Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udsendelse om Tønder-Tinglev banen

af TeamBaumann, Hjordkær, 23/11 2010, 10:09 (5119 dage siden) @ Svend Jensen

Ja, det er til at græde over:-( , det kunne ellers være en pænt bane til veterantog.

[image]
her ses, hvor det tidlige Terkelsbøl st. var - anno marts 2009
[image]
modsat side af jernbane overgang i Terkelsbøl.
[image]
ved Østre omfartsvej, Hovedvej 11.
[image]
[image]
Jernbanebro over Tønder Å.

Udsendelse om Tønder-Tinglev banen

af Svend Jensen, 24/11 2010, 07:38 (5118 dage siden) @ TeamBaumann

På Togsim.dk står der at ministeren har udtalt at der absolut ikke er planer om at pille skinnerne op (andet end i overkørsler), fordi man mener den godt kan blive samfundsøkonomisk rentabel på et senere tidspunkt, så man har ikke opgivet den, derfor er det mærkeligt, at den nu ifølge BaneDK er decideret lukket, men det er nok for at få lov at pille skinnerne op i overkørslerne.

Udsendelse om Tønder-Tinglev banen

af Svend, 24/11 2010, 08:35 (5118 dage siden) @ Svend Jensen

Det er en almindelig udbredt misforståelse, at Banedanmark selv kan bestemme hvor der skal ligge skinner eller ej. Det er en politisk beslutning om en jernbane skal skal være i drift, være hvilende eller nedlægges helt.

Hvis det politiske system beslutter at sætte banen mellem Tønder og Tinglev i drift igen, bliver der sat penge af til formålet og disse penge tilflyder Banedanmark, således at projekteringen og arbejdet kan sættes i gang.

Ministeren har åbenbart valgt mellemløsningen - hvilende - og vi andre kan så vente og se, hvad der sker .......

Udsendelse om Tønder-Tinglev banen

af Svend Jensen, 24/11 2010, 15:27 (5118 dage siden) @ Svend

Den er mig bekendt ikke længere blot hvilende (i hvert fald fra næste år), men decideret lukket.

Udsendelse om Tønder-Tinglev banen

af Svend, 25/11 2010, 13:22 (5117 dage siden) @ Svend Jensen

Ja, du har ret, banen er p.t. spærret/lukket/ikke tilgængelig for almindelig jernbanedrift . Næste skridt vil være, at den nedlægges/fjernes helt, men det er stadig ikke Banedanmark der træffer den endelige beslutning.

Skulle der mod forventning ske et holdningskifte (og vi kan jo stadig håbe) i Trafikstyrelsen, er det dem som skal sørge for at skaffe midler til veje til sporfornyelse (eller hvad der ellers skal til) "i det politiske system", så infrastrukturen igen kan anvendes.

Se også
http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=7970

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak