Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er dette? (Generelt)

af Anders Madsen, 6/11 2011, 13:21 (4768 dage siden) @ KimC

Skinnen skyldes et alvorligt sammenstødsuheld, der krævede et større og langvarigt bjærgningsarbejde med assistance fra DSB, da LJ M 31 endte på “gulvet” den 12. august 1963 på Nykøbingvej i Sakskøbing. Uheldet betød at sporet blev fuldstændigt forvredet over en 60 meters længde. Således måtte LJ-baneafdelingen anlægge en midlertidig sporforlægning med rigtige skinner og sveller, der blev flettet sammen med et sporskifte i hovedsporet. Det er så vidt jeg ved rester fra den ulykke, der var den hidtil værste i Lollandsbanens historie, men som dog ikke forsagede personskade.

Hændelsen og foto er beskrevet i den nye bog "Langs mindernes spor" fra forlaget Skinne Bøger på side 192-195.

Roebanerne løb ikke langs med LJ, men løb under banen to steder ved sukkerfabrikken, altid på tværs af LJ. Så skinnen stammer ikke fra et roespor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak