Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV (Jernbanen i dag)

af Erik H, Frederikssund, 8/11 2011, 21:45 (4856 dage siden)

Jeg ved at DSBs Øresundstog kan køre med hhv 25 kV 50z og 15 kV 16 2/3 Hz, da DSB anvender 25 kV og SJ anvender 15 kV. Nu er det så jeg spørger om hvordan man får stillet det om, og ikke mindst om det er i Kastrup eller i Malmø.
Ligeledes må der vel også være en eller anden form for "sporfletning" da man jo i Sverige stadigvæk har "venstrekørsel" på jernbanerne, i modsætning til Danmark. Hvor er denne evt. "sporfletning" placeret? Måske et par naive spørgsmål, men en eller anden kan sikkert give en fornuftig forklaring:-)

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af Carsten, 8/11 2011, 22:19 (4856 dage siden) @ Erik H

Hej Erik

Skiftet i kørespænding sker ved Lernacken (Øresundsbroens svenske landfæste). På hver sin side af en neutralsektion findes det svenske (15 kV) og danske (25 kV)system. Toget registrerer selv systemskiftet og indstiller sig på den ændrede spændingsforsyning.

Med venlig hilsen

Carsten

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af RasmusS, 8/11 2011, 22:22 (4856 dage siden) @ Erik H

skift fra højre- til venstre-spor sker i Arlöv mellem Malmö og Lund

Mvh Rasmus

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af OLL, Ballerup, 8/11 2011, 22:37 (4856 dage siden) @ RasmusS

skift fra højre- til venstre-spor sker i Arlöv mellem Malmö og Lund

Hmmm så vidt jeg har hørt og læst mig frem til er der fra Kastrup station til Malmø Central Station ikke noget der hedder "højre" og "venstre" kørsel, da strækningens spor er lukkede. Det var vidst for at undgår at hvis et spor blev lukket/spæret, skulle man ud i "venstre/højre" sporskørsel, og valgte at lave begge spor til lukkede strækninger.
Men det kan jo godt være at det ikke er rigtigt :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af Hedegaard, 8/11 2011, 23:11 (4856 dage siden) @ OLL

Det lyder meget rigtigt. De seneste gange jeg har været til Malmö, har toget ikke skiftet spor.

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af RasmusS, 9/11 2011, 00:06 (4856 dage siden) @ OLL

skift fra højre- til venstre-spor sker i Arlöv mellem Malmö og Lund


Hmmm så vidt jeg har hørt og læst mig frem til er der fra Kastrup station til Malmø Central Station ikke noget der hedder "højre" og "venstre" kørsel, da strækningens spor er lukkede. Det var vidst for at undgår at hvis et spor blev lukket/spæret, skulle man ud i "venstre/højre" sporskørsel, og valgte at lave begge spor til lukkede strækninger.
Men det kan jo godt være at det ikke er rigtigt :-)

Mvh. Oliver


vekselspor hedder det i fagtermerne, i praksis kører man højre rettet trafik indtil Arlöv

Mvh Rasmus

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af Svend, 9/11 2011, 08:47 (4856 dage siden) @ OLL

Hmmm så vidt jeg har hørt og læst mig frem til er der fra Kastrup station til Malmø Central Station ikke noget der hedder "højre" og "venstre" kørsel, da strækningens spor er lukkede. Det var vidst for at undgår at hvis et spor blev lukket/spæret, skulle man ud i "venstre/højre" sporskørsel, og valgte at lave begge spor til lukkede strækninger.
Men det kan jo godt være at det ikke er rigtigt :-)

Man skal passe på "fagtermerne". Selvfølgelig er sporet/sporene ikke lukket/lukkede (spærret/spærrede), men der er - som skrevet før - vekselspordrift, hvor man valgfrit kan køre ad det ene eller andet spor. Normalt passerer togene højre om hinanden, så derfor skrives der "højre spor". Man kunne jo også have skrevet det sydlige spor (når man kører mod Malmö) eller hovedsporets nummer (hvis man kender det). Men mon ikke de fleste forstod hvad der oprindelig blev svaret?

--
Svend

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/11 2011, 22:15 (4855 dage siden) @ Svend

Hmmm så vidt jeg har hørt og læst mig frem til er der fra Kastrup station til Malmø Central Station ikke noget der hedder "højre" og "venstre" kørsel, da strækningens spor er lukkede. Det var vidst for at undgår at hvis et spor blev lukket/spæret, skulle man ud i "venstre/højre" sporskørsel, og valgte at lave begge spor til lukkede strækninger.
Men det kan jo godt være at det ikke er rigtigt :-)


Man skal passe på "fagtermerne". Selvfølgelig er sporet/sporene ikke lukket/lukkede (spærret/spærrede), men der er - som skrevet før - vekselspordrift, hvor man valgfrit kan køre ad det ene eller andet spor. Normalt passerer togene højre om hinanden, så derfor skrives der "højre spor". Man kunne jo også have skrevet det sydlige spor (når man kører mod Malmö) eller hovedsporets nummer (hvis man kender det). Men mon ikke de fleste forstod hvad der oprindelig blev svaret?

Der er jo i øvrigt også vekselsporsdrift på Storebælt. Her er der en neutral sektion på Sprogø, da det Jyske og Sjællandske elnet ikke er i fase.
Det Sjællandske elnet er i fase med Sverige, Norge og Finland, mens vi Jyder er på bølgelængde med Tyskland og resten af vest europa. (Vidst nok minus UK+Irland).

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af Bruger4711, 10/11 2011, 00:17 (4855 dage siden) @ BlackThorneDK

Der er jo i øvrigt også vekselsporsdrift på Storebælt.

Og det hænder i ny og næ, at det benyttes til at overhale forsinkede IC 8xx/9xx-tog med Lyntoget - eller godstog for den sags skyld.

OT: Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/11 2011, 00:20 (4855 dage siden) @ Bruger4711

Der er jo i øvrigt også vekselsporsdrift på Storebælt.


Og det hænder i ny og næ, at det benyttes til at overhale forsinkede IC 8xx/9xx-tog med Lyntoget - eller godstog for den sags skyld.

Den mest underlige tur jeg endnu har haft på vekselspor, var en tur fra Roskilde til Høje Tåstrup.
Vi kørte fra Roskilde samtidig med et andet IC3 sæt, og fulgtes ad med 170km/t et godt stykke vej mod Høje Tåstrup.
Jeg kiggede på min GPS en ekstra gang, da jeg så ud af vinduet. På den ene side stod verden stille og på den anden side forsvandt den med 170 km/t :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af caprani ⌂, København, 10/11 2011, 11:18 (4855 dage siden) @ Svend

Ja rent praktisk (og signalteknisk) er der vel nærmest tale om to parralelle, enkeltsporede strækninger.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV

af bl, Greve, 9/11 2011, 09:40 (4856 dage siden) @ Erik H

Jeg vil lige bemærke, at denne glimrende diskussion hører til i "Jernbaneaktuelt" og ikke her i "Jernbanehistorisk" forum.

Bjarne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
DSB MH389

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak