Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IR4 i hvidt/grønt design? (Generelt)

af Hedegaard, 10/11 2011, 18:12 (4763 dage siden)

I Jan Forslund og Mogens Duus' udmærkede bog-serie "På Sporet af..." nævnes der at IR4, samt de moderniserede MR/MRD skulle have været malet op i hvidt/grønt design i deres første tid.
For MR/MRD skulle det dreje sig om et enkelt sæt (sæt 88), imens et større antal IR4/ER blev malet sådan.
Kom de nævnte tog nogensinde ud og køre med dette design, eller blev det lavet om inden indsættelsen?

IR4 i hvidt/grønt design?

af Frederik N., 10/11 2011, 19:41 (4763 dage siden) @ Hedegaard

I Jan Forslund og Mogens Duus' udmærkede bog-serie "På Sporet af..." nævnes der at IR4, samt de moderniserede MR/MRD skulle have været malet op i hvidt/grønt design i deres første tid.
For MR/MRD skulle det dreje sig om et enkelt sæt (sæt 88), imens et større antal IR4/ER blev malet sådan.
Kom de nævnte tog nogensinde ud og køre med dette design, eller blev det lavet om inden indsættelsen?

Ja mener at kunne huske i en bog at der var billedet af en MR med hvid/grøn hvilket skulle symbolicere at det var et Regional tog;-)
Dog kan jeg dog ikke huske hvilken bog det var...

IR4 i hvidt/grønt design?

af Steff, 10/11 2011, 20:06 (4763 dage siden) @ Frederik N.

Go´aften!

Det er nemlig lige akkurat korrekt med den grønne farve. DSB passagertrafik var på et tidspunkt i 1990´erne blevet opdelt i to afdelinger/divisioner eller hvad det nu hed. "DSB Intercity" og "DSB Regionaltog" (visnok på et tidspunkt under Jørgen Sloth). For også at kunne skelne mellem de to "togs" materiel var det meningen, at Regionaltog skulle anvende den grønne signalfarve, mens IC beholdt den kendte røde signalfarve.
Jeg kan nu ikke mere huske hvor meget materiel der egentligt blev ommalet, men husker tydeligt at der på siden stod enten DSB regionaltog eller Regionaltog på IR4 materiellet, der jo egenligt hed ER4 (Elektrisk Regionaltog med 4 vogne).
Der skulle være en skarp adskillelse økonomisk de tog "tog" imellem og det var ovenikøbet således, at RE tilkøbte sig et antal billetter hos IC, således at f. eks. pendlerne til Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster kunne afbenytte IC forbindelsen til bl.a. Hamburg over Rødby.
Det var også dengang at DSB var inddelt i Driftsområder, hvor DO Chefen var konge i eget rige med eget personale.

--
Steffen Dresler

IR4 i hvidt/grønt design?

af Poul Andersen @, 10/11 2011, 20:19 (4763 dage siden) @ Steff

Jeg mener aldrig der kom grønne dørpartier på ER-togene, men der kom til at stå "Regionaltog" ved dørene i en kortere årrække.

Mvh. Poul.

IR4 i hvidt/grønt design?

af Steff, 10/11 2011, 20:29 (4763 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul!

Det kan godt være du har ret m.h.t. ER4 og et foto ville være dejligt (Læser Jan Lundstrøm dette?). Der skete så meget omkring dette tidspunkt bl.a. med ER4, der jo havde stået som "vind- og støjskærme" på flere stationer, indtil man havde fundet en løsning som strømstøjproblemerne disse og EA`erne imellem.
Jeg er helt enig i navnet på siderne og man kunne se "aftrykkene" lang tid efter de var blevet aftaget. Men der foresvæver mig nu alligevel, at der var et eller flere. Men om de kom idrift således eller kun at Scandia fik dem malet ved jeg som sagt ikke. Men det KAN også godt have været farveskabeloner (tegninger) jeg har set, der så i errindringen er blevet til rigtige billeder.

--
Steffen Dresler

IR4 i hvidt/grønt design?

af Sydbanen, Sydsjælland, 10/11 2011, 20:52 (4763 dage siden) @ Steff

Et MR/MRD fik grønne døre det var 88 og billede kan ses i "på sporet af 90'erne. S. 51.

--
Mvh Mikkel

Avatar

1994: DSB passager opdeles

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2011, 20:50 (4763 dage siden) @ Steff

Go´aften!

Det er nemlig lige akkurat korrekt med den grønne farve. DSB passagertrafik var på et tidspunkt i 1990´erne blevet opdelt i to afdelinger/divisioner eller hvad det nu hed. "DSB Intercity" og "DSB Regionaltog" (visnok på et tidspunkt under Jørgen Sloth). For også at kunne skelne mellem de to "togs" materiel var det meningen, at Regionaltog skulle anvende den grønne signalfarve, mens IC beholdt den kendte røde signalfarve.
Jeg kan nu ikke mere huske hvor meget materiel der egentligt blev ommalet, men husker tydeligt at der på siden stod enten DSB regionaltog eller Regionaltog på IR4 materiellet, der jo egenligt hed ER4 (Elektrisk Regionaltog med 4 vogne).
Der skulle være en skarp adskillelse økonomisk de tog "tog" imellem og det var ovenikøbet således, at RE tilkøbte sig et antal billetter hos IC, således at f. eks. pendlerne til Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster kunne afbenytte IC forbindelsen til bl.a. Hamburg over Rødby.
Det var også dengang at DSB var inddelt i Driftsområder, hvor DO Chefen var konge i eget rige med eget personale.

Kære Steff

Dine betragtninger om opdelingen af DSB passager i DSB regionaltog, DSB InterCity (og DSB international) og den dertil hørende "materiel-tilknytning" er for så vidt korrekt. Men den har ikke tidsmæssig sammenfald med driftsområdernes nedlæggelse, der skete 31.12.1989 kl. 23.59½. Opdelingen af DSB passager skete med virkning fra om med 01.01.1994. Chef for DSB regionaltog fra og med 01.01.1994 var Henrik Nørgaard.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

1994: DSB passager opdeles

af Steff, 10/11 2011, 20:56 (4763 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas! Ham kender jeg:-) Hold da op hvor tiden flyver, jeg synes det (næsten) var igår med DO´erne. Godt du fik sat det på plads med det organisatoriske. Der sket så meget i den periode, at det engangimellem er en stor grødet masse, når jeg umiddelbart ser tilbage.
Det går nemmere med den helt fjerne fortid ;-)

Fortsat god aften til dig og alle i andre, der som jeg sikkert bliver klogere på historien.

--
Steffen Dresler

MR-MRD i hvidt/grønt design (3 fotos)

af Niels Munch, 11/11 2011, 10:03 (4763 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af Niels Munch, 11/11 2011, 10:50

I januar 1994 besøgte min værkmester og jeg den gode Bent Frederiksen på DSBs ombygningsværksted i Århus. Formålet med besøget var at erfare, hvad værkstedet evt. kunne assistere Østbanen med i f.m. levetidsforlængelse af Y-togene, samt evt. at få nogle idéer ved besigtigelse af prototype-renoveringen af DSB MR-sæt 88.

[image]
Her ses MR 4088 på bedding - den er ganske hvid!

[image]
..... og her den grønne bagende af makkeren - med fastmonteret overgangsbælg til erstatning for de traditionelle gummivulster.

[image]
Endelig bagenden på MR 4088, hvor monteringsskinnen for harmonikaen ses. Harmonikaen selv har et spændebånd, der passer over monteringsskinnen, og som "strammes til" med en snaplås i begge sider.

Østbanen havde indledt sin planlægning af "sammenbygningen" af Ym 2 og Ys 12 (ex LNJ Ys 25), hvor det viste sig, at løsningen med en standard HÜBNER-bælg var billigere end at bygge 2 komplette Y-togsgavle med dobbeltdøre, overgangsbro og gummivulster.

Samme dag besøgte vi for resten også den altid gæstfri Odderbane for med den gode værkmester Ingwersen at drøfte erfaringer med enkeltretning af dobbeltrettede Y-togsvogne, men det er vist en anden historie ;-) .

Mig bekendt kom MR-sæt 88 aldrig ud at køre i grønt design.

Bedste hilsener
Niels

MR-MRD i hvidt/grønt design (2 fotos)

af Steen H Nielsen, 11/11 2011, 12:13 (4763 dage siden) @ Niels Munch

MR 4088 Ombygningsværksted i Århus den 14-2.1994.[image][image]

MR-MRD i hvidt/grønt design (3 fotos)

af Hedegaard, 11/11 2011, 16:25 (4763 dage siden) @ Niels Munch

Spændende!
Rigtig gode billeder! Må dog sige, at den grønne farve ville ikke have været speciel natte-venlig. Kan godt forstå man holdt sig til den røde.

Rigtig mange tak :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak