Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kukkasse på Storstrømsbroen (Generelt)

af Jens Bruun-Petersen, 4/11 2011, 23:03 (4853 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da Storstrømsbroen blev åbnet i 1937, var der et trinbræt lige nord for brofæstet på Massnedø. I virkeligheden var der afsat plads til et krydsningsspor, som dog først blev etableret til ibrugtagning i sommeren 1956. Indtil da var der 9 km mellem stationerne i Vordingborg og Orehoved. Jeg vil dog tro, at der har været dækningssignaler før broen og husker i hvert fald sådan ét nord for Masnedsundbroen.

Da den fjernstyrede krydsningsstation Masnedø blev taget i brug i juli 1956, blev der krydsningsmulighed nogenlunde midt på strækningen mellem Vordingborg og Orehoved. Dermed blev der samme afstand som mellem krydsningsmulighederne på Falster.

Der har ikke været nogen mellemblokpost på Storstrømsbroen.

Venlige hilsener

Jens Bruun-Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
DSB F653

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak