(sidespring) BHS 291 (Jernbanen i dag)
Du skal såmænd ikke bøje dig i støvet; al den stund, at man jo ikke her i tilværelsen kan vide alt om alt! I sin tid blev der bygget en slags førerbord over det oprindelige førerbord med MO-styringen, men så vidt jeg ved blev der også benyttet nogle af kontakterne i det opr. førerbord, bl.a. til frontlanternerne. Selvfølgelig skal der et omfattende kabelarbejde til, herunder fjernelse af en masse nu overflødige kabler mm., men stadigvæk kan vognen gøres køreklar. Da vognen i sin tid blev udlånt til forsøgskørslerne med MY 1126 og MX 1021 blev det fra afdelingen hos DSB, som stod for løjerne, højt og helligt lovet, at man ikke ville foretage nævneværdige indgreb i den opr. MO-styring mm. Desværre blev denne aftale ikke overholdt fra DSB`s side og man gik langt langt videre end det var aftalt i sin tid. Bl.a. blev der installeret Vebastofyr i vognen, tillige blev sæderne udskiftet med ompolstrede sæder fra AS-styrevognene fra 2. gen. S-tog, skillerum blev forsynet med store vinduer og der blev etableret et hav af kabelkanaler, helt i strid med den opr. aftale om lån af vognen. Alle disse kabelføringer blev etableret helt uden hensyntagen til, at man derved mere eller mindre ødelagde den oprindelige aptering i vognen. Da DSB efter endt brug i starten af halvfemserne leverede vognen tilbage, var den pågældende afdeling i DSB lukket ned og desværre blev der dengang ikke gået hårdt nok til DSB med krav om retablering af vognen, som man mere eller mindre havde ødelagt med div. ombygninger i forb. med forsøget. Det eneste brugbare for vognens senere anvendelse som museumsvogn, som DSB gjorde i dette forsøg, var en grundig revision af vognens bogier, formentlig med nye hjulringe og støddæmpere; alt andet har kun skadet og mere eller mindre ødelagt vognen!
Tænk om man kunne få dømt DSB til at betale for en tilbageføring af vognen til original styrevogn; selvfølgelig hos et privat firma enten her i landet eller i udlandet, for at overlade denne opgave til de sørgelige rester af DSB i dag, ville kun ødelægge vognen endnu mere!
Venlig hilsen
Jens Møller