Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bog (Generelt)

af Aleman, 10/11 2011, 19:18 (4764 dage siden)

I denne tid kan vi vælte os i bøger om jernbaner og øvrige trafikale forhold - ja, det ser næsten ud som om, at der kommer et par nye bøger om disse emner om ugen. Jeg vil godt henlede opmærksomheden på den seneste, nye bog, "Da færgen byggede bro" af Anne Dorthe Holm. Den handler om færgeoverfarten Assens-Aarøsund, og hvad har den så med jernbaner at gøre? Noget, for den lille færge fragtede en årrække banevogne med sukkerroer fra det sønderjyske til Fyn. Jeg har netop købt bogen på Danmarks Jernbanemuseum (og følgeligt derfor ikke læst den endnu), men ud fra pluklæsning og kig på billeder synes det at være en meget læseværdig og interessant bog.

[image]

Alene forsidebilledet er jo 'guf' for os nostalgikere, selvom det eneste jernbanemæssige er resterne af sporet til færgen (nej, det var ikke en énskinnebane!). Så med denne bog synes endnu en flig af vor jernbanefærgehistorie at være afdækket.

Venlig hilsen,

Aleman

Ny bog

af Poul Andersen @, 10/11 2011, 20:36 (4764 dage siden) @ Aleman

I denne tid kan vi vælte os i bøger om jernbaner og øvrige trafikale forhold - ja, det ser næsten ud som om, at der kommer et par nye bøger om disse emner om ugen. Jeg vil godt henlede opmærksomheden på den seneste, nye bog, "Da færgen byggede bro" af Anne Dorthe Holm. Den handler om færgeoverfarten Assens-Aarøsund, og hvad har den så med jernbaner at gøre? Noget, for den lille færge fragtede en årrække banevogne med sukkerroer fra det sønderjyske til Fyn. Jeg har netop købt bogen på Danmarks Jernbanemuseum (og følgeligt derfor ikke læst den endnu), men ud fra pluklæsning og kig på billeder synes det at være en meget læseværdig og interessant bog.

[image]

Alene forsidebilledet er jo 'guf' for os nostalgikere, selvom det eneste jernbanemæssige er resterne af sporet til færgen (nej, det var ikke en énskinnebane!). Så med denne bog synes endnu en flig af vor jernbanefærgehistorie at være afdækket.

Venlig hilsen,

Aleman

I "énskinnen", (som var en rest fra tiden hvor de metersporede jernbanevogne blev overført), lå en kraftig stålvire som via et spil blev brugt til at trække de hårdt læssede roevogne (ikke jernbanevogne) i land fra færgen, idet traktorene ved lav vandstand ikke kunne få fodfæste på broklappen.

Mvh. Poul.

Ny bog

af Svend, 10/11 2011, 20:45 (4764 dage siden) @ Poul Andersen


I "énskinnen", (som var en rest fra tiden hvor de metersporede jernbanevogne blev overført), lå en kraftig stålvire som via et spil blev brugt til at trække de hårdt læssede roevogne (ikke jernbanevogne) i land fra færgen, idet traktorene ved lav vandstand ikke kunne få fodfæste på broklappen.

Vi er vel enige om, at der blev overført metersporede åbne godsvogne (HAJ-jernbanevogne) med sukkerroer fra Årøsund til Assens?!

http://www.kwmosgaard.dk/ferries/soenderjylland_1921.htm

--
Svend

Ny bog

af Aleman, 10/11 2011, 20:58 (4764 dage siden) @ Svend

Det blev der - i følge bogen indtil 1951. I Aarøsund klarede man rangeringen med roevognene ved, at de af sig selv trillede om bord på færgen - så sparede man seks minutter (s. 48 i bogen). Her nævnes også spillene til at trække vognene i land.

Venlig hilsen,

Aleman

Ny bog

af Poul Andersen @, 10/11 2011, 22:15 (4763 dage siden) @ Aleman

Og derefter var det landbrugsvogne.
Jeg husker ikke tiden med de metersporede amtsbanevogne, da dåbsattesten kun sagde to år da dette ophørte. Til gengæld husker jeg roebanerne som blev oplevet på nært hold og de talrige særtog på Assensbanen med Df lokomotiver i roekampagnen, men det er en helt anden historie.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak