Tinglev er der "vekselspordrift", d v s at det driftsmæssigt fungerer som 2 enkeltspor. Så man er i gang i Sønderjylland.

Bedste hilsener

Ove

Storstrømsbroen - med to jernbanespor

af Winther, Karlskov, 17/11 2011, 21:58 (4764 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
hvis du vil have det så skal det være en smal smalsporsbane, da vejbanen ikke er mere end 5,5 meter bred :-D
Mvh
Bent

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak