Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenske bredprofil-vogne i Danmark? (Generelt)

af Hedegaard, 13/11 2011, 20:05 (4764 dage siden)

Jeg har hørt snak om at man på et tidspunkt i 80'erne har lavet prøvekørsler på Kystbanen med de svenske B2 vogne, der som regel betegnes som de "moderne" fjerntrafik-vogne i Sverige.
De er bla. kendetegnet ved deres bredere profil, samt deres skydedøre.
Jeg mener også at bogen "Internationale tog over Øresund" nævnte noget med nogle nyere svenske vogne, der var for bredde til perronerne på Københavns Hovedbanegård.

Jeg forstår ikke, at man skulle prøvekøre vognene for at kunne udregne deres mål i forhold til de danske perroner.
Kunne disse udregninger ikke været lavet på papir?

Er der nogen der har billeder af vognene imens de var på dansk jord?

Svenske bredprofil-vogne i Danmark?

af Lars B. Christensen ⌂, 16/11 2011, 07:24 (4762 dage siden) @ Hedegaard

Henning Petersen i Næstved har været i arkivet og fundet følgende oplysninger:

" I foråret 1986 forespurgte SJ til DSB om der måtte indsættes SJ litra A7 og B7 i Danmarkstrafikken. Banetjenesten meddelte at de kunne køre uden restriktioner Helsingør-Rungsted Kyst-København H, men på København H var profilet kritisk i vestenden af perronsporene grundet små kurveradier (bortrangering af vognene). Derfor blev tilladelsen ikke givet. I efteråret 1989 spurgte SJ igen om samme ønske, og fra dansk side var der også interesse for brug af disse vogne som kursvogne. En prøvekørsel blev gennemført d. 6.12.1989. En SJ B7-vogn kørtes i særtogene 6525-6532 Helsingør-København H-Helsingør. På København H viste der sig atter problemer med kurverne i sydenden (vestenden)af stationen. Det kunne dog tillades, at vogntypen (vel både A7 og B7)uden restriktioner måtte køre Hälsingborg-Helsingør (færgeoverfarten)og Helsingør-Rungsted Kyst-København H. Hvis vognene skulle bruges, måtte der ændres lidt på de svenske vogne (toilettømningsstudsen, nederste del af dørene og vognsiden ved enderne)og endelig skulle de have dansk elvarmeanlæg. En ændring af perronerne på København var teoretisk set mulig, men ville give ulemper ved brug af danske og andre udenlandske vogne. Vel af denne grund kom der aldrig svenske A7 og B7 vogne til Danmark."

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak