Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kukkasse på Storstrømsbroen (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/11 2011, 18:15 (4769 dage siden)

Lillebæltsbroen er fra 1935 og Storstrømsbroen er fra 1937. Vi har i en anden tråd drøftet emnet "kukkasse på bro" og har så nogenlunde fået styr på disciplinen "kukkasser på Lillebæltsbroen".

Men hvordan var det på Storstrømsbroen? Var der også kukkasse/blokpost? Og hvis der var: Må vi se og må vi høre? Og hvis der ikke var: Må vi høre hvorfor?

Jeg kan i skrivende stund ikke selv bidrage med noget som helst. Men nu findes der da en tråd til at opfange eventuel viden/fotos.

Og måske trænger vi alle sammen til at høre noget andet om Storstrømsbroen;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kukkasse på Storstrømsbroen

af Jens Bruun-Petersen, 4/11 2011, 23:03 (4769 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da Storstrømsbroen blev åbnet i 1937, var der et trinbræt lige nord for brofæstet på Massnedø. I virkeligheden var der afsat plads til et krydsningsspor, som dog først blev etableret til ibrugtagning i sommeren 1956. Indtil da var der 9 km mellem stationerne i Vordingborg og Orehoved. Jeg vil dog tro, at der har været dækningssignaler før broen og husker i hvert fald sådan ét nord for Masnedsundbroen.

Da den fjernstyrede krydsningsstation Masnedø blev taget i brug i juli 1956, blev der krydsningsmulighed nogenlunde midt på strækningen mellem Vordingborg og Orehoved. Dermed blev der samme afstand som mellem krydsningsmulighederne på Falster.

Der har ikke været nogen mellemblokpost på Storstrømsbroen.

Venlige hilsener

Jens Bruun-Petersen

Kukkasse på Storstrømsbroen - Masnedø trinbræt

af h087 ⌂, køge, 25/8 2013, 00:15 (4110 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

:-)

udsnit af sporplan Storstrømmen/Masnedø trinbræt 1938
[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af Morten Flindt Larsen, 24/8 2013, 23:59 (4110 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 25/8 2013, 00:12

Der har været nogle små "kukkasser" på Storstrømsbroen under Besættelsen, da tyskerne havde antiluftskytsstillinger - eller i hvert fald observationsposter - opppe i brobuerne. Et foto findes vistnok i "Gennem Danmark med Dancker" (eller i "Damptog gennem Danmark"). Der har aldrig været mellemblokpost på broen.

af Jens H. Bondesen, 25/8 2013, 10:05 (4110 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det foresvæver mig at der i en gammel film - noget med en minestryger, der blev omrigget/omdøbt til Sorte Sarah - er et klip med bevæbning af Storstrømsbroen. Filmen er lavet efter krigen, så det er muligvis ikke de rigtige positioner af bevæbningen.
S/S Skjelskør medvirker så vidt jeg husker også i filmen.

--
Venlig hilsen
Jens H B

af Peter Matros, Holbæk, 25/8 2013, 10:58 (4110 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Og den film hedder "Sorte Shara - Alarm i Østersøen"

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak