Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Laugø.. et trinbræt på Gribskovbanen. (Generelt)

af John Schmidt, 12/11 2011, 20:08 (4765 dage siden)

Hej.

Ja her et lille aften hygge billed. Det er Laugø trinbræt på Gribskovbanen. Netop Laugø trinbræt har alle dage haft en stor plads i mit jernbanehjerte. Igennem alle de år jeg brúgte Gribskovbanen, først mellem hjem og skole og senere mellem hjem og arbejde, har jeg syntes at netop dette trinbræt var noget ganske særligt. Laugø åbnede i 1931 og betjente de få omkringliggende gårde, hvilket trinbrættet også gør idag. Der er stort set ikke mere bebyggelse idag end der var dengang. Ligger ca. 4 kilometer fra Helsinge. Der hviler en fred og ro omkring det hyggelige trinbræt. Min gode ven og kammerat, som også er med her på forummet, Henrik Thomsen er i fuld gang med at fremstille det lille hyggelige ventehus til min havebane i målestok 1:22,5. Idag er det lille venteskur fjernet, og det er stort set helt umuligt at se hvor det har stået. Nu er der "kun" en lille grønmalet ventepavillion.
[image]
Laugø i 1993. Foto : Henrik Thomsen
[image]
Laugø i 2009. Foto : Henrik Thomsen
[image]
Her ses den anlagte grusperron. Jeg har af hensyn til havens størrelse, måtte forkorte perronnen lidt. Men som i virkeligheden kommer venteskuret til at ligge lidt afsondret fra perronen, og det skal stå på den flise som man kan se der lagt ned.

Så her en lille opfordring. Hvilket "ynglings" trinbræt er dit...???... Lad os se nogle herlige billeder fra de små hyggelige,vindblæste,øde,ensomt beliggende,spændende,flotte,skønne,vidunderlige,forfaldne oma trinbrætter.

Mange hilsner fra
John...;-)

Laugø.. et trinbræt på Gribskovbanen.

af gamle ole, 12/11 2011, 20:46 (4765 dage siden) @ John Schmidt

Personligt, da jeg var barn, var det mest skovdelen af GDS, og udover agerup som jo var noget helt specielt, så var det nol Kildeport. (boede i Nødebo).
Men det slår mig at GDS ligesom var en helt anden jernbane når den kom ud af Grib Skov (i nord). Da kunne det næsten være en hvilken som helst privatbane i landet, og ikke den specielle skovbane som jeg forbandt den med. Specielt Tisvildedelen er den dag i dag ret øde visse steder, ligesom den midterste del af HFHJ omkring Strø Bjerge. (Mellem Skævinge og Ølsted)

hilsen Ole

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/11 2011, 22:58 (4765 dage siden) @ John Schmidt

Et ganske hyggeligt trinbræt, omend at det nu er i brug hos en veteranjernbane ;-)

[image]

12. juli 2011. Foto: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

af toylsbjerg, Rønnede, 13/11 2011, 16:43 (4764 dage siden) @ John Schmidt

Hej!
Jeg kom til at nævne for Claus at jeg godt kunne scanne hans billeder
(ikke kun negativer)
Her er så endnu et fra Laugø
[image]
Billederne sidder klistret ind i et album!
Det har sat både mig og min scanner på en alvorlig prøve!!
Mvh
Thyge

af Arne Nielsen, 14/11 2011, 08:07 (4764 dage siden) @ John Schmidt

Hej John Schmidt

Du spørger til vores foretrukne trimbræt, tja - mit er Broløkke (tidl. Brolykke) på Langelandsbanen, da det ligger kun et par kilometer fra min nuværende bopæl.

Ligesom dig er jeg i gang med en model af det, dog bliver dette ikke i størrelse 1:22,5 som dit, men derimod i skala 1:32.

Projektet har stået stille i nogle år, men nu er der atter blevet tid til modelhobbyen, så nu er der håb forude for at det måske bliver bygget færdigt.
Du (og andre) kan se lidt om projektet her.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak