Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Personalet på Østersøekspressen (Generelt)

af Hedegaard, 4/11 2011, 21:57 (4773 dage siden)

Nu er det et stykke tid siden at jeg lånte bogen "Internationale tog via Gedser", men jeg mener ikke at den berørte dette emne.
Hvordan var det egentlig med personalet på Østersøekspressen? Der var jo nogle hektiske perioder, hvor østlandende havde strammere udrejseregler eftersom at folk begyndte at lave flere kreative flugtforsøg.
Var der SZD og Reichsbahn personale med til København eller skulle de overnatte i Warnemünde?
Tænker især på sovevognspersonalet, der normalvis følger "deres" vogne hele vejen til destinationen, og i den russiske sovevogn skulle der jo også betjenes samovar, hvilket jeg tvivler på at det danske personale havde den helt store kendskab til :-)

Personalet på Østersøekspressen

af Steff, 4/11 2011, 22:18 (4773 dage siden) @ Hedegaard

Go´aften!

Det var faktisk det normale personale fra respektive landes jernbaneforvaltninger, altså fra Sovjetunionen og Østtyskland.
De rejsende var tit diplomatisk personale fra ambassaderne her i København. Der var en særegen fremmed atmosfære på perronen før afgang. Ikke den ellers normale glade.
Jeg mener - uden dog at være helt sikker - at personalet "overnattede" i vognene på Belvedere om dagen.

--
Steffen Dresler

Personalet på Østersøekspressen

af KimC, 5/11 2011, 08:38 (4773 dage siden) @ Hedegaard

Hvordan var det egentlig med personalet på Østersøekspressen? Der var jo nogle hektiske perioder, hvor østlandende havde strammere udrejseregler eftersom at folk begyndte at lave flere kreative flugtforsøg.

Det personale der fik lov til at forlade østblokken tjenstligt (uanset om det var jernbane, luftfart, eller noget andet) var altid som minimum nogen der havde familie som de ville formodes at vende hjem til. Gjorde de ikke det, kunne familien derhjemme forvente chikane, og forringede muligheder fremover som familiemedlemer til en dissident. Man vidste godt at holde styr på sine borgere. Singler og ugifte, eller gifte uden børn, blev normalt ikke sluppet fri på den måde, medmindre de havde gjort sig særligt fortjent ifb med partiarbejde og de rette relationer. De havde bedre muligheder derhjemme end normalborgerne, og i og med at Vesten godt kendte til hierakiet østpå, ville de ikke blive så godt modtaget i Vesten hvis de hoppede af.

Personalet på Østersøekspressen

af Ekaeli007, 5/11 2011, 12:06 (4772 dage siden) @ Steff

Hej

Jeg er sikker på du har ret i at personalet overnattede i deres vogne, hvor nu de var parkeret.

Ved mine utallige "udflugter" til Dybbølsbroen så jeg tit personalet enten gå fra deres "vogne"
eller også var de på vej tilbage til.

Jeg er næsten sikker på ,de så mig ofte, at de regnede mig en dreng på 10 - 15 år for at
være STASI agent.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Personalet på Østersøekspressen

af Svend, 5/11 2011, 20:20 (4772 dage siden) @ Steff

Det var faktisk det normale personale fra respektive landes jernbaneforvaltninger, altså fra Sovjetunionen og Østtyskland.

De rejsende var tit diplomatisk personale fra ambassaderne her i København. Der var en særegen fremmed atmosfære på perronen før afgang. Ikke den ellers normale glade.

Især den sovjetiske sovevogn blev der passet godt på. Som en del af diplomatposten ud af Danmark var der diverse hårde hvidevarer som blev fragtet afsted i en eller flere kupeer. Selvfølgelig var personalet i sovevognen en del af "systemet" og jeg har - fra en dansk jernbanemand - hørt om en episode, hvor han kørte i samme vareelevator ned til toget som russerne, der ledsagede de mere eller mindre hemmelige varer. Pludselig blev ambassadepersonalet nervøse og trak deres pistoler. Den arme jernbanemand skulle vist en tur på toilettet bagefter. Og vi taler altså Københavns Hovedbanegård i 80´erne.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak