Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

De Hundrede Dage 1941 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/11 2011, 02:14 (4769 dage siden)

Nogle gange kan man komme vidt omkring, når man ikke vil nøjes med "sekundære" kilder.

Som nogle måske har bemærket, har jeg søsat fællessiden www.havnebaner.dk. Der er absolut kun tale om en "synopsis", men det er rart at have et "sted" at placere tingene, efterhånden som de dukker op - både fra mit eget arkiv og fra andres. Tak til alle, der indtil nu har mailet havnebanebilleder/havnesporsbilleder til fællessiden. Jeg har i øjeblikket slet ikke tid til at uploade billederne i samme takt, som de indløber. Men hold jer endelig ikke tilbage. Jeg skal nok få det gjort - på et eller andet tidspunkt. Og alle vil naturligvis blive behørigt krediteret.

Nå, men mit ærinde i denne omgang er kun en lille flig af emnet havnebaner: Aalborg havnebane. I min søgen efter faktuelle oplysninger om den alleryderste østlige del af Aalborg havnebane, nemlig den del, der i 1930'erne og 1940'erne passerede gennem cementfabrikken Aalborg Portland og som betjente "Flugplatz Aalborg - Ost", har jeg haft kontakt til Aalborg Portland, der på venligste vis har været mig behjælpelig.

Jeg har fra Aalborg Portland modtaget en 10 minutters film fra 1941. Filmen dokumenterer tørvegravningen/tørveharpningen i 1941. Og jeg er ganske overbevist om, at Guldvang sidder og småklukker i sin smalspors-industribane-himmel ved at se denne film, der, så vidt jeg kan se, indtil nu ikke har været ude på Youtube.com. Men nu ligger den der!

http://www.youtube.com/watch?v=DqlzVLwZkAM

Der er industribane-guf og der er - så vidt jeg kan se - FFJ 38, FFJ Pf 969 og FFJ Pf 996

Lidt film-kredits: http://www.dfi.dk/faktaomfilm/nationalfilmografien/nffilm.aspx?id=13169

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

De Hundrede Dage 1941 - havnebanen i Skive

af Svend, 5/11 2011, 02:37 (4769 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle gange kan man komme vidt omkring, når man ikke vil nøjes med "sekundære" kilder.

Som nogle måske har bemærket, har jeg søsat fællessiden www.havnebaner.dk. Der er absolut kun tale om en "synopsis", men det er rart at have et "sted" at placere tingene, efterhånden som de dukker op - både fra mit eget arkiv og fra andres. Tak til alle, der indtil nu har mailet havnebanebilleder/havnesporsbilleder til fællessiden. Jeg har i øjeblikket slet ikke tid til at uploade billederne i samme takt, som de indløber. Men hold jer endelig ikke tilbage. Jeg skal nok få det gjort - på et eller andet tidspunkt. Og alle vil naturligvis blive behørigt krediteret.

Skive havnebane: Her er der er lidt mere at blive inspireret af
http://www.frogx.dk/skive50/

--
Svend

De Hundrede Dage 1941

af Ole M. Nielsen ⌂, 5/11 2011, 10:31 (4769 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejlig film, Thomas !

Fra 3:59 til 4:03 ses en af FFJ's Kielervogne M 1203-1204.
Disse var i 1938 degraderet til personvogne FFJ CM 1203-1204 og endte deres dage som tørvetransportvogne med skodder for vinduerne og uden tag.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

De Hundrede Dage 1941

af Asger Christiansen, 5/11 2011, 16:37 (4768 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Fantastisk film - tænk sig 1.000 mand i sving i mosen. Og et af smalsporslokomotiverne kører på nordjysk maturgas, eftersom der ligger en vandret stålflaske på hver side af lomotivet.

De Hundrede Dage 1941

af toylsbjerg, Rønnede, 5/11 2011, 17:32 (4768 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!
Fantastisk-Utroligt hvad der ligger gemt!
mvh
Thyge

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak