Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst. (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 11:03 (4766 dage siden)

Hej forum.

Jeg har til min modeljernbane anskaffet flere modeller af vogne både med gummivulst og med harmonikaer. (Ikke på samme vogn fortåes).Feks. Litra B og Litra Bgh. At sammenkoble disse to litra giver kun et svagt synsmæssigt "ubehag":-) , men hvordan gjorde man i 1:1? Der må da have været noget af et gab mellem sådan to vogne, eller havde man en "overgangspude"?

Det er da også lidt underligt at en vogn kan være litreret som 2. klasse - fællesklasse - og så både ha' et g for gummivulst, og et h for harmonika, for jeg har da aldrig hørt at den skulle ha' haft een af hver?

Om nogen skulle ha' et nærbillede af 1:1 sammenkoblingen, kunne dette da være interessant.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Sammenkobling harmonika/gummivulst, litraet.

af Steff, 11/11 2011, 12:29 (4766 dage siden) @ Futfar

Litra Bgh m. fl. var en del af de nye omlittreringer, alt vognmateriellet fik for at ensrette dette i international europæisk standard.

Første bogstav markere vognklasse, altså her en 2. klassesvogn (fællesklasse var i sin tid et dansk produkt). Det lille "g" betyder at vognen IKKE er en af de nye B-vogne, men en ældre vogn, g = gammel. Det lille "h" hentyder til, at vognen ikke er ombygget med nye endeperroner for gummivulst, men har bebeholdt sin harmonika. Var den ombygget havde den kun heddet Bg.

For yderligere information henvises til:

Lokomotivet nr. 1 årgang 1983 side 20 og
Lokomotivet nr. 57 årgang 1999 side 24.

Har desværre ikke selv billeder af smmenkobling mellem en gummivulst- og en harmonikavogn, men det var i en periode almindeligt, da man begyndte at ombygget bl.a. Cc og Av vogne med "litra B- endeperroner".

--
Steffen Dresler

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Jensen @, Taulov, 11/11 2011, 12:31 (4766 dage siden) @ Futfar

Hej forum.

Jeg har til min modeljernbane anskaffet flere modeller af vogne både med gummivulst og med harmonikaer. (Ikke på samme vogn fortåes).Feks. Litra B og Litra Bgh. At sammenkoble disse to litra giver kun et svagt synsmæssigt "ubehag":-) , men hvordan gjorde man i 1:1? Der må da have været noget af et gab mellem sådan to vogne, eller havde man en "overgangspude"?

Vognene med gummivulst havde to små fjedrende beslag skruet i gavlen tæt ved overgangsdøren. Disse to beslag kunne monteres og fastlåses i huller harmonikaens forreste ramme, og derved holde den tæt til gummivulsten.

Veterantog Vest (vogne med harmonika) og MY Veterantog (vogne med gummivulst) har benyttet løsningen, når de to foreninger har lånt vogne af hinanden til større arrangementer.

Mvh
Jens

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 12:56 (4766 dage siden) @ Jensen

Mange tak begge to.

Så vil jeg spændt afvente om nogen skulle være i besiddelse af et skilderi der kan vise hvordan det så ud. Ellers må jeg jo finde en dag hvor de to klubber udveksler vogne. Men det sker vel ikke så ofte nu hvor MY-klubben er flyttet til Hundested?

--
Med venlig hilsen Futfar.

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af KimC, 11/11 2011, 13:29 (4766 dage siden) @ Futfar

Så vil jeg spændt afvente om nogen skulle være i besiddelse af et skilderi der kan vise hvordan det så ud.

Dengang den slags tog var undervejs kostede det at tage billeder, og sommetider røg en film "på tværs" i fotolaboratoriet. Den slags var der næppe nogen der ofrede billeder på.
Men det var ganske almindeligt. I første halvdel af firserne var et typisk Sønderborgbane-tog oprangeret Mx-BDh-Bv, hvor BDh'en som litraet siger havde harmonika, mens Bv havde gummivulst. Jeg erindrer ikke overgangen mellem de to vogne som noget problem.

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 18:51 (4766 dage siden) @ KimC

Så vil jeg spændt afvente om nogen skulle være i besiddelse af et skilderi der kan vise hvordan det så ud.


Dengang den slags tog var undervejs kostede det at tage billeder, og sommetider røg en film "på tværs" i fotolaboratoriet. Den slags var der næppe nogen der ofrede billeder på.
Men det var ganske almindeligt. I første halvdel af firserne var et typisk Sønderborgbane-tog oprangeret Mx-BDh-Bv, hvor BDh'en som litraet siger havde harmonika, mens Bv havde gummivulst. Jeg erindrer ikke overgangen mellem de to vogne som noget problem.

Jeg er helt med på at det langt fra var så nemt/billigt at tage billeder af mindre aktuelle/spændende ting som det er i dag, og det er måske derfor at det kan være vanskeligt at finde brugbare fotos af noget som var en "hverdagsting" den gang, og det er da muligt at jeg bringer noget på "banen", som en stor del af de mange kyndige læsere/indsparkere af dette forum, anser for at være "almen viden", men for mig kan der ligge megen god viden i de svar der fremkommer.

Jeg er nysgerrig som bare pokker, så se bare frem til mange flere spørgsmål fra migl:-) :-) :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Hedegaard, 11/11 2011, 14:23 (4766 dage siden) @ Futfar

Så vidt jeg ved, så indgår B2000 som regel i DSB Museumstog's grundstamme, så mon ikke der er gode muligheder for at få billeder af denne kombination ved næste arrangement? :-)

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af caprani ⌂, København, 11/11 2011, 14:35 (4766 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kører så ofte det går med DSB Museumstog på Sjælland, og B2000 er sjældent med i oprangeringen efter min erfaring. I Juletogene med S 736 ville den vel også være historisk ukorrekt.

Næste mulighed hvor vi måske, ved tilstrækkelige pladsreservationer, havde kunnet se B 2000 havde været den 26/11, men denne tur til Rødby er desværre aflyst grundet Storstrømsbroens tilstand. :-|

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Jens, 30 cm bag skærmen, 11/11 2011, 15:10 (4766 dage siden) @ caprani

Jeg tror jeg har fundet noget...

[image]
Billedet stammer fra l-eriksen.dk

Med venlig hilsen
Jens

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 18:26 (4766 dage siden) @ Jens

Hej Jens.

Jeg vil så gerne se dit foto, men min pc har ikke noget program som automatisk åbner for dit billede.
jeg har prøvet et åbne det i andre formater, men uden held. Har du et godt råd?

Hvad angår forskellige filformater (hvis det hedder sådan), er jeg jo nok det man, med rette, kan kalde for "frisvømmer i uvidenhedens mudderpøl", så bær over med mig hvis det at åbne dit billede er "bare lige".

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 18:58 (4766 dage siden) @ Jens

Hej Jens.

Fint billede!

Det gjorde mig lidt klogere på hvordan en sådan sammenkobling ser ud!

Tak for det:-) :-) :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 11/11 2011, 19:26 (4766 dage siden) @ Jens

Hej Jens.

Nu tror jeg minsandten at jeg har "set lyset"!

På dit fine foto - er det litra B med automatisk dørlukning? (Det lille trekantede nedhæng) - og en Cc med de fine stafferinger? - kan jeg jo se hvorfor der ikke har været de store problemer med sammenkoblingen. Det har jo noget med pufferlængden at gøre. Jeg har ikke tidligere været opmærksom på hvilken forskel der er /var på den måde pufferne var indrettet på, på henholdsvis gummivulstvogne, og harmonikavogne. Det ved jeg nu! Og dette til trods for at jeg, som nævnt i starten af tråden, har flere forskellige modeller af de omtalte vogne.

Tak for god info fra alle.:-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Niels Munch, 11/11 2011, 20:45 (4766 dage siden) @ Futfar

Pufferlængden er den samme på vogntyperne; men på vogne med gummivulst er pufferplanken trukket længere ind under vognen i f.t. gavlplanet.

M.v.h.
Niels

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/12 2015, 13:22 (3284 dage siden) @ Futfar

Hej

I det netop udkomne nummer af Slaggeposten findes en udmærket artikel, som blandt andet omhandler sammenkobling af BL-vogne med harmonikavogne og MO-vogne.
Slaggeposten kan læses på rundremisen.dk.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Futfar, Kajerød, 5/12 2015, 11:18 (3281 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for info.... Bedre sent end aldrig :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/12 2015, 13:58 (3281 dage siden) @ Futfar

Du kan også se et eksempel på sammenkobling af ABh og Bg på side 190 i "Danske Personvogne" af Jens Bruun-Petersen og Ulrik Tarp Jensen (2012).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Sammenkobling harmonika/gummivulst.

af Georg Schmidt, 5/12 2015, 22:32 (3281 dage siden) @ Futfar

Her ABxh 392 mod en Bg set på risten i Århus 1975.
[image]

[image]
Mvh
Georg

DSB MZ1418Billige jernbane T-shirts

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak