Sidespor til Kastrup Lufthavn Syd? (Generelt)
Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_08/
Har der været et sidespor til Lufthavnens sydlige del udgående fra sporet mellem St. Magleby og Dragør?
Venlige hilsner
Søren
Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_08/
Har der været et sidespor til Lufthavnens sydlige del udgående fra sporet mellem St. Magleby og Dragør?
Venlige hilsner
Søren
af Jens MO-Møller , 7/11 2011, 22:12 (4766 dage siden) @ disavelo
Det kan du roligt spørge Dines Bogø om, for er der nogen, som ved noget om Amager og navnlig Dragør og St. Magleby, er det ham!
venlig hilsen
Jens Møller
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/11 2011, 00:15 (4766 dage siden) @ disavelo
Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_08/
Har der været et sidespor til Lufthavnens sydlige del udgående fra sporet mellem St. Magleby og Dragør?
Venlige hilsner
Søren
I følge EVPs side her har der været et sidespor ind på området (se 5. billede fra oven med tilhørende tekst).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/11 2011, 11:31 (4766 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_08/
Har der været et sidespor til Lufthavnens sydlige del udgående fra sporet mellem St. Magleby og Dragør?
Venlige hilsner
Søren
I følge EVPs side her har der været et sidespor ind på området (se 5. billede fra oven med tilhørende tekst).Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Et "pædagogisk overblik" er forsøgt etableret her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/11 2011, 14:31 (4766 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_08/
Har der været et sidespor til Lufthavnens sydlige del udgående fra sporet mellem St. Magleby og Dragør?
Venlige hilsner
Søren
I følge EVPs side her har der været et sidespor ind på området (se 5. billede fra oven med tilhørende tekst).Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Et "pædagogisk overblik" er forsøgt etableret her.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På Dines Bogøs glimrende hjemmeside findes bl.a. disse to billeder, som sandsynligvis henholdsvis er/har relation til sidesporet.
Maj 1945 - sporet ses i forgrunden
1977 - læsserampe
Kilde: http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_01/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af disavelo, Herning, 8/11 2011, 14:34 (4766 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Tak for alle svar og gode links. Jeg formoder at sporet har været anvendt til flybrændstoftransport i tankvogne. Er der nogen der kender til billeder af materiel på sidesporet?
Det kan meget vel ende med at jeg som foreslået kontakter Dines Bågøe.
Venlige hilsner
Søren
af Steff, 8/11 2011, 16:31 (4766 dage siden) @ disavelo
Godaften!
Sidesporet blev OGSÅ anvendt til andet end det såkaldte "Kraftstof", altså benzin, her ofte syntetisk fra f. eks. BUNA-Werke.
En nok større anvendelse var til bygningsmaterialer for den næsten konstante udbygning af lufthavnen med alle dets cementerede startbaner, rullebaner, standpladser, værksteder, hangarer o.s.v.
Og endelig skal ikke forglemmes ammunitionstransporter af sprængammunition (bomber, lufttorpedoer og miner) og ammunition for flyenes maskingeværer og maskinkanoner.
Sporet blev også benyttet til borttransport af havererede og afskrevne fly.
En af de markante rullebaner, der gik over landevejen til Dragør og op til to værksteder er væk, men et stykke er alligevel bevaret under noget asfalt. Dette ses tydeligt på et bredt vejstykke bag Maglebylund HF.
Om der er taget et billede eller to ville da være lidt sensationspræget, da det for det første var sjældent med almen fotografering under krigen og yderligere var fotografering af militære anlæg "Am strengsten Verboten" (af både det danske politi som de tyske myndigheder) og blev håndhævet. Men det kan da godt være, at en satte livet på spil for et i taktisk/strategisk sammenhæng ligegyldigt billede.
Men det KUNNE da være interessant at se.
--
Steffen Dresler
af disavelo , Herning, 9/11 2011, 10:00 (4765 dage siden) @ Steff
Kære Steffen
Har det vejstykke noget at gøre med den hangarlignenede bygning, der ligger omtrent på hjørnet af Ryttervænget og Hartkornvej, lige vest for haveforeningen Maglebylund? (ses på krak eller findvej.dk).
Det har altid undret mig, at der ligger en hangarlignende bygning så langt væk fra lufthavnen. (Jeg boede på Amager fra 1956 til 1975).
Venlige hilsner
Søren
af Gert, Aalborg, 9/11 2011, 11:10 (4765 dage siden) @ disavelo
Ja det er en af de gamle tyske standard hangarer i buefacon, som der også ligger nogle af i Kastrup syd - og på de flyvestationerne Aalborg, Karup, Vandel og Tirstrup.
Der har været en mere - den blev fjernet lige efter krigen. Mit bedste gæt er, at den blev flyttet til Skovlunde Flyveplads, for der stod også sådan en hangar. Så var/er der en større firkantet" hangar i Magleby - den er i dag noget ombygget til svømmehal.
Det var typisk for tyskerne, at man forsøgte at sprede sig over et stort areal for at mindske sårbarheden ved luftangreb.
Gert
af Steff, 9/11 2011, 11:25 (4765 dage siden) @ disavelo
Godformiddag til dig Søren!
Jeps, der ligger faktisk to "hangarlignende" bygninger til højre for Dragørvejen mod Dragør fra St. Magleby. Begge opført af Organisation TODT for Luftwaffe. Den store som værksted, den mindre ved jeg ikke lige, men det kan du helt sikkert finde i Dines skriverier om netop Fliegerhorst Kastrup.
Jeg husker den store rullebane fra min tid i Dragør og HF Maglebylund kommende fra Dragør Syd over landevejen (det var den altså i slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne) hvorefter den slog et 90 graders sving mod vest over mod de to hangarer, hvoraf den ene var et værksted.
Iøvrigt var man lige efter krigen (jeg for ung) ikke en rigtig dreng i Dragør, hvis man ikke havde monteret et par maskinkanoner på sin sæbekasse vogn! Min tidligere chef viste mig et pragtfuldt billede af hans sæbekasse bil med barnevognshjul og 2 x MG 151 maskinkanoner lånt på flyvepladsen. De blev dog ganske hurtigt inddraget af en lidt vred far og sur politibetjent. Voksne skal også altid blande sig, ikke sandt?
Og rent modeljernbanemæssigt har vi faktisk også lidt at takke Luftwaffe for. De første elektriske motorer i datidens spor 0 lokomotiver, var faktisk drevet af viskermotorer for fly "organiseret" efter krigen bl.a. på Værløse og i Kastrup. Senere sikkert også mere legalt anskaffet ved at opkøbe viskermotorer fremstillet i Danmark for - jeps, Luftwaffe. Men det er jo en helt anden historie.
Steffen
--
Steffen Dresler
af disavelo , Herning, 9/11 2011, 13:53 (4765 dage siden) @ Steff
Kære Steffen og Gert
Jeg har søgt lidt rundt på Dines Bågøes meget omfattende sider, og har bl.a. spændende fundet dette kort, som giver fingerpeg om meget omfattende anlæg udenfor selve lufthavnens område. Se http://www.din-bog.dk/Lufthavn/Gruppe_02/images/AB-Sporplaner_Lufthavnen.jpg
Jeg nød også denne gamle farvebilledserie fra den nordlige del af Amagerbanen:
http://lokalhistorier.dk/Transport/Leif_Bang_Amagerbanen_02/
Venlige hilsner
Søren
af gamle ole, 9/11 2011, 14:08 (4765 dage siden) @ disavelo
interessant at se at sidesporet udgik så langt mod nord. Har en erindring om at der muligvis var et endnu mre nordligt sidespor til lufthavnen?
hilsen Ole
af gamle ole, 29/11 2011, 11:46 (4745 dage siden) @ gamle ole
Jeg tror egentlig jeg lurede lidt på det stykke spor der udgik fra kastrup St ligeud gennem Kastrup Lund tror jeg det hed, næsten helt frem til Lufthavnen ved den første udviddelse med de 2 fingre og den "ny" lufthavnsbygning (omkring 62?), og da AB blev cuttet med forlængelsen af startbane og Amagerlandevej også blev cuttet.
Kan der i den koldkrigsperiode være tale om militære interesser i dette stump spor frem til Lufthavnen, ligesom man f.ex. hørte argumentet for bevarelse af Slagelse-Næstvedsporet og muligvis også Tinglevbanen af NATO-hensyn?
Hilsen Ole
af Steff, 29/11 2011, 12:41 (4745 dage siden) @ gamle ole
Go´eftermiddag Ole!
Ja, der kan tænkes mange tanker og deraf kommende spørgsmål. M.h.t. Slagelse - Næstved, NIX. Var kun interessant før og lige efter krigen, dengang man ikke havde kapacitet til landevejstransport. Andre transporter gik via Ri. Forsvaret blev yderligere spurgt, da DSB (i 1990´erne)ønskede at tage sporene op og igen var svaret negativt (ingen brug). Yderligere var overbygningen og broen over Susåen en hemsko.
Tinglevbanen, hvad skulle den transporterer? Igen som ovenstående.
Kastrup har jeg ingen viden om, men igen, hvad skulle forsvaret dog beholde dette stykke skinne for og hvad skulle ind over kysten til flyvepladsen?
--
Steffen Dresler
af gamle ole, 29/11 2011, 12:47 (4745 dage siden) @ Steff
Næ såmænd. Det var vel bare endnu engang "Rygters Bureu". Men den stymp spor mellem Kastrup St og Lufthavnen har da vist heller aldrig været brugt til noget. Måske periodevis henstillen af godsvogne?
Ole
af gamle ole, 29/11 2011, 12:49 (4745 dage siden) @ gamle ole
Argumenet for de andre banner skulle vist have været reservesmulighed hvis de "normale" baner skulle blive blokeret jvnf. erfaruinger fra jernbanesabotagen under besættelsen.
Ole
af disavelo, Herning, 29/11 2011, 14:46 (4745 dage siden) @ gamle ole
Fra slut-50-erne husker jeg udmærket en sporstump fra Kastrup Station og sydpå, men det, jeg ser for mig, var bare en rest af AB's forløb udenom lufthavnen til Tømmerup (og St.Magleby-Dragør).
Venlige hilsner
Søren
af gamle ole, 29/11 2011, 18:16 (4744 dage siden) @ disavelo
Det mener jeg ogsp det var. Man kunne bare undre sig over denne stump havde overlevet.
Ole
af Steff, 9/11 2011, 14:31 (4765 dage siden) @ disavelo
Hej igen til Søren og Gert m. fl.
Jeg husker ikke alle disse "kødben" (standpladser) der er tegnet på kortet for fly. Kun rullebanen og de to omtalte hangarer/værksteder. Men jeg var jo nok heller ikke til hverken jernbane- eller gammelflyveplads arkeologi på daværende tidspunkt .
Men det hele passer jo fint ind i de standardanlæg der blev anvendt. Det var så bare at passe dem ind i terrænet. Og det gjorde man så.
Det er nok tydeligst at se idag på FSN KARUP (Fligerhorts Grove) nord for det egentlige perimeterhegn (altså med publikumsadgang hvis ikke anvendt til andet militært formål), nemlig den gamle "Jagerbanen" og alle "kødbenene" i tilknytning dertil. Om det var tilfældet på Kastrup ved jeg ikke, men normalt var der lagt en jordvold rundt om a.h.t. sprængstykker og "strafing" (MK og MG ild fra fly).
Nå, vi er langt værk fra jernbanen. Og jeg tror ikke der var behov for en jernbane længere oppe mod nord. Det var jo "sydpå" det sneede (a pro kommen jul).
Lige til sidst: Tyskerne var MEGET dygtige til at camuflere eller lave vildledning, bl.a. m.h.t. at lave "dummy" fly/byer/veje/jernbaner/fabrikker mv. Men i begyndelsen af krigen var erfaringer og "modelkorrekthed" nok ikke lige en af kernekompetencerne, da RAF opdagede, at flere fly på bl.a. Kastrup var lavet af træ. Og dette kunne KUN forekomme i begyndelsen af krigen (sommer 1940) og af RAF. Et fly (Blenheim) smed et læs træ over nogle af flyene (beskrevet af afdøde WC G. Gibson, VC, DSO p.p. i bogen "Enemy coast ahead").
--
Steffen Dresler
af gamle ole, 9/11 2011, 17:29 (4764 dage siden) @ Steff
Omkring det llymæssige mm, vil det sikkert også være relevant på spotters.dk.
hilsen Ole
af disavelo , Herning, 9/11 2011, 17:58 (4764 dage siden) @ gamle ole
På dette engelske kort fra marts 1945 og foto fra maj 1945 ses tydeligt hvor sidesporet udgår mellem Tømmerup station og Store Magleby station. Der ses ingen sidespor til den nordlige del af lufthavnen. De røde cirkler markerer de tyske brandstationer.
http://www.lokalhistorier.dk/Tysk_Brandstation/Nord/images/1945_RAF_kort.jpg
http://www.lokalhistorier.dk/Tysk_Brandstation/Nord/images/19450512_Lufthavn.jpg
Venlige hilsner
Søren
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/11 2011, 22:28 (4764 dage siden) @ Steff
Det er nok tydeligst at se idag på FSN KARUP (Fligerhorts Grove) nord for det egentlige perimeterhegn (altså med publikumsadgang hvis ikke anvendt til andet militært formål), nemlig den gamle "Jagerbanen" og alle "kødbenene" i tilknytning dertil.
Hej Steff
Nu du er lidt off topic, kan jeg da lige fortælle at IGR stadig bruger den gamle "Jagerbane" når de skal uddanne nye folk til mineplejl.
Her bruger de den dog ikke til at "tæske" minerne som er normal procedure, men lader den roterer modsat som en slags fejekost, for at øve rydning af en landingsbane der er blevet dænget til med klyngebomber.
Politiet bruge desuden noget af den omkransende rullebane til kørselsuddannelse.
--
af BlackThorneDK , Randers, 9/11 2011, 22:34 (4764 dage siden) @ K.B.Andreasen
Det er nok tydeligst at se idag på FSN KARUP (Fligerhorts Grove) nord for det egentlige perimeterhegn (altså med publikumsadgang hvis ikke anvendt til andet militært formål), nemlig den gamle "Jagerbanen" og alle "kødbenene" i tilknytning dertil.
Hej SteffNu du er lidt off topic, kan jeg da lige fortælle at IGR stadig bruger den gamle "Jagerbane" når de skal uddanne nye folk til mineplejl.
Her bruger de den dog ikke til at "tæske" minerne som er normal procedure, men lader den roterer modsat som en slags fejekost, for at øve rydning af en landingsbane der er blevet dænget til med klyngebomber.
Politiet bruge desuden noget af den omkransende rullebane til kørselsuddannelse.
Vi andre får også slidt nogle dæk hvert år til Kristi Flyvedag :)
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Steff, 9/11 2011, 22:50 (4764 dage siden) @ BlackThorneDK
Go´aften!
Jeps, det var lidt off topic (der ER dog et sidespor til FSN som vi tidligere har set billeder af). Men nu har de "ikke vidende set solen" og jeg fået oplyst at Hydremaen kan feje baglæns (godt her med bladene i efteråret!!). Nå, det ER en god bil at have og den har ihvert tilfælde nok reddet mig engang, "but again an other story and I here by declare off topic for closed".
--
Steffen Dresler
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere