Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bevaring af jernbanefærge (Generelt)

af Niekind, 15/11 2011, 21:32 (4762 dage siden)

Var der ikke kræfter der arbejdede på at bevare den gamle Storebæltsjernbanefærge "Sjælland", tidligere "Dronning Ingrid". Hvad er status?

Bevaring af jernbanefærge

af Svend, 15/11 2011, 22:20 (4762 dage siden) @ Niekind

Var der ikke kræfter der arbejdede på at bevare den gamle Storebæltsjernbanefærge "Sjælland", tidligere "Dronning Ingrid". Hvad er status?

Status: Nedslående
Læs mere her http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27897

--
Svend

Bevaring af jernbanefærge

af Niekind, 16/11 2011, 11:18 (4761 dage siden) @ Anders Madsen

Set udfra et økonomisk synspunkt kan jeg godt forstå at det offentlige ikke kan kaste sig ind i sådanne projekter i disse tider. Men udfra et historisk synspunkt er da rigtig ærgeligt vi ikke kan få bevaret bare en enkelt af færger, der havde så stor trafikal betydning for landet i mange år. Om 100 år kunne det da være yderst interessant at vise hvordan Danmark så ud før broerne bandt os sammen.

Så nu afhænger det ene og alene om private investorer vil have en gammel Storebæltsfærge.... men chancerne er jo nok ikke alt for store mere.

Bevaring af jernbanefærge

af Per Salling @, 17/11 2011, 00:00 (4761 dage siden) @ Niekind

Så nu afhænger det ene og alene om private investorer vil have en gammel >Storebæltsfærge.... men chancerne er jo nok ikke alt for store mere.

Mulighederne har været der for os alle. Beløbet var skaldede 5 mille, mindre end én krone pr. dansker. Det var der så ikke nok, der gjorde noget ved. Men det er nu en gang nemmere at læne sig tilbage i fifaneseren og klynke over, at de andre ikke gør noget. Og støtten til initiativet - fx i form af omtale - har jo heller ikke ligefrem været massiv.

Som Poul Schlüter sagde i en nytårstale: "Hvad er der dog i vejen med os danskere? Det skal jeg såmænd sige Dem. Vi er for længe om at tage os sammen og for hurtige til at slappe af igen."

Bevaring af jernbanefærge

af KimC, 17/11 2011, 13:31 (4760 dage siden) @ Per Salling

Så nu afhænger det ene og alene om private investorer vil have en gammel >Storebæltsfærge.... men chancerne er jo nok ikke alt for store mere.


Mulighederne har været der for os alle. Beløbet var skaldede 5 mille, mindre end én krone pr. dansker. Det var der så ikke nok, der gjorde noget ved. Men det er nu en gang nemmere at læne sig tilbage i fifaneseren og klynke over, at de andre ikke gør noget. Og støtten til initiativet - fx i form af omtale - har jo heller ikke ligefrem været massiv.

Og for det beløb havde man fået? Færgen, i den stand den var? Der er set massevis af ekesmpler på at klubber har købt jernbanemateriel som ved anskaffelsen nok var brugt, men dog i den tilstand det havde forladt driften. Og som siden er gået tabt- nja, ikke formelt fordi det stadig figurerer på klubbernes materielliste. Men reelt gået tabt fordi en istandsættelse langt vil overgå hvad klubben kan mobilisere økonomisk, og mandskabsmæssigt - ikke sjældent fordimanlænede sig langt ud af vinduet og drænede kassen godt for at købe pågældende enhed(er).

For 5 mio kunne man altså have købt en færge, men hvad med det løbende vedligehold bagefter, og hvem skal forestå det?. For slet ikke at tale om at sætte tingesten i drift.

Bevaring af jernbanefærge

af Anders Madsen, 17/11 2011, 19:58 (4760 dage siden) @ KimC

"For 5 mio kunne man altså have købt en færge, men hvad med det løbende vedligehold bagefter, og hvem skal forestå det?. For slet ikke at tale om at sætte tingesten i drift."

Gode spørgsmål. Dansk Færgebevaring har svarerne på linket i bilaget på s. 30. Det var altså i forhold til Gedser-løsningen i 2009:

http://www.gedserbanen.dk/vision/Trafikkultur_Gedser_lav.pdf

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak