Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farver på damplokomotivers undervogn m.m. (Generelt)

af nielsc @, frb., 13/11 2011, 00:44 (4767 dage siden) @ UTJ

Go´midnat

Pudsigt nok dukker dette emne op, mens jeg har gået og søgt efter informationer om samme emne gældende for privatbanedamplokomotiver. Her er situationen nok lidt mere broget, men da jeg har set uendelig få farvebilleder af privatdamploko i ordinær drift, er der flere spørgsmål, der melder sig. Det kom nemlig som en overraskelse for mig, da du UTJ, ved flere lejligheder trådene her på forum har nævnt, at Frederiksværkbanens damploko havde brunrøde hjul. Jeg har kun set eet farvebillede af HFHJ No 4 i drift på Amagerbanen i 1944 og der kan man ikke rigtig se det )eller ikke se det). Men lokomotivet er jo heller ikke strampudset (mildt sagt). Det jeg så ikke rigtig kan tyde ud af sorthvid optagelserne er, om også rammen var brunrød og om lakering gælder alle maskiner fra No 1 til No 10, og om vi dermed er ovre i "Maerklinafdelingen" (skal ikke tolkes negativt; undskyld min computer).

Diverse farveoptagelser af veteranmaskiner viser brunrøde/røde hjul på ØSJS 2,3,5, og LJ 19 og evt. på NFJ III, men det er et emne, der ikke er skrevet meget om, og som jeg først blev opmærksom på i tråden om farven på SJS materiellet og med interesse læste steffs fyldstgørende beskrivelse af emnet.

Med venlig Hilsen

nielsc

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak