Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enghave-Valby 1890-1895 (Generelt)

af Steff, 10/11 2011, 20:44 (4762 dage siden) @ caprani

Nu har jeg vendt og drejet billeder og set på luftfoto, gamle som nye og sammenlignet billeder i bøger o.s.v.
Ved at se på billedet af Carlsbergbroen (det med gl. Carlsberg i baggrunden) og på det famøse mulige vendte billede, MÅ det være samme bro. Med mindre selvfølgelig at denne og Enghavevejbroen har samme konstruktion og materalevalg.
Så til "goe gamle Vester" som Egon sikkert ville have udtrykt sig.
Der er kommet flere bygninger til siden indvielsen i 1895. Men der er en meget markant bygning, to etager med få store (5) vinduer og et lille spir på. Det vender på luftfoto med gavlen MOD gammel Carlsberg og IKKE mod der, hvor Enghavevej ligger eller stationen for den sags skyld.
Så sandsynligheden for at det er Carlsbergbroen er meget stor, OGSÅ i og med det Thomas påpeger, at der er vand i baggrunden. Og DET er jo ganske rigtigt. Husk på at traceen på første bane til Roskilde kørte på en dæmning langs vandet (idag Istedgade/Inglerslevgavde) og at hele området med Belvedere og Centralværkstedet er opfuldt havbund.
Så med de to faktorer, bygningen med spir og vandet i baggrunden, kan billedet ikke og være spejlvendt som også påpeget af andre, men retvendt og broen er Carslbergbroen.
Ph-ha!
Læren af dette: Fotodokumentation kan være farlig, men foto kombineret med kort og eventuelt luftfoto, her "Basic cover Denmark, RAF", kan give et nøjagtigere billede.
Ramte selv ved siden af første gang, men dette er morsomt og man bliver klogere.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak