I januar 1994 besøgte min værkmester og jeg den gode Bent Frederiksen på DSBs ombygningsværksted i Århus. Formålet med besøget var at erfare, hvad værkstedet evt. kunne assistere Østbanen med i f.m. levetidsforlængelse af Y-togene, samt evt. at få nogle idéer ved besigtigelse af prototype-renoveringen af DSB MR-sæt 88.
Her ses MR 4088 på bedding - den er ganske hvid!
..... og her den grønne bagende af makkeren - med fastmonteret overgangsbælg til erstatning for de traditionelle gummivulster.
Endelig bagenden på MR 4088, hvor monteringsskinnen for harmonikaen ses. Harmonikaen selv har et spændebånd, der passer over monteringsskinnen, og som "strammes til" med en snaplås i begge sider.
Østbanen havde indledt sin planlægning af "sammenbygningen" af Ym 2 og Ys 12 (ex LNJ Ys 25), hvor det viste sig, at løsningen med en standard HÜBNER-bælg var billigere end at bygge 2 komplette Y-togsgavle med dobbeltdøre, overgangsbro og gummivulster.
Samme dag besøgte vi for resten også den altid gæstfri Odderbane for med den gode værkmester Ingwersen at drøfte erfaringer med enkeltretning af dobbeltrettede Y-togsvogne, men det er vist en anden historie .
Mig bekendt kom MR-sæt 88 aldrig ud at køre i grønt design.
Bedste hilsener
Niels