Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2011, 23:20 (4760 dage siden)

Sakset fra DSB:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

---------------------

IC4-togene er fra tirsdag den 15. november om morgenen taget ud af drift.

Det er en konsekvens af, at der sideløbende med Havarikommissionens undersøgelser, er fundet ligheder mellem signalforbikørslen i Marslev i sidste uge og en hændelse i Høje Taastrup den 4. november.

Derfor har DSB's ledelse besluttet at indstille al kørsel med IC4-tog indtil videre.

I hændelsen i Høje Taastrup, som DSB netop har modtaget de sidste analyser af, har et andet IC4-tog passeret et rødt signal med ganske få meter.

Dermed kan DSB ikke afvise, at der er tale om en generel fejl og har derfor besluttet at standse al kørsel med IC4-tog indtil begge hændelser er undersøgt af Havarikommissionen, og der er fundet en afklaring på situationen.

"Der har indtil nu ikke været nogen indikationer af, at der har været tale om en generel fejl, men vi har i forbindelse med vores granskninger af indrapporteringer af tilsvarende hændelser, konstateret endnu en signalforbikørsel, hvor der er visse ligheder i hændelsesforløbet op til forbikørslen, og vi har derfor, som en ekstraordinær sikkerhedsforanstaltning, valgt at indstille al kørsel med IC4-tog indtil videre. Sikkerhed går forud for alt andet," siger koncerndirektør for DSB Vedligehold Frank Olesen.

Som følge af den første hændelse mandag den 7. november valgte DSB at nedsætte den højeste tilladte hastighed ved kørsel med IC4-tog fra 180 til 140 km/t og gøre magnetskinnebremsen, der ikke er sikkerhedsbærende, obligatorisk sammen med togets øvrige to sikkerhedsbærende bremsesystemer.

I videst muligt omfang indsætter DSB andre togtyper i de afgange, der var planlagt kørt med IC4-tog.

DSB ved på nuværende tidspunkt ikke, hvornår IC4-togene igen kommer i drift og afventer de nærmere undersøgelser, der bliver foretaget i tæt samarbejde med Havarikommissionen.

Koncerndirektør Frank Olesen har ikke yderligere kommentarer, før Havarikommissionen har gennemført deres undersøgelse.
DSB Kommunikation

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Hedegaard, 14/11 2011, 23:34 (4760 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg formoder at det betyder DD-materiel i IR-togene igen? (hvis toget altså ikke kommer i drift før fredag)
Det bliver vel heller ikke et problem på de få IC-afgange der plejer at køre med MG. Så vidt jeg ved, så har man med vilje sat en grænse for hvor mange pladser der kan reserveres i disse tog, således at der ikke opstår pladsproblemer, hvis et MF-sæt indsættes i stedet

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Svend, 14/11 2011, 23:49 (4760 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det tog kun en uge - gad vide hvad DSB har gået og overvejet siden hændelsen indtraf? Og holder togsættet stadig i Odense?

Det bliver spændende at se, hvilket resultat Havarikommisionen kommer frem til i deres rapport, herunder hvorfor det ikke er dem, der "groundede" IC4-togene.

--
Svend

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/11 2011, 02:08 (4760 dage siden) @ Svend

Det tog kun en uge - gad vide hvad DSB har gået og overvejet siden hændelsen indtraf? Og holder togsættet stadig i Odense?

Det bliver spændende at se, hvilket resultat Havarikommisionen kommer frem til i deres rapport, herunder hvorfor det ikke er dem, der "groundede" IC4-togene.

Togsættet er ifølge Ing.dk trukket til værkstedet i Århus.

Det var da også den eneste rigtige beslutning. Hvis man sætter sikkerheden over alt andet, må der ikke herske tvivl hos passagererne, om hvorvidt der er fejl på materiellet. Det bliver interessant at se hvor længe IC4 er 'grounded'...

Det var vel også den rigtige dato at offentligtgøre det, når nu DD+ME _er_ hentet hjem til Sjælland.
Spin? Måske....

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Svend Jensen, 15/11 2011, 07:50 (4760 dage siden) @ BlackThorneDK

Ja, det kunne godt virke lige lovlig veltimet! Nå, men hvis det betyder ME+DD i Aarhus igen, så bliver jeg glad :)

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Svend, 15/11 2011, 08:12 (4760 dage siden) @ BlackThorneDK


Det var da også den eneste rigtige beslutning. Hvis man sætter sikkerheden over alt andet, må der ikke herske tvivl hos passagererne, om hvorvidt der er fejl på materiellet. Det bliver interessant at se hvor længe IC4 er 'grounded'...

De interessante er, hvorfor "myndighederne" (Trafikstyrelsen/Havarikommisionen) ikke har udstedt kørselsforbud på IC/4. Men det er jo meget bekvemt for DSB, for så kan de selv afgøre, hvornår de (DSB) mener, at togsættene er klar til at komme på skinnerne igen - helt uden om godkendende instanser.

Man kan også undre sig over, at fagforeningen (lokomotivførernes) har været så tibageholdende i denne sag. Der plejer da ellers nok at komme klare udmeldinger fra den kant.

--
Svend

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Svend Jensen, 15/11 2011, 08:36 (4760 dage siden) @ Svend

En anden interessant ting er, synes jeg, at dette beviser, at DSB godt kan klare sig uden IC4 pt. Det må betyde, at man uden videre kan opgive disse håbløse togsæt, køre med det man har og indleje hvad man kan indtil politikerne tager sig sammen og får hasteelektricificeret og afslutningsvist indkøbe hyldevare-eltog. Såvidt jeg ved har det at DSB ikke så godt kunne undvære IC4 været en ret stor fortaler for at fortsætte hele tiden.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Henrik Hansen, Vejen, 15/11 2011, 17:46 (4760 dage siden) @ KimC

En anden interessant ting er, synes jeg, at dette beviser, at DSB godt kan klare sig uden IC4 pt.


Det kan du godt glemme. Transportministeren vil have IC4.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/11/15/160457.htm

Det politiske (efter) spil er begyndt. Iflg. artiklen kræver Transportministeren at DSB levere varen og får IC4 til at virke. Herved sparker han bolden over på DSB's banehalvdel - ihvertfald ind til videre.

Hvis ministeren 'trak stikket' til IC4 for nuværende, vil det indirekte blive set som en sejr til oppositionen, der flere gange i dag har krævet et stop for IC4 - uagtet at de ikke selv greb ind i deres regeringstid, og endog indgik et forlig med Ansaldo, hvor DSB selv skulle gøre toget færdigt mod at modtage 2.25 mia i kompensation - det er det forlig DSB idag slås med.

Nej, det er ingen der har sagt det skal være let, og slet ikke med IC4.

/Henrik

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af UTJ, 15/11 2011, 18:07 (4760 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis ministeren 'trak stikket' til IC4 for nuværende, vil det indirekte blive set som en sejr til oppositionen, der flere gange i dag har krævet et stop for IC4 - uagtet at de ikke selv greb ind i deres regeringstid, og endog indgik et forlig med Ansaldo, hvor DSB selv skulle gøre toget færdigt mod at modtage 2.25 mia i kompensation - det er det forlig DSB idag slås med.

Nej, det er ingen der har sagt det skal være let, og slet ikke med IC4.

Man skal lige huske at IC4 er fanget i en hønen-ægget cyklus. En siddende transportminister tør ikke gå i mod anbefalingerne fra sine DSB-direktører, da det vil placere et mia. ansvar hos ham. Samtidig vil en DSB-direktion ikke turde lukke et mia.-projekt, da det vil sætte økonomien over styr, da det medfører en straksafskrivning. Og så kommer både Finansministerium og Transportminister og overfalder dem (=fyring, måske ikke straks, men så snarest muligt). Så nej ingen tør tage ansvaret for at lukke ned, uanset partifarve. Forliget med Ansaldo kom på et tidspunkt hvor der ingen vej var tilbage og DSB stadig troede på ideen (man har jo udrenset alle kritikere systematisk gennem tiden). Dermed kunne transportministeren ikke gå sin virksomhed imod uden at lide sin egen ministerdød - og så meget ofrer politikere altså ikke.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Anders Pedersen @, Mørke, 15/11 2011, 19:29 (4760 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg tror også at DSB ikke har råd til at skrotte IC4.
eftersom det jo drejer sig som ret mange penge

men så fremt man i starten kun have fået leveret 5 sæt med en option på 78
de 5 sæt skal så være i alm drift med passagere og være 100% køreklare
samt sammen kobles til 4 sæt.

Herefter kunne man så få leveret et par stykker til.

På den måde ville vi nok have stået med 5 sæt, så kunne man nok uden problemer stoppe projektet
Men kan man ikke sætte dem i drift en efter en efter man har undersøgt bremserne.

Det nye Lyntog København-Aarhus er vil baseret på IC4 i K12
Men er der IC3 nok til at køre det også uden at nogle Lyntog mellem Aarhus-Aalborg/Frederikshavn skal køres med MR, men længere køre tid til følge.

Vil gerne slippe for at køre med MR fra Aalborg til Aarhus
en af de afgange jeg bruger er sat til blive kørt med MR så her må IC4 gerne kører i stedet for
en ønske tænkning kunne være DD

For at kunne klare sig uden IC4 skal man nok genindføre K07.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af caprani ⌂, København, 15/11 2011, 19:42 (4760 dage siden) @ Anders Pedersen

Jeg tror også at DSB ikke har råd til at skrotte IC4.
eftersom det jo drejer sig som ret mange penge

men så fremt man i starten kun have fået leveret 5 sæt med en option på 78
de 5 sæt skal så være i alm drift med passagere og være 100% køreklare
samt sammen kobles til 4 sæt.

Herefter kunne man så få leveret et par stykker til.

På den måde ville vi nok have stået med 5 sæt, så kunne man nok uden problemer stoppe projektet
Men kan man ikke sætte dem i drift en efter en efter man har undersøgt bremserne.


Det store altoverskyggende problem i hele IC4 affæren har tilsyneladende været, at hele forretningen er bygget på alt for dårligt papirarbejde, som jeg vidst også (og andre med) har hævdet i tidligere indlæg.
Man har simpelthen i stor stil frasagt sig mulighederne for at kunne ophæve kontrakten i tilfælde af misligholdelse, hvordan denne så er kontraktligt defineret, og samtidig har man givet Ansaldo Breda enhver tænkelig mulighed for at kunne springe over hvor gærdet var lavest.

Det har simpelthen været diskuteret til hudløshed og mere til her på forum, og også masser af andre steder.
Det ændrer desværre ikke ved, at vi sidder med en masse funktionsudygtige tog. Det kan vi desværre ikke gøre stort andet ved, end at se at få dem til at fungere så omkostningseffektivt det er muligt, og så iøvrigt gøre noget ved elektrificeringen for fremtids skyld.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af UTJ, 15/11 2011, 19:57 (4760 dage siden) @ caprani

Det store altoverskyggende problem i hele IC4 affæren har tilsyneladende været, at hele forretningen er bygget på alt for dårligt papirarbejde, som jeg vidst også (og andre med) har hævdet i tidligere indlæg.
Man har simpelthen i stor stil frasagt sig mulighederne for at kunne ophæve kontrakten i tilfælde af misligholdelse, hvordan denne så er kontraktligt defineret, og samtidig har man givet Ansaldo Breda enhver tænkelig mulighed for at kunne springe over hvor gærdet var lavest.

Det har simpelthen været diskuteret til hudløshed og mere til her på forum, og også masser af andre steder.
Det ændrer desværre ikke ved, at vi sidder med en masse funktionsudygtige tog. Det kan vi desværre ikke gøre stort andet ved, end at se at få dem til at fungere så omkostningseffektivt det er muligt, og så iøvrigt gøre noget ved elektrificeringen for fremtids skyld.

Vi mangler stadig en seriøs gennemgang af alternativer - hvor hurtigt kunne DSB fx indleje personvogne og hvor hurtigt kunne man finde noget at sætte foran, hvis man leasede nyere modeller af diesellok som jo produceres. godt nok ikke 180 km/t, men bedre end IC4's 0 km/t.

Og så er risiko, afvigelse, spredning mht de 800 mio. kr. til opretning af fejl på IC4, som Atkins pegede på i deres power-point (vi mangler stadig den rigtige rapport - nogle slides er jo ikke en rapport) jo ikke afdækket. Hvis usikkerheden er tilstrækkelig stor om beløbet kan det jo sagtens ende med 1,6 mia. Var det således medianen i beregningen eller værst tænkelige scenarie eller hvad? Det mangler. Hvis der blot er en smule risiko er der mange penge til rådighed for leasning af alternativer - som tilmed sikkert ville minimere den økonomiske usikkerhed inden eltogene endelig er politisk behandlet og en uendelig projektering munder ud i et anlægsarbejde, der forhåbentlig dennegang ikke drukner i drømme om baneudretninger og ander fordyrende forbedringer der i sidste ende rundbarberer et elprojekt nok engang. Og får det til at stoppe. Den risiko er der nemlig stadig - for når elprojektet bliver genigangsat, vil politikerne have glemt alt om IC4 og grunden til at de genigangsatte en elektrificering.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af UTJ, 15/11 2011, 17:57 (4760 dage siden) @ KimC

En anden interessant ting er, synes jeg, at dette beviser, at DSB godt kan klare sig uden IC4 pt.


Det kan du godt glemme. Transportministeren vil have IC4.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/11/15/160457.htm

Nej da, det har statsministeren også sagt. Så nu er det blevet en rigtig politisk sag som Soc først kan bakke ud af om nogle år, når det viser sig at det alligevel ikke duer. Imens kan alle sidde på sidelinjen og grine eller græde over denne skandale, der snart ikke kan køres mere positivt spin over, medmindre man får sin betaling fra DSB's propagandadepartement. Man må jo huske på at det siddende flertal i praksis har udskrevet en blanco-check til DSB i og med at man krampagtigt har sat navn på operatøren, plus sagt at man "bare" ville tilføre alle de penge der skulle gøre den navngivne operatør i stand til at levere varen. Det er som regel en meget dyr strategi.

Og dog tror jeg at (medmindre denne regering bliver en døgnflue) man vil forsøge at spinne over i eltog, så vælgerne glemmer (som de har glemt alt andet der er meldt ud) IC4 og den stålfaste holdning om at de skal ud at køre.

Måske er det tid for nogle mere maskuline tog, der er bygget mere efter funktion og robusthed i de basale tekniske dele end al mulig ekstra funktionalitet og bløde fronter, lidt som en app til en i-phone ikke er meget værd hvis ikke selve i-phonen virker. Der er ingen tvivl om at når tiden kommer til indkøb af nye tog, så er al snak om hyldevare fordampet (især hvis det er det hyldevarebenægtende firma som fortsat står for anskaffelsen). Udsigterne til seriøse anskaffelser af nye tog er ikke lyse.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af ozzie, 15/11 2011, 19:08 (4760 dage siden) @ KimC

Send dem tilbage, og lad os få noget strøm på, og lad os få en "hyldevare" der virker.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Jens Gadmar, Holstebro., 16/11 2011, 15:05 (4759 dage siden) @ ozzie

Mig bekent står der 46 (eller flere) IC 3 -tog i Israel. Hvorfor kan de ikke bruges?
Er de for dyre, eller vil det koste for meget at transortere dem hertil? Og hvad med opdatering, som Scandia muligvis kunne foretage? Det må da siges, at være en kendt hyldevare, som kunne sikre DANSK arbejde. Så kan DSB godt skrotte alt, hvad der hedder IC 4 og IC 2! Jo hurtigere, jo bedre, i stedet for at blive ved med at smide gode penge efter noget elendigt bras! M.V.H. Jens.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Svend, 15/11 2011, 18:00 (4760 dage siden) @ jesper
redigeret af Svend, 15/11 2011, 18:11

Ulle-drengen har skam også været ude og udtale sig :

Men han må da snart dø af forhøjet blodtryk siden han altid raser hver gang han skal udtale sig om noget...

Nu har han lige været i TV2-nyhederne igen med sit sædvanlige ævl...... :-|

Umiddelbart efter forbikørslen i Marslev var han meget spag. Mon han først lige skulle finde ud af, om det var en menneskelig eller en teknisk fejl?

Men han har/får nok et problem over for sin "flok", hvis den nuværende, konstituerede ledelse af DSB - måske af "glemsomhed", måske af andre grunde - ikke tager ham med på råd, når der skal træffes beslutninger. Men det skulle jo afprøves før eller senere ....

--
Svend

Avatar

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Erik H, Frederikssund, 15/11 2011, 18:50 (4760 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg forstår ikke hvorfor man fra politikernes stoppede elektrificeringen af fjernbanerne. Pga. denne mangel på fremsynethed, står man i dag med fletningerne i postkassen. Havde man dengang fortsat med elektreficeringen til Frederikshavn, Struer, Holstebro, Esbjerg, Herning og flere andre af de store byer i Jylland, ja så havde man udgået IC4 skandalen. Man skulle have købt noget tysk eller svensk gennemprøvet elektrisk togmateriel, og ikke de italienske "pizzabakker";-)havde DSB og ikke mindst passagererne været sparet for meget. I sidste ende havde det også været billigere for skatteyderne.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af Sydbanen, Sydsjælland, 15/11 2011, 19:04 (4760 dage siden) @ Erik H

Synes at overskiften på TV2 Nyhederne her kl. 19.00 skulle være "DSB tager IC4 ud af drift for at sælge dem som skrot" :-D :-D :-D

--
Mvh Mikkel

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af caprani ⌂, København, 15/11 2011, 19:07 (4760 dage siden) @ Erik H

Nu kan man måske forsigtigt sige, at det er let at være bagklog.
Tag endelig ikke fejl. Jeg har om nogen brugt hårde ord om det togprojekt, hvilket også lejlighedsvist kan have stødt folk som velmenende arbejdede med projektet, og som virkelig har gjort, og gør, hvad de kan.

IC4 projektet har jo efterhånden så mange år på bagen, at man måske dengang kunne hævde, at en fuld elektrificering af hovedstrækningerne ikke ubetinget var den mest formålstjenlige løsning.
Man havde sikkert forventet start-vanskeligheder med IC4 nøjagtigt som der altid er med nyt materiel, men man havde næppe forventet problemer af den forhåndenværende udstrækning.

Nu synes jeg derimod ikke der længere kan være tvivl om, at den elektrificering skal påbegyndes (eller rettere genoptages) og det kan kun gå for langsomt.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af KimC, 16/11 2011, 06:29 (4759 dage siden) @ Erik H

Jeg forstår ikke hvorfor man fra politikernes stoppede elektrificeringen af fjernbanerne. Pga. denne mangel på fremsynethed, står man i dag med fletningerne i postkassen.

Beslutningen blev taget af en Nyrup regeringen, som udmærkede sig ved meget hastigt skiftende Trafikministre med holdbarhed som en flaske mælk.
Var der noget de dog kunne blive enige om, var det at tryne private operatørers indtog på DSB's monopol. Derfor kan den "manglende" elektrificering sagtens bunde i at man for at beskytte monopolet valgte at satse på noget som de andre ikke har - et dieseldrevet højhastighedsnet.
Nu står man med den erkendelse, med MR som Intercity, og IC4 grounded, at man heller ikke selv har eller kan få et dieseldrevet højhastighedsnet.

Den nuværende Transportminister vil have IC4, og nævner ikke strøm med et ord. Forhåbentligt forsøger han ikke at redde hvad der kan reddes af monopolet!
Får DSB virkelig IC4 ud at køre, og IC2 listet ind ad bagdøren, kan man bekvemt udskyde elektrificeringen, og dermed bevare DSB's monopol.

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af marrix, Valby, 16/11 2011, 08:36 (4759 dage siden) @ KimC

Den nuværende Transportminister vil have IC4, og nævner ikke strøm med et ord. Forhåbentligt forsøger han ikke at redde hvad der kan reddes af monopolet!
Får DSB virkelig IC4 ud at køre, og IC2 listet ind ad bagdøren, kan man bekvemt udskyde elektrificeringen, og dermed bevare DSB's monopol.

Forleden da elektrificeringsrapporten udkom skrev han ellers i en pressemeddelse:
– Vi skal have sat gang i elektrificeringen. Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet.
http://www.trm.dk/da/nyheder/2011/offentligg%C3%B8relse+af+strategisk+analyse+af+elektr...

- Martin

DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre

af KimC, 16/11 2011, 13:09 (4759 dage siden) @ marrix

Forleden da elektrificeringsrapporten udkom skrev han ellers i en pressemeddelse:
– Vi skal have sat gang i elektrificeringen. Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet.
http://www.trm.dk/da/nyheder/2011/offentligg%C3%B8relse+af+strategisk+analyse+af+elektr...

Der kører allerede nu mange dieseltog rundt under køreledninger. Det gør der fordi der ikke er strøm hele vejen til deres destination.
Ved blot at elektrificere til Esbjerg får man frigjort en hel del dieseltogsæt, idet alt det materiel der i et givet øjeblik er på vej mellem København og Esbjerg kan erstattes af eltog. Men så mange ER sæt har vi nu heller ikke til at stå arbejdsløse at de bare kan tage over.
Elektrificerer man også til Århus, er der reelt ikke noget at bruge IC4 til mere, fordi det var det de var anskaffet til. Men samme minister har udtalt at de skal ud at køre. Selv hvis IC4 kunne køre, er de ikke specielt velegnede som regionaltog. Det er IC3 sådan set heller ikke, men pendlerne skal såmænd nok blive glade for dem alligevel, fordi de alt andet lige er bedre end slet ingen regionaltog, eller en ME'er der bryder ned hele tiden.

MR i IC/Re trafikken torsdag-søndag

af Svend, 16/11 2011, 18:24 (4759 dage siden) @ andersj

Dog har MR-togene i går og i dag klaret IC 107 og L 42 i IC3 plan uden forsinkelser!

DSB skriver dog selv således på deres hjemmeside:

Bliver jeg så forsinket, når I kører med et andet tog end normalt?
Ja! vi kan desværre ikke undgå, at du bliver lidt forsinket. MR-togene kører 140 kmt. hvor IC3-tog kører 180 kmt.

Så forsinket kan du blive:

Mellem Esbjerg og Fredericia ca. 10 minutter.
Mellem Esbjerg og Aarhus H 15-20 minutter.
Mellem Fredericia og Aarhus H ca. 10 minutter.
Mellem Aarhus H og Aalborg ca. 5-8 minutter.

--
Svend

MR i IC/Re trafikken torsdag-søndag

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/11 2011, 18:40 (4759 dage siden) @ Svend

Dog har MR-togene i går og i dag klaret IC 107 og L 42 i IC3 plan uden forsinkelser!


DSB skriver dog selv således på deres hjemmeside:

Bliver jeg så forsinket, når I kører med et andet tog end normalt?
Ja! vi kan desværre ikke undgå, at du bliver lidt forsinket. MR-togene kører 140 kmt. hvor IC3-tog kører 180 kmt.

Så forsinket kan du blive:

Mellem Esbjerg og Fredericia ca. 10 minutter.
Mellem Esbjerg og Aarhus H 15-20 minutter.
Mellem Fredericia og Aarhus H ca. 10 minutter.
Mellem Aarhus H og Aalborg ca. 5-8 minutter.

DSB har da ikke selv styr på hvad de skriver.
siden du citerer skriver de at MR kan køre 140 km/t.
På deres egen oversigt over togsæt, er max hastighed angivet til 130 km/t.

Ikke at det gør nogen forskel. Selvom MR måtte køre 140 km/t, ville de vel være en formiddag om at nå derop.
Har man nogensinde testet et MR sæt, med ATC og så videre slået fra?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

MR i IC/Re trafikken torsdag-søndag

af Poul Andersen @, 16/11 2011, 18:41 (4759 dage siden) @ Svend

Tilsyneladende er man i DSB ikke klar over at MR kun må køre 130 km/t. !!!

Mvh. Poul.

MR i IC/Re trafikken torsdag-søndag

af Henrik C, Kolding, 16/11 2011, 19:49 (4759 dage siden) @ andersj

Hmmm, da vi har indstillet kørslen med IC4, kommer vi til at mangle nogle IC3 tog og derfor indsættes der MR tog i nogle (Jyske) løb som erstatning.

Samme dag skriver DSB at man fra mandag indsætter op til 5 IC3 i løb til Lolland...

Nå, men det er jo lige som med de 4 EC løb der køres i Jylland med 605ér, der er reduceret til 2 løb, nok fordi man kan lide hvide RE tog på Sjælland...

Ja ja, vi jyder tager det nu roligt, vi er såmænd bare glade for der kommer et tog, for der er som regel en time til næste :-|

--
mvh. Henrik C

MR i IC/Re trafikken torsdag-søndag

af Kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 16/11 2011, 20:07 (4759 dage siden) @ Henrik C

Samme dag skriver DSB at man fra mandag indsætter op til 5 IC3 i løb til Lolland...

I forvejen kørte der 3 sæt om morgen, så realt 2 sæt ekstra kun.. til gengæld 4 sæt om eftermiddagen som plejer at være dobbeltdækkertog...

Avatar

Løbsk IC4-tog skal ud at køre igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2011, 20:37 (4747 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sakset fra www.politiken.dk:

Det IC4-tog, som var involveret en næsten-ulykke på Fyn 7. november, skal ud at køre igen - og det skal køre hurtigt.

Det fortæller havariinspektør og souschef Bo Haaning fra Havarikommissionen, som den seneste tid har foretaget såkaldte statiske test på toget, der har været beslaglagt til undersøgelse siden hændelsen.

Testene, som har været gennemført i samarbejde med tilrejsende repræsentanter for producenter af de relevante dele, har skullet afklare, om computersystemer rundt omkring i toget snakker sammen, som de skal, imens toget holder stille.

Skal køre på særlig prøvestrækning
Men nu er det ved at være på tide at hente toget ud af garagen og se om bremsesystemet virker i praksis, siger havariinspektøren, som er ved at søge tilladelse til testkørslen fra myndighederne.

Passagererne vil i denne omgang være Bo Haaning selv og andre parter, som tager del i undersøgelsen.

Lokomotivføreren leverer DSB.

Der bliver tale om adskillige ture over flere dage i næste uge, og kørslen vil ikke foregå ude i den almindelige togtrafik, men sandsynligvis på nogle prøvestrækninger i Sønderjylland, hvor der kan køres hurtigt.

Kilde: http://politiken.dk/indland/ECE1460541/loebsk-ic4-tog-skal-ud-at-koere-igen/

Løbsk IC4-tog skal ud at køre igen

af Svend, 27/11 2011, 21:17 (4747 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 27/11 2011, 21:43

Det IC4-tog, som var involveret en næsten-ulykke på Fyn 7. november, skal ud at køre igen - og det skal køre hurtigt.

Ja prøvekøre, men det er vel helt naturligt. Der skal jo findes en årsag til, hvorfor det ikke kunne bremse den pågældende dag.

--
Svend

Avatar

Havarikommissionen: Redegørelse om IC4-bremsesag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2012, 13:24 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sakset fra DSB:

Havarikommissionen har offentliggjort redegørelse om IC4-bremsesag

I starten af november måned 2011 kørte to forskellige IC4-tog forbi et rødt stopsignal. Siden 14. november 2011 har hele IC4-flåden været grounded, og Havarikommissionen, en række internationale bremseeksperter samt DSB's egne specialister har udført minutiøse test af togenes bremsesystemer. Havarikommissionen har mandag offentliggjort en foreløbig redegørelse med resultaterne af de mange og grundige undersøgelser.

Adm. direktør i DSB Vedligehold A/S, Frank Olesen, hilser redegørelsen velkommen:

"Det glæder mig, at de grundige undersøgelser af IC4-togenes bremsesystemer nu er mundet ud i en foreløbig redegørelse, som DSB tager til efterretning. På baggrund af redegørelsen vil vi nu gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der er nødvendige for, at IC4 igen kan komme ud at køre med passagerer. Sikkerhed står over alt andet i DSB, og det er med det perspektiv, at vi vil tage dialogen med Trafikstyrelsen. For selv om IC4 i alle test i denne periode har bremset bedre end de europæiske sikkerhedskrav, skal vi nu sammen med Trafikstyrelsen afklare, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der kan komme på tale," siger Frank Olesen.

DSB vil i de kommende dage gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvornår IC4 igen kan komme i passagerdrift.

--------------------

Foreløbig redegørelse kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

ContecRailVeterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak