Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Maksimal togvægt på Storestrømbroen (Trafikpolitik)

af Erik H, Frederikssund, 5/11 2011, 21:05 (4776 dage siden)

Jeg undrer mig menget over hvordan politikerne, kan finde på at vedtage bygningen af en Fehmern-forbindelse, når man har et "nåleøje" som Storestrømsbroen. Efter hvad jeg har kunnet erfare har den maksimale togmetervægt været på 7,2 tons. I følge nogle EU-regler var mindst 8,0 tons! Nu er togmetervægten af BaneDanmark af sikkerhedsmæssige årsager sat til omkring 3,5 tons. Af det kan man udlede at allerede ved vedtagelsen af forbindelsen, var Storstrømsbroens togmetervægt for lav.
Man tager sig til hovedet. Også det at broen kun er enkeltsporet er jo heller ikke specielt smart, set i forhold til den kommende intensive trafik, når Fehmernforbindelsen er færdig. Det tangerer politisk makværk!!!

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Fysikeren, 5/11 2011, 21:14 (4776 dage siden) @ Erik H

En ny dobbeltsporet bro er naturligvis ønsket.

Men nogle har nok tænkt: Det går nok. Måske man på papiret kunne opgradere broen til 8 ton/m. Ellers må de tog med den største metervægt jo over Storebælt. Enkeltsporet gør alligevel at nogen skal den vej.

Lars

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Svend, 5/11 2011, 21:17 (4776 dage siden) @ Erik H

Jeg undrer mig menget over hvordan politikerne, kan finde på at vedtage bygningen af en Fehmern-forbindelse, når man har et "nåleøje" som Storestrømsbroen. Efter hvad jeg har kunnet erfare har den maksimale togmetervægt været på 7,2 tons. I følge nogle EU-regler var mindst 8,0 tons! Nu er togmetervægten af BaneDanmark af sikkerhedsmæssige årsager sat til omkring 3,5 tons. Af det kan man udlede at allerede ved vedtagelsen af forbindelsen, var Storstrømsbroens togmetervægt for lav.


http://www.bane.dk/db/filarkiv/10805/AML_10102011.pdf
Der er nok et eller andet som Transportministeriet eller Trafikstyrelsen har overset undervejs :-|

--
Svend

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Troldhøj, 6/11 2011, 09:08 (4776 dage siden) @ Svend

Står der ikke Middelfart-Snoghøj: 6.4 T/m i den?
Så hvordan bliver det bedre at køre over Lillebælt?

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af fætter.guf, 6/11 2011, 10:18 (4776 dage siden) @ Svend

Prøv at se hvornår siden er blevet rettet : 10.10.2011 ( Står i bunden af side 5);-)

I øvrigt kan dobbeltdækkerne åbentbart kun køre med 2 ME`er hvis det er en UT transport, hvis man skal tro på fodnoten

Hilsen
Lars

Avatar

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Erik H, Frederikssund, 6/11 2011, 11:30 (4775 dage siden) @ Svend

Ja Svend har ret i at Transportministeriet/Trafikstyrrelsen har overst noget!!!
Det er da sørgeligt at sådanne myndigheder ikke er mere kompetente:-(
Fejl som denne burde ikke kunne finde sted.

Venlig hilsen
Erik H

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Henrik Hansen, Vejen, 6/11 2011, 11:53 (4775 dage siden) @ Svend

http://www.bane.dk/db/filarkiv/10805/AML_10102011.pdf
Der er nok et eller andet som Transportministeriet eller Trafikstyrelsen har overset undervejs :-|

Nok ikke overset, men udladt at se...

Hele Femern forbindelsen bygger på at en transportminister gerne ville have et monument for sig selv - koste var det koste ville. Man justerede i prognoserne for trafikgrundlaget så broen på papiret kunne finansierer sig selv, men staten skal garanterer mod evt. underskud.

Den historie i mente, så kan det ikke være den store overraskelse, hvis nogen godt kendte problemer med Storstrømsbroen, men nogen også valgte at se bort fra dem.

/Henrik

Avatar

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Erik H, Frederikssund, 6/11 2011, 13:23 (4775 dage siden) @ Henrik Hansen

Det med monumentet har du gangske ret i. Det er tidligere set, bla. med hensyn til Den Nordjyske Motorvej, hvor en hvis trafikminister ved navn Jens Riisgård Knudsen, absolut skulle have gennemført motorvejen til Frederikshavn, men der er også andre lignende sager.
Det er et typisk tegn på politisk inkompetence, når den der værst. Et andet eksempel er den købernhavnske Metro, der i den grad var underbudgeteret, og hvor regningen bare steg og steg. Da det var det offentlige der stod for "gildet", ja så postede man bare nogle flere penge i projektet, da det jo bare var skatteyderne der skulle betale!!! Sørgeligt men sandt:-(

Hilsen
Erik H

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Ekaeli007, 6/11 2011, 14:00 (4775 dage siden) @ Erik H

Hej

Jeg mener at alle trafikministre har villet skabe sig et monument, alle uanset

politisk tilhørsforhold. Der er så nogen der ikke nåede at få et projekt,

Men ellers ingen nævnt ingen glemt.

Og men glemmer at lægge nogle procenter på det jeg syntes at kunne huske fra

min levetid er at alle projekter bliver væsentlig dyrere end de var projekteret

til, Syntes også at have hørt et rygte om en ingeniør ved DSB der når de unge

kom med planer og projekter og hvor meget det ville koste altid sagde, unge mand

man skal altid lægge nogle procenter til den pris man har regnet sig frem til.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Erik H, Frederikssund, 6/11 2011, 14:29 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Du har ganske ret i at mange trafikministre gennem tider har villet have et monument over sig selv.
Nu kan jeg ikke huske om det direkte var en minister, eller om der var flere om det, men et typisk eksempel var Den Sjællandske Midtbane fra Ringsted til Frederikssund (Hillerød) Den kørte i otte år 1928-1936 mellem Ringsted og Frederikssund, og strækningen fra Frederikssund til Hillerød blev aldrig færdigbygget.
Der er derimod en masse gamle broer og viadukter på den strækning. Disse kan ikke betegnies som monumenter over de (u)ansvarlige politikere og andet godtfolk, men som skamstøtter, over en uduelig trafikpolitik!

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/11 2011, 18:14 (4775 dage siden) @ Erik H

Du har ganske ret i at mange trafikministre gennem tider har villet have et monument over sig selv.
Nu kan jeg ikke huske om det direkte var en minister, eller om der var flere om det, men et typisk eksempel var Den Sjællandske Midtbane fra Ringsted til Frederikssund (Hillerød) Den kørte i otte år 1928-1936 mellem Ringsted og Frederikssund, og strækningen fra Frederikssund til Hillerød blev aldrig færdigbygget.
Der er derimod en masse gamle broer og viadukter på den strækning. Disse kan ikke betegnies som monumenter over de (u)ansvarlige politikere og andet godtfolk, men som skamstøtter, over en uduelig trafikpolitik!

Mon ikke midtbanen kunne have været ganske praktisk i dag, som godsbane uden om københavn?
Det kræver selvfølgelig at broerne over Frederikssund og Storstrømmen var dimensioneret til det.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Erik H, Frederikssund, 6/11 2011, 18:50 (4775 dage siden) @ BlackThorneDK

Jo, jeg kan kun give dig ret i at det ville have været smart med en godsforbindelse uden om København. Denne forbindelse kunne også have været brugt som persontogsforbindelse i dag.
Jeg vil tvivle på om jernbanebroen over Roskilde Fjord, ville kunne tage vægten af togene med de vægte der er tale om i dag hvad angår godstogene. I de otte år Den Sjællandske Midtbane var i drift var det nærmest lokaltog der befarede strækningen mellem Ringsted og Frederikssund.
For øvrigt eksisterer den bro endnu. Sidst i trediverne blev den nemlig pillet ned og flyttet til Ålborg. Det er denne bro der fører jernbanen over Limfjorden. I forbindelse med genopbygningen af broen, blev der yderligere tilføjet et par brofag.
Hvad angår Storstrømsbroen, så er den ca. ni yngre men alligevel 74 år, mod jernbanebroen ved Frederikssund (Ålborg) nu er 83 år. De må begge kunne siges at have temmelig mange år på bagen.

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Ekaeli007, 6/11 2011, 20:24 (4775 dage siden) @ Erik H

Hej ja her har vi nok et eksempel på en bane der ikke skulle have været nedlagt, men set i
hvad er man siger bagklogskabens klare lys. Jeg kunne dog også have nævnt en bane som
Randers Laurbjerg Silkeborg og var det ikke til Bramminge den gik. Endvidere Tønder Tinglev
og måske et par andre stykker Der kan i Jyder og fynboer nok også nævne noget.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Svend, 6/11 2011, 21:54 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Hej ja her har vi nok et eksempel på en bane der ikke skulle have været nedlagt, men set i
hvad er man siger bagklogskabens klare lys. Jeg kunne dog også have nævnt en bane som
Randers Laurbjerg Silkeborg og var det ikke til Bramminge den gik. Endvidere Tønder Tinglev
og måske et par andre stykker Der kan i Jyder og fynboer nok også nævne noget.

Skive-Spøttrup
Tønder-Højer Sluse
Aså-Ørsø
Vodskov-Østervrå
Skjern-Videbæk
Padborg-Tørsbøl
Bredebro-Løgumkloster-Rødekro
Vester Sottrup-Skelde
Sønderborg-Mommark
Brenderup-Bogense
Nakskov-Rødby
Rudkøbing-Bagnkop

og listen er længere endnu ;-)

--
Svend

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/11 2011, 03:43 (4775 dage siden) @ Svend

Hej ja her har vi nok et eksempel på en bane der ikke skulle have været nedlagt, men set i
hvad er man siger bagklogskabens klare lys. Jeg kunne dog også have nævnt en bane som
Randers Laurbjerg Silkeborg og var det ikke til Bramminge den gik. Endvidere Tønder Tinglev
og måske et par andre stykker Der kan i Jyder og fynboer nok også nævne noget.


Skive-Spøttrup
Tønder-Højer Sluse
Aså-Ørsø
Vodskov-Østervrå
Skjern-Videbæk
Padborg-Tørsbøl
Bredebro-Løgumkloster-Rødekro
Vester Sottrup-Skelde
Sønderborg-Mommark
Brenderup-Bogense
Nakskov-Rødby
Rudkøbing-Bagnkop

og listen er længere endnu ;-)

De fleste af dem er jo mindre baner, jeg så meget hellere at der blev kørt tog på dæmningen mellem Viborg og Herning.
Der er flere gode grunde til en bane netop her. To større regionsbyer med sygehuse der vidst ikke lige foreløbigt bliver nedlagt.
Flere uddannelsesinstitutioner. Karup lufthavn (måske med shuttlebus fra Kølvrå) og flyvestationen (med værnepligtige så længe det varer?).
Hvem er det der tager toget i dag? Folk uden penge til bil. Ofte unge på SU, værnepligtige, gamle, syge, bistandsklienter og så videre.
Det tager altså _lang_ tid at køre i bus fra Viborg til Herning, og den eneste togforbindelse er via Struer, som jo må siges at være noget af en omvej.

Jeg tror at der er pænt meget mere opland til den rute, end der er til Tinglev - Tønder. Uden at jeg ligefrem har videnskabeligt belæg for at sige det.

Men jo, selvfølgelig ville SVJ eller Glyngørebanen også være dejlig at have igen, så jeg kunne tage toget næsten helt hjem til mine forældre :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Maksimal togvægt på Storestrømbroen

af Svend, 7/11 2011, 11:12 (4774 dage siden) @ BlackThorneDK

De fleste af dem er jo mindre baner, jeg så meget hellere at der blev kørt tog på dæmningen mellem Viborg og Herning.
Der er flere gode grunde til en bane netop her. To større regionsbyer med sygehuse der vidst ikke lige foreløbigt bliver nedlagt.
Flere uddannelsesinstitutioner. Karup lufthavn (måske med shuttlebus fra Kølvrå) og flyvestationen (med værnepligtige så længe det varer?).

Nu håber jeg, at du bemærkede min lille smiley ;-)

Ingen af jernbanerne på min liste ville have en chanche for at overleve - nu som dengang. Vær i stedet glad for de X-busser der kører mellem Viborg og Herning på 52 minutter.

Skal der bygges nye jernbaner i dag, skal det være omkring de store by- eller trafikcentre. En ny og hurtig bane (ikke letbane) mellem Aarhus og Silkeborg og måske en baneforbindelse til Billund lufthavn kan være nogle af idéerne. For ikke at tale om en ny højhastighedsstrækning mellem Odense og Aarhus. Der er der nok mere musik i - og politisk tilslutning til.

Nå, men vi fik vist bevæget os en del væk fra emnet Maksimal togvægt på Storstrømsbroen - og så endda i det jernbanehistoriske forum :-P

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak