Militærtog i dag 12-11-2011 (Jernbanen i dag)
DB Schenker MZ 1452 + MZ 1459 med militærtog G 6763 Gl-Va her ved Ringsted 12-11-2011.
Video klip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=o8n26Eu57Cs
--
DB Schenker MZ 1452 + MZ 1459 med militærtog G 6763 Gl-Va her ved Ringsted 12-11-2011.
Video klip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=o8n26Eu57Cs
--
af ljbanen, 12/11 2011, 17:14 (4766 dage siden) @ Johnni Lassen
Som jeg skrev til dig på Jernbane.net så må der skydes. Fint billde og herlig video.
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 12/11 2011, 17:27 (4766 dage siden) @ Johnni Lassen
PRAGFULDT PRAGTFULDT
Nåede helt tilfældigvis at se r..... enden af det passerer Roskilde Station
Og håbede ganske rigtigt på at ihvertfald du Johnni, havde været på plads med kammeraet
Hvis der er andre der har billeder må de meget gerne lægge dem på siden til glæde for os der stadig har skovbund og ørkenstøv i blodårene
Jeg går ud fra at det er på vej til Oksbøl, eller en større øvelse i udlandet, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl (Har ikke lige været i nærheden af den opslagstavle for nyligt.. )
--
af ljbanen, 12/11 2011, 17:30 (4766 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ja de skulle til Oksbøl, Klaus.
af marrix, Valby, 12/11 2011, 17:45 (4766 dage siden) @ Johnni Lassen
Pragtfuldt - det er godt at se militæret bruge jernbanen igen - lad det bare blive en trend!
Er der nogen der har flere detaljer om transporten - altså fx. hvilken kasserne kommer materiellet fra, hvordan er det kommet til Glostrup, hvornår kommer det tilbage osv.
Mange hilsner
- Martin
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 12/11 2011, 18:01 (4766 dage siden) @ marrix
Jævnf. ovennævnte er det på vej til Oksbøl.
At dømme ud fra materielet så ville jeg sige at det kommer fra Høvelte, det skyldes bl.a. den bagerste del af toget er læsset med IKK´er (InfanteriKampKøretøj), og disse høre bl.a. hjemme hos Livgarden i Høvelte. De eneste 3 steder på Sjælland hvor der i øvrigt er den slags materiel (IKK, kun Slagelse og Høvelte), er Vordingborg, Slagelse og Høvelte, og hvis det skulle komme fra de to førstnævnte, ville det nok være blevet læsset lidet sydligere.
Hvis de er blevet læsset i Glostrup, går jeg stærkt ud fra at det selv er kørt derned, sikkert engang i de tidlige timer hvor trafikken ikke har været for stor
Men ja det kunne da værer rart at finde ud af, om det er en engangs forestilling, eller om forsvaret igen skal til at benytte sig af jernbanetransport
--
af caprani , København, 12/11 2011, 17:52 (4766 dage siden) @ Johnni Lassen
Hele 2 MZ4. Pragtfuld tog og godt billede
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Johnni Lassen , 12/11 2011, 19:24 (4766 dage siden) @ caprani
Mange tak skal i have håber da også at vi jævnligt får militærtog at se her i landet igen. Toget er rigtigt nok på vej til Oksbøllejren, så det var da godt de ikke fik nedlagt vestbanen (VNJ)
--
af caprani , København, 12/11 2011, 19:50 (4766 dage siden) @ Johnni Lassen
Hånden på hjertet. Den slags transporter kan KUN jernbanen klare (med mindre der selvfølgelig er vand og havne i begge ender)
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Ekaeli007, 12/11 2011, 20:40 (4766 dage siden) @ caprani
Jeg passerede Glostrup fredag ved 12 tiden hvor man kunne se man var ved at køre
kampvogne op på fladvogne, jeg tænkte det syntes jeg da ikke jeg har set før der.
Men det kan da sagtens være sket mange gange uden jeg vidste det.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Erik Søfelde, 13/11 2011, 17:18 (4765 dage siden) @ Ekaeli007
Jeg passerede Glostrup fredag ved 12 tiden hvor man kunne se man var ved at køre
kampvogne op på fladvogne, jeg tænkte det syntes jeg da ikke jeg har set før der.Men det kan da sagtens være sket mange gange uden jeg vidste det.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Hej igen
passerede kl.12.30
og så det samme billede
Med venlig hilsen
Erik Søfelde
af Jens, 30 cm bag skærmen, 12/11 2011, 20:57 (4765 dage siden) @ caprani
...Og for satan det lød godt da de to MZ passerede Roskilde Remise i tomgang ind mod Glostrup! Lidt senere gik jeg og rodede med startproblemer på klædeskabet dernede, da selvsamme MZ'ere+togstamme kom kørende forbi igen.
Med venlig hilsen
Jens
af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 13/11 2011, 00:15 (4765 dage siden) @ Johnni Lassen
Info:
De to dejlige Mz´er har lige passeret Bramming her kl 00:14.
Mvh
Michael
af Erling, 13/11 2011, 00:41 (4765 dage siden) @ trikkeren82
nogen der ved hvornår det skal retur til Sjælland igen ?
Det ville da være skønt at vide det, så man kan få et par billeder af toget, det er sjælden at man ser godstog i Esbjerg og Varde.
EN
af Anders , Copenhagen, 13/11 2011, 09:05 (4765 dage siden) @ Erling
Hej
Da der ikke var nogen returplan på TA'eren, søgte jeg et år frem i Va men uden resultat. Tror ikke der ligger en plan for retur endnu. Holder øje...
De to MZ'er vil jeg gerne ha i kassen ikke mindst da jeg lige har købt Hobby Trade 1459 (min julegave fra julemanden)
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 13/11 2011, 00:44 (4765 dage siden) @ trikkeren82
Og de er på vej tilbage til sjælland?!
af Fleizch, 13/11 2011, 09:14 (4765 dage siden) @ trikkeren82
MZ'erne blev kørt til Fredericia , da 1452 skal til hjulafdrejning i Århus idag
Der skulle køre et returløb fra Oksbøl på Tirsdag men kender dog ikke tiderne endnu,
Ved bare en kollega skal køre det den dag , men kan da prøve at rode lidt i
Tiderne , og melde tilbage
Mvh Fleizch
Lkf DB Schenker
af Steff, 13/11 2011, 17:43 (4765 dage siden) @ Fleizch
Kære Fleizch!
Ikke fordi jeg skal være krekiler, men du er altså godt igang med at offentliggøre tjenstlige informationer, her om et tilsyneladende tog bestilt af forsvaret.
Og uagtet hvad andre fotografer eller "train spotters" måtte synes og at informationerne sikkert dukker op et andet sted, er det altså TJENSTLIGT.
Sagt på en anden måde. Informationerne har et tjenstligt indhold og derfor ikke er beregnet for det almene publikum.
Mvh
Steff
--
Steffen Dresler
af Ove Nygaard, 13/11 2011, 18:22 (4765 dage siden) @ Steff
Hej Steff.
Enig. "Til tjenestebrug" er også en sikkerhedsklassifikation.
Vh
Ove
af Langelandsbanen, 13/11 2011, 18:50 (4765 dage siden) @ Ove Nygaard
Hvis toget står i en offentlig køreplan er der vel intet problem i det? det er jo i bund og grund bare et godstog, på lige fod med andre.
--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
af Erik Kjærgaard, 13/11 2011, 19:11 (4765 dage siden) @ Langelandsbanen
Nej, Nej.
De er givetvis også medlem af "Hjemmeværnet" for et eller andet.
Forstår blot ikke, hvad der skulle være hemmeligt ved transporten??? De, der måtte have en illegal interesse i en sådan transport, vil i alle tilfælde skaffe en sådan information.
"Hjemmeværnsfolkene" er nok også tilhørende de personager, der stadig i 2011 går rundt og forklarer, at "fotografering på offentlig tilgængeligt areal på danske stationer ikke er tilladt".
Endelig er det selvfølgelig fuldt legalt at fotografere et sådant tog på offentligt område. Hvis man i øvrigt gider bruge tid på at fotografere sådant krigsmateriel.
af KimC, 13/11 2011, 19:51 (4765 dage siden) @ Erik Kjærgaard
Nej, Nej.
De er givetvis også medlem af "Hjemmeværnet" for et eller andet.
Forstår blot ikke, hvad der skulle være hemmeligt ved transporten??? De, der måtte have en illegal interesse i en sådan transport, vil i alle tilfælde skaffe en sådan information.
Det er ikke noget spøgelsestog, som ikke må fotograferes. Men hvis dets køreplan ikke er offentlig tilgængelig - og det er den næppe når det er et tog der er bestilt af Forsvaret hos DBS - så bevæger en medarbejder i DBS sig ud på tynd is ved at skaffe sig adgang til informationer som kun kan findes internt i DBS (eller Forsvaret) for herefter at offentliggøre dem. Og det uanset hvor mange der er desperate efter at tage billeder af GM lokomotiver.
af Jens MO-Møller , 13/11 2011, 20:05 (4765 dage siden) @ KimC
En kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led, men da mange off. institutioner og styrelser i dagens Danmark indeholder mange svage led, tillige også en svag moral og manglende korpsånd, kommer alt til offentlighedens kendskab, ak ja.
Venlig hilsen
Jens Møller
af Erik Kjærgaard, 13/11 2011, 20:44 (4765 dage siden) @ Jens MO-Møller
Kære Jens MO-Møller.
Kedeligt, at du ikke kan opleve tilstandene i DDR o.s.v. "At vide mest muligt er mest mulig magt".
Jeg ser frem til informationer om tog i fremtiden. Uanset hvad de måtte være læsset med. Det er vel et "Jernbaneforum".
Det indlæg med "liderligheden" til GM-tog skal jeg lade være ukommenteret.
af Filip Gram , Danmark, 13/11 2011, 20:52 (4764 dage siden) @ Erik Kjærgaard
Jeg ser frem til informationer om tog i fremtiden. Uanset hvad de måtte være læsset med. Det er vel et "Jernbaneforum".
Jeg tror du misser pointen: Videregivelser af TA til tredjepart er ikke tilladt, hvad enten det er militært materiel eller ej. Det må vel være i alles interesse at gældene regler overholdes, ligegyldigt om man forstår dem eller ej?
af Erik Kjærgaard, 13/11 2011, 20:58 (4764 dage siden) @ Filip Gram
Næh det gør jeg ikke.
Når et tog et set i landskabet, kan informationerne gives videre. Så knap De bare frakken til, Filip.
I øvrigt er jeg så gammel, at jeg er i stand til at sortere, hvad jeg kan give videre - og hvad jeg ikke kan give videre.
Men, der er jo nogle, der har noget at lære.....
af Filip Gram, 13/11 2011, 21:04 (4764 dage siden) @ Erik Kjærgaard
Næh det gør jeg ikke.
Når et tog et set i landskabet, kan informationerne gives videre. Så knap De bare frakken til, Filip.
I øvrigt er jeg så gammel, at jeg er i stand til at sortere, hvad jeg kan give videre - og hvad jeg ikke kan give videre.
Men, der er jo nogle, der har noget at lære.....
Korrekt, for så vidt det omhandler tog du ser i landskabet. Det gælder dog ikke videregivelser at TA, for dem ser du ikke i landskabet.
Hvordan i alverden skulle du være i stand til at lave en trusselsvurdering?? Fordi du er jernbanetosse, er det i orden at underkende gældene regler?? Du har VIRKELIG noget at lære!
af Erik Kjærgaard, 13/11 2011, 21:07 (4764 dage siden) @ Filip Gram
Kære frøken Gram
På dette niveau kan jeg ikke diskutere.
Glæder mig til en tur ud i jernbanelandet i morgen.
af Filip Gram, 13/11 2011, 21:14 (4764 dage siden) @ Erik Kjærgaard
Jamen jeg beklager da inderligt at jeg har trukket dig ind i en af de ubehagelige diskussioner, hvor man bliver nødt til at argumentere...
Jeg har nu svært ved at se hvor det saglig forsvinder fra min side, omend det er ret tydeligt hvor det forsvinder fra din side.
Det korte af det lange er at man ikke må videregive TA og det er sådan set ikke op til nogen at vurdere om relevansen af det forbud, sådan er det bare. Ligesom lovgivning, man behøver ikke at være enig, men man skaloverholde det alligevel.
af ViggoJR, 13/11 2011, 21:47 (4764 dage siden) @ Filip Gram
Men man må jo heller ikke gå over for rødt? Faktum er, at der indenfor train-spotting findes en kreds af temmelig hellige folk som af ukendte grunde (formentligt fordi de vil have toget for sig selv, når der skal tages billeder, jagtinstinkt?) forsøger at gøre alt hvad der står I deres magt for at holde alting for dem selv. Det gør det fuldstændig umuligt at være nybegynder og have interessen, for man render panden imod muren gang på gang på gang, fordi nogen folk enten sætter en meget stor ære I deres arbejde (her på forummet kan man i øvrigt lække informationerne under falskt navn, hvis man virkelig tror der kommer nogen efter een fordi man røber en TA) eller fordi de vil holde det hemmeligt for egen vindings skyld. Jeg tror efterhånden mest på det sidste.
Hver gang det bliver diskuteret får man alverdens dårlige undskyldninger for at det skal være så skideumuligt at få fat i køreplaner. Først er det fordi "man har da virkeligt andet at se til end at lække køreplaner engang imellem for at gøre en hulens masse folk glade, det kræver jo uendelige mængder tid lige at slå det op engang imellem, når man alligevel kigger for sig selv", dernæst så er det fordi det er hemmeligt. Hvad er næste undskyldning?
Jeg beklager hvis indlægget har fået en lidt fjendtlig karakter, det er ingenlunde meningen, jeg er bare febrilsk træt af unødigt hemmelighedskræmmeri og egoisteri.
Mvh.
Nybegynderen
af ViggoJR, 13/11 2011, 21:54 (4764 dage siden) @ ViggoJR
Og så glemte jeg helt at sige tusinde tak til Fleiszh, og alle andre, der trodser det røde lys, og alligevel lækker de tophemmelige oplysninger til glæde og gavn for alle os.
Nybegynderen
af AL, 13/11 2011, 22:42 (4764 dage siden) @ ViggoJR
Videregivelse af toganmeldelse (TA)til trejde part er ikke tilladt.
Prøv dog lige se et senarie med en speciel transport af våben fra Bofors i Sverige der skulle sydpå, der efter TA skal tages ind til overhaling i Korsør... Der er så en venlig sjæl der ligger TA´en ud på jernbanen.dk og straks er den viden tilgængelig for alle også terrorceller m.v.
Det er som Filip skriver ikke op til Erik Kjærgård m.fl. at vurdere trusselsniveau/billedet heri landet, den slags står FET og PET for.
Da jeg gik på DSB skolen blev emnet berørt kort men præcist: Videregivelse af TA er ikke tilladt og vil få ansættelsesmæssige konsekvenser.
AL
af Jens MO-Møller , 13/11 2011, 23:05 (4764 dage siden) @ AL
Prøv blot på Facebook at se, hvor meget åbenmundede ansatte ved forskellige jernbaneselskaber lækker af mere eller mindre tjenestlig karakter; ofte ser man decideret nedrakning af ens foresatte, latterliggørelse af dispositioner fra de i betragtning kommende styrelser, herunder FC m.fl. Tillige saftige beretninger om, at nu har een eller anden - i strid med gældende regler, gjort dette eller hint. Her var der måske noget for PET at kigge nærmere på, med efterfølgende indskærpelse af reglerne for ALLE!
Før verden gik helt af lave; det gjorde den i starten af halvfjerdserne, er det som om, at alt lige siden har sejlet. Jeg kendte engang perifert et byrådsmedlem, som kendte til en del piloter, som gentagne gange fortalte historier om mere eller mindre berusede piloter og han syntes selv, at det da var helt i orden med denne viden!!
Jeg var ikke så gammel dengang, men havde det været i dag, var jeg fand`me gået videre med en sådan viden!
Venlig hilsen
Jens Møller
af ViggoJR, 14/11 2011, 09:00 (4764 dage siden) @ AL
Jaja det er fint at våbensalg hemmeligholdes, men nu det jo så ustyrligt sjældent at der transporteres hemmelige våben i DK.
Jeg tror sgu DSB er ligeglade med om folk ved hvornår der kører en GM med IC4 fra Padborg til Aarhus, og svenskerne er nok også rimelig ligeglade med om folk ved hvornår deres rangerlokomotiver køres til og fra Randers, ligeledes nordmændende med deres flytog. På trods af det så bliver undskyldningerne ved og man forsøger at hænge det op på ekstremt sjældne enkelttilfælde (i øvrigt er der ingen mening i at hemmeligholde transporten af militært isenkram internt i DK, når vi er i fredstid, andet end at de få gerne vil have oplevelsen for sig selv).
af Filip Gram, 14/11 2011, 09:49 (4764 dage siden) @ ViggoJR
Jaja det er fint at våbensalg hemmeligholdes, men nu det jo så ustyrligt sjældent at der transporteres hemmelige våben i DK.
Endnu et indlæg hvor formodninger ophøjes til fakta. Du har jo ingen forudsætninger for at fremsætte denne påstand! Mon ikke den primære retning for Bofors våben går gennem Danmark på vej til Europa?
af Futfar, Kajerød, 13/11 2011, 22:33 (4764 dage siden) @ Erik Kjærgaard
redigeret af Futfar, 13/11 2011, 22:48
Nej, Nej.
De er givetvis også medlem af "Hjemmeværnet" for et eller andet.
Forstår blot ikke, hvad der skulle være hemmeligt ved transporten??? De, der måtte have en illegal interesse i en sådan transport, vil i alle tilfælde skaffe en sådan information.
"Hjemmeværnsfolkene" er nok også tilhørende de personager, der stadig i 2011 går rundt og forklarer, at "fotografering på offentlig tilgængeligt areal på danske stationer ikke er tilladt".
Endelig er det selvfølgelig fuldt legalt at fotografere et sådant tog på offentligt område. Hvis man i øvrigt gider bruge tid på at fotografere sådant krigsmateriel.
Her har vi endnu et eksempel at du ikke helt har forstået hvad det hele handler om.
DET ER STRAFBART AT OFFENTLIGGØRE INFORMATIONER DER ER KLASSIFICERET!!!
Uanset om du mener at der "går Hjemmeværn", Beredskabs korps eller andre af vores fine frivillige organisationer, i den.
Hvis jeg skrev hvad jeg mener om det du skriver, ville det nok blive slettet af webmaster.
En stor tak til alle de mange der beredvilligt og uselvisk deler alle de mange gode billeder og film med alle os der ikke har de samme muligheder.
--
Med venlig hilsen Futfar.
af Jens MO-Møller , 14/11 2011, 01:26 (4764 dage siden) @ Futfar
Det gamle ordsprog om, at tillid er godt, men kontrol er bedre, er eviggyldigt! Og det bør også gælde for ikke-totalitære stater!
Venlig hilsen
Jens Møller
af ViggoJR, 14/11 2011, 09:02 (4764 dage siden) @ Futfar
Men det er også strafbart at gå over for rødt...
af Ove Nygaard, 14/11 2011, 09:37 (4764 dage siden) @ Ove Nygaard
Hej Steff.
Enig. "Til tjenestebrug" er også en sikkerhedsklassifikation.
Vh
Ove
Hej Steff m. fl.
Jeg skal da lige love for, at du fik sat gang i diskussionen ved sobert at påpege gældende bestemmelser for, hvad man som ansat i et transportselskab må videregive af oplysninger om kundernes, her forsvarets, transporter. At debatten efterfølgende afsporer totalt, var da slet ikke til at forudse.
Jeg kunne fristes til at tilføje flere kommentarer, men så vil webmaster skulle lukke "tråden" p. g. a. mit ordvalg, og det var måske en god ide alligevel.
Bedste hilsener - også til de rare tognørder m. fl.
Ove
af Niels Munch, 14/11 2011, 10:52 (4764 dage siden) @ Ove Nygaard
Jeg kunne fristes til at tilføje flere kommentarer, men så vil webmaster skulle lukke "tråden" p. g. a. mit ordvalg, og det var måske en god ide alligevel.
Tja, det er nok en god idé, idet diskussionen nu kører pænt i ring.
Men hvorom alting er, så er en TA "TIL TJENESTEBRUG", og så må den ikke videregives til nogen, der ikke har tjenstligt behov for at kende den.
Al udenomssnakken for "den syge moster" er således ikke relevant.
M.v.h.
Niels
af martin, 14/11 2011, 09:53 (4764 dage siden) @ Steff
Jeg vil klart holde med steff
Det er skræmmende at der er nogen der har så lidt moral at de kun ser det som at stille sig op og se 2 MZ 4 med nogle vogne bag efter.
Det er jo slet ikke det det handler om !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det handler om hvis man ikke har rent mel i posen, hvor kan man finde oplysninger om emnet i det her tilfælde en militær transport.
Hvad tid er den hvor, er der et mønster i det og er det gentagende gange hvor stopper toget, hvor skal det tankes, skifte mandskab med mere.
Hvad kan man så bruge de oplysninger til.
Lad os nu sige at nogen opdager toget holder i Fredericia i 20 min for at skifte lokoføre og det lige skal overhales af et internationalt person tog.
En ukendt person har skaffet sig adgang til kørplanen den er der måske en der har lækket på jernbanen.dk så ved han toget holder i spor 7 i 20 minutter.
Det er tid nok til at krybe op under en af kampvogene og skaffe sig adgang gennem en af bundlugerne med en nøgle som han måske har købt på Ebay af en værnepligtig der var sur på forsvaret.
Da han jo kender køreplanen ved han at han har 45 minutter inden toget igen standser i Nyborg fordi tundnelen skal være tom inden der køre højrisiko gods igennem den.
Det giver ham masser tid til at sætte sprængladninger rundt omkring de granater der er i kampvognen selv at komme ud og BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMM så havde vi ikke nogen storbelts tunnel mere.
Urealistisk måske, måske ikke døm selv men jeg tror heller ikke der for 11 år siden var ret mange der så for sig, nogen tage 2 flyve maskiner og brage dem ind i et hus.
Morale ! hvis noget er til tjenestebrug er det (togfreak eller ej) klassifiseret og må ikke vidergives til andre end dem som er direkte indvolveret i opgaven.
af Fleizch, 14/11 2011, 10:39 (4764 dage siden) @ martin
Hej alle
Skal gerne indrømme at jeg ikke lige havde tænkt over den der med at det var militært og nok ikke skide
"need to know" information , den tager jeg på min kappe
Men når det så er sagt , så er der mange der allerede der har antaget at det var en TA der ville blive offentliggjort
Gu var det da ej , det ville have været en ca afgangstid fra Oksbøl , hvis det var nogen havde interesse i at tage nogle fotos , men den backfirede da godt nok for hårdt , så det må i meget undskylde , det var ikke i ond mening , skal ikke ske igen !!!
Desuden transporterer forsvaret sku da ikke granater i deres kampvogne under deres transporter , og de er i øvrigt også uden
Vigtige stumper der gør at de ikke kan skyde , ligesom alle andre feks geværer mangler bundstykker osv (har erfaring med fra min tid i forsvaret) , og umiddelbart ville jeg mene at man vil få meget mere ud af at gå efter kemikalietransporter , det er bare at kigge efter RID mærkerne på siden af vognene for at finde den der kan sige mest bang , ligesom det er med lastbiler som er frit tilgængelige
Så en militær transport ville da (i fredstid) være det mindst attraktive at gå efter som terrorrist da man må formode at det er masse ødelæggelse de går efter ...
Mvh Fleizch
Ps : denne post er ikke ment som en opskrift til terrorister !!!!
af ViggoJR, 14/11 2011, 10:47 (4764 dage siden) @ Fleizch
Jeg er helt enig Fleiszc, der er bare en række folk herinde der synes de skal lege politimænd og moralens vogtere af den ene grund at de vil have fornøjelsen af at tage billederne for sig selv. Det er ren og skær egoisme og har intet at gøre med om du gør noget moralsk forkasteligt eller ej.
Hvis terrorister laver terror i Danmark er der sgu mange lettere måder at gøre det på end at surfe internetfora tyndt for informationer om ligegyldige togs (med mindre nogen da kan give mig et eksempel på tog der jævnligt kører gennem Danmark, som det af den ene eller anden grund er vigtigt at holde hemmeligt, udover at det er ulovligt at videregive TA information, ligesom det er ulovligt at gå over for rødt og køre for stærkt og andet som folk uden at blinke bare gør, selvom det er strafbart).
af Filip Gram, 14/11 2011, 11:34 (4764 dage siden) @ ViggoJR
(med mindre nogen da kan give mig et eksempel på tog der jævnligt kører gennem Danmark, som det af den ene eller anden grund er vigtigt at holde hemmeligt, udover at det er ulovligt at videregive TA information, ligesom det er ulovligt at gå over for rødt og køre for stærkt og andet som folk uden at blinke bare gør, selvom det er strafbart).
Ha, ha, ha! Det må da tangere det dummeste indlæg på hele denne side! - Tror du virkelig at nogen vil offentliggøre hvilke tog der ikke må offentligøres??
af Svend, 14/11 2011, 11:00 (4764 dage siden) @ Fleizch
Jeg har kun sporadisk læst indlæggene igennem, men jeg kan forstå at der er vis ophidselse over, at nogen har informeret andre om at der var bestilt et særtog til militærtransport.
Jeg deler ikke forargelsen. Toget er tillyst på en almindelig toganmeldelse som er kendt af alle, der har adgang til disse oplysninger, og er hverken mere eller mindre hemmeligt end andre særtog, der kører rundt på danske strækninger; den militære klassificering "Til tjenestebrug" gælder (anvendes) vist ikke for toganmeldelser og for omgang med disse (udenfor Forsvaret).
Hvis denne toganmeldelse skulle have været holdt tæt til kroppen, gælder det også toganmeldelser som omfatter f. eks. kørsel med veterantog. Men man kan vurdere/overveje, om et tog der kører på en toganmeldelse adskiller sig ret meget fra et tog, der er optaget i en tjenestekøreplan. Jeg kan ikke få øje på forskellen.
Havde man ønsket at kørslen skulle holdes hemmelig, kunne man have ventet med at udsende toganmeldelsen til sidste øjeblik, men det er jo ikke sket. Mon ikke også Forsvaret er ret ligeglade med, at der har stået fotografer rundt omkring og taget billeder af toget? Var toget i det hele taget ledsaget af militært personale?
--
Svend
af Fleizch, 14/11 2011, 11:14 (4764 dage siden) @ Svend
Hej Svend
Nej der var ikke Militært personale med
mvh Fleizch
af AL, 14/11 2011, 11:18 (4764 dage siden) @ Svend
Alle TA er principelt "hemmelige" idet der ikke tages forbehold for hvad og hvilke tog der køres på denne TA.
En TA er ikke offentlig tilgængelig netop af denne årsag.
Det handler ikke om dette "militærtog" men om at man ikke må videregive oplysninger vedr. TA til trejde part, og at det ikke er op til menig mand at afgøre om det kan udgøre en sikkerhedsrisiko at lække disse oplysninger eller ej.
Det er fuldstændig ligegyldigt om det er en Solo 185´er eller om det er en våbentransport fra Bofors hvis den køres på TA er det samme regler der gælder.
At så nogen mener og ikke mener at det udgør en risiko at lække oplysninger er ikke interessant.
AL
af Svend, 14/11 2011, 11:38 (4764 dage siden) @ AL
redigeret af Svend, 14/11 2011, 11:48
Jeg er overbevist om, at jernbanefotografer "der kender nogen" også i fremtiden vil blive adviseret om interessante fotoemner, til glæde for os andre
Der er nok heller ikke nogen "i jernbanens tjeneste", der vil få problemer med at videregive oplysninger rent privat, da det sandsynligvis aldrig vil blive opdaget og de fleste er såmænd nok også opmærksomme på, hvilke oplysninger der kan gives videre til hvem - og ad hvilke kanaler. "Formidling" af toganmeldelser osv har aldrig været opfattet som noget større problem; de største problemer er vist stadig de personer, som ikke helt kender reglerne for fotografering på jernbanens område og forhindrer (eller forsøger at forhindre) hobbyfotograferne i at "skyde" nogle ordentlige motiver.
--
Svend
af Henrik Hansen, Vejen, 14/11 2011, 11:20 (4764 dage siden) @ martin
Jeg vil klart holde med steff
Det er skræmmende at der er nogen der har så lidt moral at de kun ser det som at stille sig op og se 2 MZ 4 med nogle vogne bag efter.
Det er jo slet ikke det det handler om !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det handler om hvis man ikke har rent mel i posen, hvor kan man finde oplysninger om emnet i det her tilfælde en militær transport.
Hvad tid er den hvor, er der et mønster i det og er det gentagende gange hvor stopper toget, hvor skal det tankes, skifte mandskab med mere.
Hvad kan man så bruge de oplysninger til.
Lad os nu sige at nogen opdager toget holder i Fredericia i 20 min for at skifte lokoføre og det lige skal overhales af et internationalt person tog.
En ukendt person har skaffet sig adgang til kørplanen den er der måske en der har lækket på jernbanen.dk så ved han toget holder i spor 7 i 20 minutter.
Det er tid nok til at krybe op under en af kampvogene og skaffe sig adgang gennem en af bundlugerne med en nøgle som han måske har købt på Ebay af en værnepligtig der var sur på forsvaret.
Da han jo kender køreplanen ved han at han har 45 minutter inden toget igen standser i Nyborg fordi tundnelen skal være tom inden der køre højrisiko gods igennem den.
Det giver ham masser tid til at sætte sprængladninger rundt omkring de granater der er i kampvognen selv at komme ud og BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMM så havde vi ikke nogen storbelts tunnel mere.
Urealistisk måske, måske ikke døm selv men jeg tror heller ikke der for 11 år siden var ret mange der så for sig, nogen tage 2 flyve maskiner og brage dem ind i et hus.
Du har vist set for mange James Bond film !!
Forsvaret har selvfølgelig ikke ammonition med i kampvogne under transport, og som andre også skriver, så er kampvognene gjort 'ukampdygigt' ved at der er fjernet vigtige dele.
Hvis en terrorist vil udføre sin gerning, så skal han nok skaffe sig sin information, det er 100% sikkert. Og der køre jo mange andre 'spændede' sager rundt på jernbanerne - endog tydeligt mærket med hvor farlige de er, så hvorden er række kampvogne der ikke kan skyde, skulle være farligere end en tankvogn fyldt med ammoniak, saltsyre eller svovlsyre - eller andre sjove kemikalieer, overstiger min fantasi.
/Henrik
af AL, 14/11 2011, 11:27 (4764 dage siden) @ Henrik Hansen
Det handler stadig ikke om den militær transport specifikt men om at man ikke må videregive oplysninger vedr. TA til trejde part!!!!!
AL
af Steff, 14/11 2011, 11:39 (4764 dage siden) @ AL
Godformiddag!
Jeg havde faktisk ikke regnet med at skulle uddybe det jeg skrev g.d., da jeg åbenbart meget naivt tillægger brugerne af dette forum en vis form for almen ansvarsfølelse og forståelse for det skrevne. Men nu ER dette emne lige nøjagtigt endt dér, hvor man kunne frygte, misforstået, tillagt andre handlinger og indholdet og betydningen drejet hen i en anden retning. Yderligere føler flere sig forsmåede, tænker barnligt egoistisk og kender ikke til at tænke før man skriver og sender. Sluttelig er tonen ubehørlig personlig og perfid i flere indlæg.
Hvis man nu bare læser, bliver der udelukkende gjort opmærksomt på over for en Lkf., at denne muligvis vil komme til at sætte sig selv og hans arbejdsgiver en uheldig situation, ved at videregive tjenstlige informationer. Intet som helst andet. Og dette har INTET som helst at gør med kunden og den vare der bliver transporteret.
Den gode Lkf. – tror jeg – ville såmen bare være venlig og imødekommende over for nogle, der er interesserede i at fotografere nogle lokomotiver, der køre et tog med noget materiel, der ikke så ofte ses på skinner nu om dage. I kampens hede kommer Lkf. så til at love noget han ikke er tjenstligt berettiget til, nemlig at videregive en tjenstlig information til nogen, der ikke er berettiget til at modtage dette (læserne på Forum) og på et uklassificeret net (Internettet).
Vi er ALLE – hvad enten vi arbejder i staten, privat, er pensionister eller hvad ved jeg, undergivet love og bestemmelser, f. eks. retsplejeloven, færdselsloven, arbejdsmiljøloven og hér, statsministeriets sikkerhedscirkulære, der er et nationalt dokument, der bygger på tilsvarende bestemmelser fra EU, WEU, m.fl.
Ud fra dette cirkulære er det så op til de forskellige myndigheder og institutioner, statslige som flere private, at udfærdige lokale instrukser. Herunder Banedanmark, DSB, DB, SJ, Hector Rail og alle de andre operatørerne. Det er en del af de af de bestemmelser man skal efterleve, for at få lov til at køre på danske (og udenlandske) skinner. Jernbanemæssigt er flere områder belagt med restriktioner (klassificeret), bl.a. informationerne i TK.
Det er således ikke op til den enkelte at fortolke bestemmelserne, men at overholde og gribe ind, hvis der sker et sikkerhedsbrud eller stoppe et muligt. Og det var lige netop det der blev gjort. Intet andet. Og som sagt, ikke et ondt ord om Lkf., der åbenbart glemte – eller det har ikke været prioriteret eller grundigt indlært på en skole – omgangen med tjenstlige informationer.
I uheldigste fald kan dette at videregive tjenstlige informationer ende med at få et retligt efterspil, både over det den der gør det, den der viderebringer (her webmaster) samt eventuelt personer, der opfordre til mened, her flere skribenter på forum.
En skribent opfordrede Lkf. (eller andre) til alligevel at videregive informationerne og en anden skrev, at det slet ikke betød noget, da Danmark jo ikke er i krig. Der foreligger en helt klar uvidenhed om Danmarks internationale retstilstand. Landet har været i krig i lang tid i og med Folketinget gav tilladelse til at landet deltager i en række missioner rundt om i verden. Dette betyder også, at der p.t. er flere skærpelser til gældende love.
NB: Lad være med at tro, at selvom man skriver noget anonymt, at det ikke kan spores. Gør man det alligevel er det naivitet (for ikke at bruge et stærkere ord) ud over normalen.
--
Steffen Dresler
af Henrik Hansen, Vejen, 14/11 2011, 11:49 (4764 dage siden) @ Steff
Hold da op !!!
Hvis det ikke skulle være dig bekendt, så er den kolde krig altså ophørt for mange år siden, man bliver ved at læse dit indlæg helt i tvivl om du har levet i bunker frem til nu, op først nu opdager verden har forandret sig....
At TK skulle være klassifiseret er helt nyt for mig, den ligger offentlig tilgængelig på bane.dk, sammen med en hel del andre dokumenter vedr. jernbanedrift i danmark, så hvis du er så opsat på det beskytte den danske infrastruktur mod 'særlige' individer, så er der nok at tage fat på.
Ved liberaliseringen af jernbanerne i EU, kan de nationale selskaber ikke længere 'putte' med sine ting. For liberaliseringen blev SR også opfattet som en statshemmelighed, der var umulig at få fat i - idag kan den hentes på bane.dk.
Tiderne har ændret sig - og det kan der ikke ændres på.
/Henrik
af Jesper Reinfeldt, 14/11 2011, 12:20 (4764 dage siden) @ Henrik Hansen
Hold da op !!!
Hvis det ikke skulle være dig bekendt, så er den kolde krig altså ophørt for mange år siden, man bliver ved at læse dit indlæg helt i tvivl om du har levet i bunker frem til nu, op først nu opdager verden har forandret sig....
/Henrik
Det er uhyggeligt, at uvidenheden er så stor. Danmark har været i krig nu længe, det
er vel ikke længere end 14 dage siden, den seneste dræbte soldat blev begravet i Rønne.
Jeg var på rejse i week-enden og så godt kampvognene på Glostrup st. De stod spredt over hele terrænet og jeg glædede mig over, at jernbanen bliver brugt til en sådan transport.
Jeg tror det er ret logisk, at man ikke videregiver oplysninger om ting og begivenheder ved jernbanen, der ikke vedrører publikum.
Men ellers er underholdningsværden af indlæggene ret høj. Skal man udtrykke det lidt
diplomatisk, så er summen af klaphatte og tågehorn ret konstant!
Hilsen
Jesper
af bl, Greve, 14/11 2011, 12:21 (4764 dage siden) @ Johnni Lassen
Så er emnet vist grundigt belyst fra alle sider, så vi kan vist roligt slutte her.
Jeg låser tråden.
--
Bjarne Larsen
moderator
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard