Udsendelse om Tønder-Tinglev banen
DR har lavet en times udsendelse, hvor man følger Tønder-Tinglev-banen:
http://www.dr.dk/P1/Serier/Graensesans/Udsendelser/20101119123010.htm
DR har lavet en times udsendelse, hvor man følger Tønder-Tinglev-banen:
http://www.dr.dk/P1/Serier/Graensesans/Udsendelser/20101119123010.htm
Ja, det er til at græde over , det kunne ellers være en pænt bane til veterantog.
her ses, hvor det tidlige Terkelsbøl st. var - anno marts 2009
modsat side af jernbane overgang i Terkelsbøl.
ved Østre omfartsvej, Hovedvej 11.
Jernbanebro over Tønder Å.
På Togsim.dk står der at ministeren har udtalt at der absolut ikke er planer om at pille skinnerne op (andet end i overkørsler), fordi man mener den godt kan blive samfundsøkonomisk rentabel på et senere tidspunkt, så man har ikke opgivet den, derfor er det mærkeligt, at den nu ifølge BaneDK er decideret lukket, men det er nok for at få lov at pille skinnerne op i overkørslerne.
Det er en almindelig udbredt misforståelse, at Banedanmark selv kan bestemme hvor der skal ligge skinner eller ej. Det er en politisk beslutning om en jernbane skal skal være i drift, være hvilende eller nedlægges helt.
Hvis det politiske system beslutter at sætte banen mellem Tønder og Tinglev i drift igen, bliver der sat penge af til formålet og disse penge tilflyder Banedanmark, således at projekteringen og arbejdet kan sættes i gang.
Ministeren har åbenbart valgt mellemløsningen - hvilende - og vi andre kan så vente og se, hvad der sker .......
Den er mig bekendt ikke længere blot hvilende (i hvert fald fra næste år), men decideret lukket.
Ja, du har ret, banen er p.t. spærret/lukket/ikke tilgængelig for almindelig jernbanedrift . Næste skridt vil være, at den nedlægges/fjernes helt, men det er stadig ikke Banedanmark der træffer den endelige beslutning.
Skulle der mod forventning ske et holdningskifte (og vi kan jo stadig håbe) i Trafikstyrelsen, er det dem som skal sørge for at skaffe midler til veje til sporfornyelse (eller hvad der ellers skal til) "i det politiske system", så infrastrukturen igen kan anvendes.
Se også
http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=7970
--
Svend
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt