Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktuelt eller ej? (Generelt)

af OLL, Ballerup, 9/11 2011, 17:58 (4768 dage siden)

Der skrives under emnet TMZ 1419 at "80'erne" hører inde under aktuelt, og det forstå jeg ikke, da det dansk historie at f.eks. IC5 blev solgt til Iran, det er da ikke aktuelt. Vil gerne have forklaringen på hvorfor at 80'erne og formoder så også at 90'erne og 00'erne er med i aktuelt, da jeg mener at "aktuelt" er noget der er sket inden for et halvt år, så det giver ingen mening for mig.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Aktuelt eller ej?

af caprani ⌂, København, 9/11 2011, 18:03 (4768 dage siden) @ OLL

Jeg har også lidt svært ved at gennemskue det. Principielt kan jo alt hvad der ikke diskuteres på baggrund af artikler om, og omtale af, jernbanen i dagens presse jo henregnes som "historie"

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Aktuelt eller ej?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/11 2011, 18:16 (4768 dage siden) @ caprani

Jeg har også lidt svært ved at gennemskue det. Principielt kan jo alt hvad der ikke diskuteres på baggrund af artikler om, og omtale af, jernbanen i dagens presse jo henregnes som "historie"

Det er ved at blive noget bøvl - jeg vender snarest tilbage.

--
[image]

Aktuelt eller ej?

af caprani ⌂, København, 9/11 2011, 18:55 (4768 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg vil da helt klart som (nyere) bruger gøre mit til, at få det til at fungere på den nye måde, men det kan godt være vanskeligt, da der åbenbart er forskellige definitioner på, hvad der er "aktuelt" og "historisk".

Måske er en reél årstalsmæssig adskillelse en mulighed (f.eks 80 eller 90), muligvis med det forbehold, at ALLE tråde om kørsel på diverse fungerende veteranbaner er at henregne som "aktuelt" mens diskussioner om, og fotos af, materiellet i sig selv godt kan være historisk (f.eks kan et foto af en MY eller MX, som jo endnu er i drift, godt anbringes "historisk" hvis det er taget FØR skærings-året(?)

Dette er blot velmente forslag som det ikke forventes, at der bruges tid med at svare på. :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Aktuelt eller ej?

af Niels Munch, 9/11 2011, 19:19 (4768 dage siden) @ Tommy Nilsson

Idéen med kategoriopdelingen var vist ikke så ringe; der skulle dog nok noget mere "pædagogik" til .....

Men til orientering og evt. inspiration:

I det historiske forum under tyske Drehscheibe-Online gælder OG efterleves den tommelfingerregel, at emnet, der diskuteres og/eller motivet, der vises, skal have 10 år eller mere på bagen. Det vil således i praksis sige, at skildrede begivenheder, der fandt sted i 2001 eller tidligere, er "stuerene" i forum.

I den bedste mening
Niels

Aktuelt eller ej?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/11 2011, 19:38 (4768 dage siden) @ Niels Munch

Idéen med kategoriopdelingen var vist ikke så ringe; der skulle dog nok noget mere "pædagogik" til .....

Men til orientering og evt. inspiration:

I det historiske forum under tyske Drehscheibe-Online gælder OG efterleves den tommelfingerregel, at emnet, der diskuteres og/eller motivet, der vises, skal have 10 år eller mere på bagen. Det vil således i praksis sige, at skildrede begivenheder, der fandt sted i 2001 eller tidligere, er "stuerene" i forum.

I den bedste mening
Niels

Jeg vil nødigt kværulere mere end jeg har gjort i forvejen, men et simpelt forslag er at undgå samme problem som på sporskiftet.dk og fjerne 'generelt'. Det har været en tendens til at blive en 'skraldespand' på både sporskiftet og lidt her i kategorierne. Jeg tror det er nemmere bare at smide nye indlæg her, end at tage stilling og placere indholdet i den korrekte kategori.

Men jo, jeg syntes at kategorierne var en god løsning. Så sparer jeg også en linie i min liste over steder jeg skal huske at skifte password ind i mellem :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Aktuelt eller ej?

af bl, Greve, 9/11 2011, 18:18 (4768 dage siden) @ caprani

Tja, det lader til, at vi her har brug for en Tommy-afgørelse.

For mig er det emnet, der tæller, altså om emnet handler om jernbanernes historie. I det omtalte tilfælde viste billederne lokomotiver i operation for få år siden, og det er for mig ikke historisk.

At jeg valgte at låse tråden skyldes ikke så meget indholdet, men den begyndende diskussion om, om det var rimeligt at dele forum op eller ej.

Men en tidsmæssig grænsesætning er jo op til Tommy.

Bjarne

Aktuelt eller ej?

af Henrik Hansen, Vejen, 9/11 2011, 18:19 (4768 dage siden) @ caprani

Nemlig - og derfor er opdelingen af forummet på forhånd 'dødfødt'. Som de fleste, der færdes på internettet kender til, så har diskutioner med at udvikle sig i mærkelig retninger, en tråd der starter 'historisk' kan hurtig blive aktuel - og det omvendte vil og ske.

Ved den valgte løsning med 2 seperate forummer skabes ingen sammenhæng mellem de 2 forummer, og den tråds 'udløb' kan ikke umiddelbart flyttes til det andet forum.

Man kan så sige, at man skal holde sig til emnet, men helt ærligt - går ideen med et forum så ikke lidt i fløjten.

Jeg så hellere man endnu kraftigere havde fået indført brugen af katagorier, men sådan skulle det ikke være - desværre.

/Henrik

Aktuelt eller ej?

af Woodi, 9/11 2011, 18:23 (4768 dage siden) @ caprani

Troede at det galt Epoke I-II-III til periode a, der var "Old-stof" incl veteranbane kørsel.

Og at Jerbaneaktuelt var fra Epoke III periode b og op til det der findes og eksisterer i dag.

http://www.km-text.dk/nem/NEM808DK-dk.pdf

--
[image]

Aktuelt eller ej?

af Johnni Lassen ⌂, 9/11 2011, 18:58 (4768 dage siden) @ Woodi

Så må der meldes klart ud hvor den grænse skal være, så man ikke træder nogen over tæerne ved at vise billeder som ikke hører hjemme i jernbanehistorisk forum. Skal grænsen nu lige pludselig gå ved 1980 så er det fint med mig men så må der altså meldes klart ud.
Jeg kan så frygte at dette forum kun bliver for de få og dermed for indsnævert, men det er måske også bagtanken med opsplitningen.:-|

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Aktuelt eller ej?

af Sydbanen, Sydsjælland, 9/11 2011, 21:04 (4768 dage siden) @ Johnni Lassen

Vi skal have en KLAR udmelding for hvor grænsen går og det skal efterhånden gå stærkt da der er mange misplaceringer og folk har forsekllige meniger om hvor grænsen går.
"Gode" tråden bliver låst og forsættes ikke i aktuelt desværre.
Er sidste år historie (fx. sneplovstog) eller 90'ernes my'er er det historie eller aktuelt.

--
Mvh Mikkel

Aktuelt eller ej? KOLDT VAND I BLODET, Det er KUN hobby!!

af Steff, 9/11 2011, 21:41 (4768 dage siden) @ Sydbanen

Kære alle!
Slå nu liiiiiige lidt koldt vand i blodet:-) . Det er hobby vi taler om her og det KAN vel gennemføres uden at webmaster skal stikke snorlige retningslinjer ud.
Brug fornuften og intentionerne i de skrevne retningslinjer eller læs mellem linjerne, så går det jo nok. Og i løbet af et kort stykke tid er tingene på plads og tråde med et indhold, der er løbet over i et andet forum er afsluttede.
Ting tager lige lidt tid for at virke, ikke?
Brug eventuelt Niels "anvisning" fra "Drehscheibe". Det er da en rettesnor.
Selvfølgelig kan en tråd tage en drejning, men så er man jo heller ikke tro mod trådens indhold. Og det gør det svært senere at finde informationer, da de står andre steder en formodet.
Det er faktisk stor set som grammatik, nutid, det er ikke her, datid, det er her.

Fortsat god aften.

Steff

--
Steffen Dresler

af OLL, Ballerup, 9/11 2011, 21:45 (4768 dage siden) @ Steff

Jeg ville bare gerne have retningslinjerne på plads, da jeg bare blev forvirret pga. der stod at 80'erne var en del af aktuel forummet, og derfor ville jeg bare have reglerne klarlagt :-) Btw bruger min undskyldning JEG ER TEENAGER :-D :-D :-D Sund fornuft findes ikke xD

Med venlig usund fornuft hilsen Oliver :-D

--
Oliver L. Løvgard

af Steff, 9/11 2011, 22:03 (4768 dage siden) @ OLL

Kære Oliver, du er herfra undskyldt, teenager, den argumentation må man vel bøje sig for:-)

Jeg forstår da godt dit spørgsmål, men nu har censuren:-D for denne side talt og det haver vi så at rette os efter. Enig eller uenig, nu er der nogle retningslinjer,
og det bør vel så heller ikke diskuteres.

"Life goes on"!

Godnat og sov godt.

Steff

--
Steffen Dresler

af OLL, Ballerup, 9/11 2011, 22:04 (4768 dage siden) @ Steff

Kære Oliver, du er herfra undskyldt, teenager, den argumentation må man vel bøje sig for:-)

Jeg forstår da godt dit spørgsmål, men nu har censuren:-D for denne side talt og det haver vi så at rette os efter. Enig eller uenig, nu er der nogle retningslinjer,
og det bør vel så heller ikke diskuteres.

"Life goes on"!

Godnat og sov godt.

Enig! :-)

Godnat og sov godt Steff :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard

Aktuelt eller ej?

af MortenLarsen94, Aarhus, 9/11 2011, 21:50 (4768 dage siden) @ Sydbanen

Jeg ved mange synes det er svært at finde ud af, men jeg synes måske I skal gøre på med jer selv om hvad I synes der er aktuelt og historisk.
Veteranbaner, selvfølgelig er de da med til at fortælle om i historien, men i min optik er de altså lige så stor en del af det aktuelle, som IC4.
I gårs nyheder er igen i min optik også aktuelt, selvfølgelig diskuttere vi hvad der skete i går, idag og måske et år frem.

Jeg deler historie og aktuelt ved omkring år 2000, men derfor er det da stadig historie at man i 2003 stadig ikke havde modtaget nogen IC4'ere. Grunden til at jeg deler op er at man ikke kan diskuttere noget aktuelt uden at gå nogle år tilbage.

Og så vil jeg lige undskylde for at det måske er lidt hårdt, for det er slet ikke sådan ment, men nu har I en af det to moderatorers definition på historisk og aktuelt meget, meget groft.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Aktuelt eller ej?

af Niels Munch, 9/11 2011, 22:10 (4768 dage siden) @ MortenLarsen94

Jeg deler historie og aktuelt ved omkring år 2000, men derfor er det da stadig historie at man i 2003 stadig ikke havde modtaget nogen IC4'ere. Grunden til at jeg deler op er at man ikke kan diskuttere noget aktuelt uden at gå nogle år tilbage.

Kære Morten-Moderator,

Som jeg læser din "opdeling", ligger du meget på linie med den tyske praksis, jeg beskrev i mit svar til Tommy oppe i tråden. Du vil vel næppe i al evighed fiksere grænsen ved år 2000, men operere med en løbende 10-11 års horisont?

Bedste hilsener
Niels

Aktuelt eller ej?

af MortenLarsen94, Aarhus, 9/11 2011, 22:14 (4768 dage siden) @ Niels Munch

Ja, selvfølgelig vil min grænse flytte sig som årene skrider frem :D
Og ja som du, Niels Munch, skriver så er aktuelt også noget der forgik for omkring ti år siden sådan groft set :)

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
[image]

Aktuelt eller ej?

af re20000, 9/11 2011, 23:20 (4768 dage siden) @ MortenLarsen94

Hvordan kan noget der skete for ti år siden være aktuelt?

Efter min ringe mening er aktuelt noget der sker lige nu og her, dvs for højest en måneds tid siden.
Ligeså noget der annonceres til ude i fremtiden. Om det så sker på en veteranbane eller et letbanekontor er vel ligemeget.

Historisk er begivenheder, der HAR fundet sted. Eksemplet med MY- kørsel med sneplov er udemærket. Det var sidste år, alle billederne ER taget, måske mangler nogle at blive vist og nogle detaljer at blive diskuteret, men vi kan ikke påvirke hvad der hændte, kun prøve at analysere. Modsætningsvist skulle første tur på Københavns metro være en aktuel begivenhed? Det er "kun" 9 år siden?

Et fast årstal er ihvertfald et dårligt valg, så hellere en rullende tidshorisont.

Bedste hilsner

Nold

Aktuelt eller ej?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/11 2011, 00:15 (4768 dage siden) @ re20000

Hvordan kan noget der skete for ti år siden være aktuelt?

Efter min ringe mening er aktuelt noget der sker lige nu og her, dvs for højest en måneds tid siden.
Ligeså noget der annonceres til ude i fremtiden. Om det så sker på en veteranbane eller et letbanekontor er vel ligemeget.

Historisk er begivenheder, der HAR fundet sted. Eksemplet med MY- kørsel med sneplov er udemærket. Det var sidste år, alle billederne ER taget, måske mangler nogle at blive vist og nogle detaljer at blive diskuteret, men vi kan ikke påvirke hvad der hændte, kun prøve at analysere. Modsætningsvist skulle første tur på Københavns metro være en aktuel begivenhed? Det er "kun" 9 år siden?

Et fast årstal er ihvertfald et dårligt valg, så hellere en rullende tidshorisont.

Bedste hilsner

Nold

Mon ikke svaret nærmere ligger i _hvad_ der diskuteres?
Dem der diskuterer CL / Bhs vogne, damp og MO vogne gider nok ikke sidde og lede efter deres tråde imellem den lind strøm af IC4 brok der dukker op ind i mellem.
Omvendt har jeg stort set ingen forstand på, eller billeder af ældre materiel, da jeg jo ligesom ikke var født. Jeg har mere lyst til at være med på det 'aktuelle'.

Om det så lige er årstallet der skal dele os, er jo ikke nødvendigvis det rigtige. Tråde om IC4 indkøbet i 99 er ved at være 'historiske', men emnet er da i høj grad aktuelt.

Den eneste kategori der efterhånden giver sig selv, er Billedgætterierne. De er både aktuelle og historiske, men ligger nede i deres egen kategori. Politik diskuterer vi jo også snart ud over det hele alligevel :S

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Aktuelt eller ej?

af MortenLarsen94, Aarhus, 10/11 2011, 07:48 (4768 dage siden) @ re20000

Godmorgen Nold.
Som jeg skrev til sidst i mit første indlæg så var det MIN mening, selvfølgelig tænker jeg ikke at alle har den opfattelse af aktuelt og historisk :D

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
[image]

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak